Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Omlouváte se až přespříliš? Naučte se, jak to změnit, jinak se budete trápit celý život

Umění správně se omlouvat může být složitější, než se zdá. Někdo se omlouvá málo či vůbec, někdo jiný zase naopak moc. I když druhý případ působí hezky, může to být spíše škodlivé.

Tereza Čaladi | 21. 04. 2024

Už se vám někdy stalo, že jste se někomu omluvili, aniž byste udělali něco špatně? Například když do vás někdo narazil? Nebo vám třeba někdo něco v práci nedodal včas a vy jste se omluvili, když jste se mu připomínali? Existuje velké množství scénářů přehnaných omluv, mají ovšem často stejné jmenovatele.

Proč se omlouváte přespříliš?

Velká míra omlouvání může souviset s vysokou empatií, pocitem viny, chutí se zalíbit, ale i s úzkostí. Omluva může být způsob, jak zmírnit úzkostné pocity. Pokud se někdo obává, že udělal něco špatného, ​​může se omluvit, aby získal ujištění, že jeho chování je správné. Když někdo netoleruje stres, může bojovat se svým nebo cizím utrpením, což může vést k nadměrnému omlouvání v důsledku přecenění, když udělal něco špatného. Když se to opakuje, stává se to obvyklý způsob zvládání úzkosti. Brzy se tak omlouváte za širokou škálu zážitků, které nemáte pod kontrolou v mnoha oblastech vašeho života. To ale jen posiluje úzkost ze situace.

Mohlo by se vám líbit

6 skrytých příznaků úzkosti: Pokud se s nimi potýkáte, měli byste problém začít řešit včas

Když se řekne úzkost, mnoho lidí si představí sklíčeného člověka, který má panický záchvat kdykoliv, kdy slyší nějakou hlasitou ránu. Tak to ale mnohdy není. Úzkost může mít i mírnější projevy, a i tak dost znepříjemnit život.
marianne.cz

5 kroků, které vám pomohou úzkost lépe zvládat

To, že cítíte úzkost, neznamená, že jste udělali něco špatného, ​​co vyžaduje omluvu. V té chvíli je potřeba se od situace trochu vzdálit a pokud si stále myslíte, že se potřebujete omluvit a jste si jisti, že to neděláte proto, abyste zmírnili úzkost, jděte do toho. Klíčem je reagovat na situaci, ne přímo na vaše pocity,“ vysvětlila na serveru Psychology Today kognitivně behaviorální terapeutka specializující se na úzkost Joanna Hardis. Zároveň doporučila, jak úzkost zvládat lépe než pomocí omlouvání:

  1. Označte, jak se cítíte (například „Jsem si vědom/a, že prožívám úzkost“).

  2. Pokud nejste v nebezpečí, připomeňte si to. Cítíte se jednoduše nepohodlně, což není nebezpečné. Nechcete své pocity posílit tím, že s nimi budete zacházet jako s opravdovým nebezpečím.

  3. Ukažte svému mozku, že jste v bezpečí (prodlužte dech, uvolněte čelist, ramena a podobně).

  4. Připomeňte si, že pocity nejsou nebezpečné. Jsou to dočasné zkušenosti, které přejdou samy. Nemusíte s nimi nic dělat.

  5. Přesměrujte svou pozornost na něco, co děláte tady a teď.

Mohlo by se vám líbit

Hodný vs. příliš hodný. Co se stane, když překročíte tuto hranici?

Čeho je moc, toho je příliš. To se týká i laskavosti. Je sice hezké, když je člověk vlídný k druhým, ale neměl by kvůli tomu upozaďovat sám sebe. Může to totiž vést k neblahému vlivu na jeho psychiku. Rozeznat, zda jste hodní, nebo příliš hodní je přitom celkem snadné.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl
Neumíte vypnout myšlenky? Zkuste zklidňující autogenní trénink

Neumíte vypnout myšlenky? Zkuste zklidňující autogenní trénink

Životní styl
Znáte všechny kávové pojmy? Naučte se správně objednávat v kavárně

Znáte všechny kávové pojmy? Naučte se správně objednávat v kavárně

Životní styl
Jak konečně dosáhnout cíle? Vyzkoušejte jednoduchou metodu, která vás bude bavit

Jak konečně dosáhnout cíle? Vyzkoušejte jednoduchou metodu, která vás bude bavit

Životní styl
3 kroky k vyššímu sebevědomí: Jak si vybudovat lepší vztah k sobě samé?

3 kroky k vyššímu sebevědomí: Jak si vybudovat lepší vztah k sobě samé?