Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Jaká jsou pro a proti podnikání v mladém věku? A jak začít? Na to vám odpoví byznys mentorka Margareta Křížová

Každý věk má nějaké své výhody a nevýhody ve všech aspektech života. Začátek podnikání není výjimkou. Tentokrát vám ale s tím, jak začít a jak překonat nástrahy trhu, když je vám okolo 20 či 30 let, radí profesionálka ve svém (i vašem, možná budoucím) oboru.

Tereza Čaladi | 30. 04. 2023

Pro Marianne zpracovala: Margareta Křížová

Každý malý byznys byl jednou malý. Stačí pohled na některé byznysové velikány a je jasné, že i ti začínali skromně. Apple spustili dva kluci v garáži Jobsových, Amazon začínal jako malý e-shop s knížkami, Starbucks prodával kávovary a upřímně ze začátku mu to moc nešlo. A věděli jste, že Marks&Spencer začínal jako malý krámek se smíšeným zbožím Michaela Markse a Thomase Spencera? Je jasné, že začít v malém je úplně v pořádku a není zač se stydět. ​​​​​​

Pro a proti zahájení podnikání v mladém věku

Při startu podnikání záleží na míře odvahy a ochoty jít do rizika. To vše se může lišit v závislosti na věku a životní fázi, zkušenostech, sebevědomí a množství volného času. Každá životní etapa má svá pro a proti. Podívejme se na ty v mladém věku, tedy ve 20 či 30 letech.

Co řešíme ve 20

Klišé, že svět nám leží u nohou zdaleka nemusí být pocit, který ve 20 zažíváme. Máme podnikatelský nápad, ale co s tím? Máme sice nadšení mládí, ale nemáme peníze na rozjezd. V mnoha případech čelíme nedůvěře, protože „jsme ještě nic nedokázali“, vypadáme příliš mladě a potenciální zákazník váhá, zda si od takového „mláděte“ cokoliv koupit. Na druhou stranu v převážné většině nemáme manžela a několik dětí. Nemáme závazky a vydržíme vysoké pracovní nasazení a trochu toho stresu. Porozhlédněte se po podnikatelských inkubátorech a akcelerátorech. Pomohou vám ověřit reálnost vašeho nápadu a rozjet vlastní byznys. Hodí se i pomoc byznys mentorů, s kterými se v akcelerátoru můžete radit například o financích, strategii vstupu na trhu, cenotvorbě nebo marketingu. Networking, workshopy a setkávání s úspěšnými podnikateli jsou přidanou hodnotou. Jeden takový akcelerátor najdete například na NEWTON University. Můžete studovat, získávat zkušenosti od odborníků z praxe a zároveň se připravit na rozjezd vlastního byznysu.

Co řešíme ve 30

Tahle doba se může jevit jako nejméně příhodná pro start podnikání. Máme dobrou práci, stoupáme po kariérním žebříčku, řada z nás má rodinu a malé děti a poslední, na co by člověk myslel, je zakládání vlastního byznysu. Jiná kategorie je podnikání na mateřské. I když…nevím, kdo vymyslel spojení mateřská + dovolená. Nicméně jsou ženy, které spustí svůj vlastní byznys právě při této „dovolené“ a mají můj velký obdiv. Faktem je, že je to určitý trend a ty, které to zvládnou, vykazují řadu manažerských schopností - time management, multitasking, delegování a navíc příjemná rezignace na perfekcionalismus. I studená večeře je večeře a oblečení zůstává oblečením, i když není ve skříni srovnané do komínků.

Mohlo by se vám líbit

Ať žije flexibilita: Zaměstnavatelé nabízí zhuštěný i čtyřdenní pracovní týden

Zapomeňte na dobu, kdy jste od pondělí do pátku pracovali na úkor svého osobního života. Práce z domova, zhuštěný nebo čtyřdenní pracovní týden patří k novým pracovním trendům, které začínají prosakovat i do českého pracovního prostředí.
marianne.cz

Otázky, které je dobré si položit, než s podnikáním začnete

Všichni máme nápady, i vy. Ale nápad zůstane nápadem, dokud nezjistíme, jestli je nápad reálný. Jak tedy zjistit, jestli jsme vymysleli zlatý důl? Vezměte si velký kus papíru, tlustou fixu a pište si, kreslete, přemýšlejte, ale hlavně buďte k sobě upřímní.

1. Co nabízím, jaký problém řeším a co z toho zákazník bude mít?

2. Jaký zákazník u mě nakoupí?

Tady nestačí jen žena nebo muž, buďte co nejkonkrétnější. Kde žije, kolik mu/jí je let, jaké má vzdělání, co čte, co sleduje, kde nakupuje, kolik má peněz, na jakých sociálních sítích se pohybuje, prostě cokoliv, co vašeho budoucího zákazníka definuje, ať víte, jak mu nabídnout váš produkt nebo službu a jakou má motivaci u vás nakoupit.

3. Je můj cílový trh dost velký a je tam dostatečná poptávka?

Tady bych se přimlouvala necílit pouze na masový trh, naopak. Zamyslete se nad tzv. niche trhem neboli malou skulinou trhu, která je pro vaše velké a etablované konkurenty nezajímavá. Příklady – móda pro vysoké ženy, seznamka pro horolezce, pamlsky pro psy se speciálními stravovacími potřebami, výrobky pro leváky - fantazii se meze nekladou. Znáte to, je lepší být kaprem v malém rybníce než malou bělicí v rybníce, kde je mnoho štik.

4. Co konkurence a proč právě já (konkurenční výhoda)?

Konkurence je dneska všude, pokud neprodáváte vodu na poušti. Často slyším povzdechy, že dnes už nemá cenu nic nového začínat, protože vše už bylo vymyšleno. Jsem přesvědčena, že se dá konkurovat například kvalitou služby. Obzvlášť velké firmy nemají čas věnovat se každému zákazníkovi osobně. Využijte toho, dokud máte malý byznys. Lidi milují skvělé služby, když uděláte o krok navíc a dokážete „udělat, co jim na očích vidíte“. Až svůj byznys rozjedete, už to nepůjde. Tak to teď svým zákazníkům dopřejte, budou vás milovat a řeknou o vás svým známým.

6. Mám na to sílu, energii a mentální odolnost?

Podnikání je úžasná věc, i když je to „jen“ malé podnikání, živnost nebo tzv. „vedlejšák“. Pokud to myslíte vážně, budete pracovat víc než doteď, ne všechno půjde podle vašich představ a zažijete odmítnutí, ale když se daří, je to radost. Aby to byla radost, je potřeba se připravit na trochu toho stresu.

7. A nakonec to nejdůležitější – mám zdroj příjmů, než se můj byznys rozjede a na jak dlouho mám finanční rezervu?

Rozjezd podnikání vyžaduje zásadní prověrku osobních financí. Jaké máte měsíční výdaje, jaké máte měsíční příjmy (plánované a pravděpodobné příjmy nepočítejte), jaké máte úspory a jakou část úspor jste ochotni do svého podnikání vložit. Je jasné, že všechny to nejspíš nebudou. A nezapomeňte o svých podnikatelských plánech a podnikatelských investicích říct své rodině. Je to fér a vyhnete se nepříjemným situacím. Nicméně, nedejte se brzdit. Věty typu „prosím Tě, do čeho by ses pouštěl/a, když nic neumíš“ přejděte velkorysým úsměvem. Mnohdy je pronáší někdo, kdo neměl sám odvahu něco vlastního rozjet.

Přeju vám hodně dobrých nápadů, energii a odvahu. Stojí to za to.

O autorce:

Margareta je byznys mentorkou a poradkyní v oblasti fúzí, akvizic a obchodní strategie. Vede NEWTON Business Accelerator na NEWTON University, konzultuje startupové projekty a spolupracuje s venture capital fondy při vstupu investora do startupových firem. Margareta moderovala pořady zaměřené na finanční gramotnost a podnikání v České televizi, moderovala pořad Podnikání od A do ZET na rádiu ZET a nakladatelství Albatros vydalo její knížku Z deníku investorky aneb Jak podnikat a nezbláznit se. Je porotkyní podnikatelských soutěží. Margareta věří na celoživotní vzdělávání, které otevírá okno do světa zajímavých příležitostí a udržuje mysl v pohodě. 

Info ikona
Margareta Křížová

A o tom, jak s podnikáním začít po čtyřicítce, příští neděli.

Mohlo by se vám líbit

Pozitivní návyky, které zvýší vaše šance na úspěch

Ať už podnikáte, pracujete v náročném zaměstnání, nebo jen máte nekonečně mnoho úkolů doma, můžete mít občas pocit, že by den musel mít o několik více hodin, abyste vše stihli. Nedostatek času vás pak dostává do stresu, kvůli kterému jste ještě méně produktivní a dostáváte se do bludného kruhu neúspěchu. Existují však určité návyky, díky kterým můžete být úspěšnější.
elle.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Životní styl
Jak důležitý je milostný život ve vztahu? Víme, jak často se mu ideálně věnovat

Jak důležitý je milostný život ve vztahu? Víme, jak často se mu ideálně věnovat

Životní styl
Na mobil si ani nevzpomenou: Nejlepší knihy pod stromeček pro děti i puberťáky

Na mobil si ani nevzpomenou: Nejlepší knihy pod stromeček pro děti i puberťáky

Životní styl
Co darovat těm, kdo rádi tráví čas doma? Dárky pro milovníky designu, dekorací a útulna

Co darovat těm, kdo rádi tráví čas doma? Dárky pro milovníky designu, dekorací a útulna

Životní styl
Čím vyšší sebevědomí, tím lepší milostný život? Terapeutka odhaluje pravdu o vztazích

Čím vyšší sebevědomí, tím lepší milostný život? Terapeutka odhaluje pravdu o vztazích

×
  • Marianne
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + SKINPERFECT PRIMER + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + SKINPERFECT PRIMER + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit