Udržitelnost v módě se sice může zdát pouze jedním z trendů dnešní doby, nicméně uvědomělejší přístup k nakupování oblečení je už spíš nevyhnutelnou budoucností. Proto by se otázkou udržitelnosti a šetrnosti k životnímu prostředí měli zabývat nejen výrobci oblečení a zákazníci, ale také prodejci, tedy velké e-shopy s módou, jako je například Zalando.
Promotion

Jedním z hlavních úskalí internetových obchodů je především tvoření velkého množství odpadu kvůli balení objednávek. Zalando se proto snaží hledat cesty, jak životnímu prostředí v tomto směru ulehčit. Momentálně jeden z největších e-shopů s módou na českém trhu k přepravě využívá takzvané “Zalando boxes”, které jsou vyrobeny ze 100% recyklovatelných materiálů. Každé balení navíc obsahuje pouze lepidla z rostlinného škrobu a inkousty na vodní bázi.

Pokud jste si už někdy na tomto původně německém e-shopu objednala spíše menší objednávku, dorazila vám pravděpodobně v plastovém obalu. Tyto přepravní tašky jsou však vyrobeny z 80% recyklovaného plastu a oproti materiálu zvaném “virgin plastics” ušetří až 40 % emisí CO2 na každý kilogram produktů. Kromě toho se Zalando snaží snižovat počet jednotlivých vrstev a obalů na jednu zásilku a aktivně hledá nové možnosti, kterými bude moci posunout celý proces na další, ještě ekologičtější úroveň.

Dobrou zprávou je, že do roku 2020 chce Zalando používat výhradně obaly z udržitelných zdrojů a zároveň se stát přední platformou pro udržitelnou módu v Evropě.

S tím souvisí i větší dostupnost kousků vyrobených udržitelným způsobem. Ty při nákupu na e-shopu najdete zakliknutím filtru "Udržitelnost". Co se týče zodpovědné módy, je na Zalandu skutečně z čeho vybírat. K dispozici je na 15 tisíc položek od více než 240 značek. Nabídka se táhne napříč všemi kategoriemi od prémiových značek, jako je například Mother of Pearl a Filippa K, přes outdoorové značky Patagonia až po značku obuvi Veja, od níž nosí boty i vévodkyně Meghan, či denim od Nudie Jeans. V blízké době navíc na Zalandu přibydou značky Ecoalf, Mud Jeans, Swe-s, Girlfriend Collective nebo Stripe + Stare.

Snížení počtu vráceného zboží také velmi úzce souvisí s uvědomělejším přístupem k nakupování. Při možnostech dopravy i vrácení zdarma si často objednáváme více velikostí, abychom si je doma vyzkoušeli, a ten kousek, který nám sedí méně, vrátili jednoduše zpět. Při takovém způsobu nakupování však vzniká další zbytečný odpad, a tak se internetové obchody snaží vymyslet systém, jak tyto časté vratky snížit. 

Jednou z možností je využití umělé inteligence. Už brzy si na Zalandu budete moci vyplnit vlastní velikostní profil, na jehož základě vám obchod doporučí správnou velikost, jakmile kliknete na určitý produkt. V Česku již u vybraných kousků fungují poznámky doporučující koupit model v menší či větší velikosti, než značka standardně uvádí. A Zalando má v tomto ohledu další plány. V budoucnu nás čeká vybírání avatara podle své velikosti a zkoušení oblečení virtuálně. My už se nemůžeme dočkat, jaké novinky v online nákupech nás čekají!

Promotion