Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Češi a nakupování: utrácíme za oblečení a nakupujeme online

Info ikona
Nákupy

Rok 2020 pěkně zamíchal s našimi nákupními zvyklostmi. Kamenné obchody jsme vyměnili za e-shopy, platbu v hotovosti za bezkontaktní variantu a do košíku jsme kromě oblečení přihazovali také nový doplněk jménem rouška.

Pandemie koronaviru ovlivnila náš pracovní život, způsob výuky žáků a studentů, kontakt s přáteli, veřejný prostor nebo již zmiňované nakupování. Právě v této oblasti jsme jako Češi udělali velký skok, a většina z nás se naučila nakupovat prostřednictvím internetu. Zatímco v dobách minulých jsme si přes internet kupovali především oblečení, kosmetiku nebo elektroniku, v současné době nakupujeme online také potraviny nebo hotové pokrmy z restaurací. Není divu, vždyť online nákupy jsou pohodlné, rychlé, a především bezpečné.

A právě na nakupování se zaměřila infografika Českého statistického úřadu (ČSÚ), která shrnuje nákupního zvyklosti roku 2020 a 2019.

Online nákupům přicházíme na chuť

Pravda, k online nákupům byli v minulých měsících donuceni i zarputilí milovníci kamenných obchodů. Podle ČSÚ byl podíl osob, které nakoupily online v posledních dvanácti měsících 65,7 %. Podíl osob, které nakoupily online v roce 2020 tak činil 53,8 %, zatímco v roce 2015 šlo o 24,3 % a v roce 2010 o pouhých 13,6 %. Je otázkou, jak velkou roli v tomto ohledu sehrála pandemie koronaviru. Možná i bez ní bychom internetových nákupům přicházeli v podobné míře na chuť. Nutno dodat, že v současné době vzniká mnoho značek, které své produkty prodávají výhradně přes internet a nemají své vlastní kamenné prodejny. Řeč je obzvláště o módních e-shopech.

Za co utrácíme nejčastěji?

I když mnoho lidí namítá, že oblečení je nejlepší kupovat v kamenném obchodě, statistiky napovídají, že právě tento druh zboží pořizujeme na internetu nejčastěji. Konkrétně 30 % osob vhazuje do virtuálního košíku oblečení, obuv a módní doplňky. Na děleném druhém místě se umístila kosmetika, kterou v online prostředí kupuje 14 % osob. Zároveň 14 % lidí nakupuje online filmy a hudbu. Statistika zároveň uvádí i celkové spotřební výdaje za rok 2019. Také zde „kraluje“ oblečení, za které jsme v průměru utratili 5 645 Kč. Zajímavé je, že částku 2 996 Kč jsme „propili“, tedy utratili za alkohol. Na třetím místě se umístila suma 1 238 Kč, která se vztahuje ke hrám a hračkám. Celkové spotřební výdaje na osobu v roce 2019 tak činily 153 193 Kč.

Info ikona
Nákupy

Tři zásady bezpečného online nakupování

Zatímco v kamenném obchodě máme přehled o tom, co kupujeme, u internetového nákupu se může stát, že si pořídíme „zajíce v pytli“. I proto existují tři jednoduché kroky, díky kterým se vyhnete případným nástrahám.

1. V první řadě se snažte nakupovat na ověřených e-shopech, které mají kladné recenze a spokojené zákazníky. V opačném případě na pochybném e-shopu nenakupujte, případně si zboží nechte doručit na dobírku. Mějte na paměti, že seriózní e-shop na svých stránkách uvádí veškeré zákonné údaje jako IČO, DIČ, obchodní jméno, telefon či bankovní spojení.

2. S nakupováním přes internet se pojí také platba kartou. Jak už bylo řečeno, u méně známých e-shopů se vyplatí, když si zboží pošlete na dobírku. Pokud však chcete zaplatit online kartou, pak je důležité, aby vaše údaje byly během platby šifrovány pomocí protokolu HTTPS. Oči na stopkách mějte také v případě, kdy vás počítač bude varovat před neplatným certifikátem.

3. S nakupováním přes internet se pojí také jedna příjemná zpráva. Pokud podmínky prodejce neurčují jinak, pak máte právo do čtrnácti dnů zboží vrátit, a to bez udání důvodu. Nezapomínejte tedy číst podmínky prodejce, a vždy se přesvědčte, že zboží můžete vrátit.