Přejít k hlavnímu obsahu
Zábava

Úleva od úzkosti i trénink vděčnosti! Pádné důvody, proč si vést deník

Info ikona
Deník

Zatímco v dětství jsme v ruce svírali deník, do kterého jsme si psali svá největší tajemství, v dospělosti držíme v ruce maximálně tak mobilní telefon. Skoro jako bychom zapomněli, jak je příjemné, když se z všemožných emocí i problémů můžeme vypsat!

Vést si deník v dospělosti? To se příliš nenosí. Respektive, nenosilo! Tiktokové statistiky totiž poukazují na to, že hashtag #journalig posiluje každým dnem a v současné chvíli má více než 2,8 miliardy zobrazení. Není divu, napsat si poznámky o uplynulém dnu, vypsat se z problémů, poznamenat si své postřehy nebo si „jenom“ napsat seznam věcí, za které jsme vděční, vede ke slastnému pocitu. A navíc platí, že čím častěji budeme deník psát, tím lépe se budeme cítit. Na druhou stranu to neznamená, že byste se do psaní deníku měli nutit. Není žádoucí, abyste každý den popsali pět stránek papíru. Bohatě postačí, když si zápisky uděláte několikrát do týdne.

Stejně tak se nenechte svázat představami o tom, jak by měl „ideální“ deník vypadat. „Nechte, aby se tužka dotkla papíru a dejte jí necenzurovanou volnost,“ doporučuje psychoterapeutka Lindsey Pratt a dodává, že při psaní deníku na ničem nezáleží. Nebojte se pravopisu, nečitelného rukopisu ani své upřímnosti.

Pochopte své emoce

Známe to všichni. Pozitivní momenty všedních dnů vnímáme jako samozřejmost, které nevěnujeme dostatečnou pozornost. Není to ale škoda? Právě díky psaní deníku si člověk uvědomí, kolik krásných chvil během dne zažije. Klinický psycholog John Lee proto doporučuje, abyste si každý den napsali alespoň jednu věc, za kterou jste vděční. „Pravidelné praktikování vděčnosti patří k osvědčeným způsobům, které rozvíjí pocit pohody a štěstí,“ tvrdí psycholog. A nemusí se jednat o velké věci! Naopak, začněte si všímat i maličkostí a drobností, které vám během dne vykouzlily úsměv na tváři.

Pravidelné vedení deníku také vede k tomu, že lépe pochopíte své emoce. Psaní o vašich každodenních zkušenostech – malých i velkých, pozitivních i negativních, vám pomůže pochopit, jak se v jednotlivých situacích cítíte. „Například si můžete všimnout, že se často cítíte trochu nervózní ve chvíli, kdy se máte sejít s přáteli. Jakmile se s nimi ale potkáte, pocítíte štěstí a spokojenost. Díky deníku můžete pozorovat vzorce a pochopit své pocity,“ říká doktorka Katie Fracalanza.

Info ikona
Deník

Deníkem proti úzkostem

Podle terapeutky Saby Lurie je psaní deníku také vynikajícím nástrojem, který pomáhá zvládat a zmírnit úzkost. „Tímto způsobem můžete lépe rozpoznat spouštěče úzkosti a najít techniky, díky kterým se v budoucnu s úzkostí efektivněji vypořádáte,“ říká terapeutka pro Bustle. Navíc je velmi „očistné“, když se ze svých úzkostí můžete vypsat. S tím souhlasí také psycholožka Lori Cangilla, která tvrdí, že psaní deníku uvolňuje bolestivé myšlenky a pocity, poskytuje úlevu od zmiňovaných úzkostí, smutku, hněvu nebo odpojení od ostatních. „Vedení deníku je tzv. nástrojem svobody, protože deník je prostor, kde nás nikdo nebude soudit a ani po nás chtít, abychom se chovali určitým způsobem,“ dodává doktorka Monisha Bhanote.

Čas na kreativitu

V neposlední řadě je deník také ideálním místem k posílení kreativity. Do svého deníku můžete kreslit, psát básně, zapisovat vtipné postřehy, tvořit koláže nebo karikatury. „Tím, že si při psaní deníku dopřejete svobodu, vynikne vaše umělecké a hravé já,“ tvrdí psychoterapeutka Heather Browne. Mimochodem za kreativní činnost můžeme považovat už samotné psaní deníku. Obzvláště, pokud si k ruce vezmete různobarevné tužky a fixy. „Opusťte myšlenku, že váš deník musí být za každou cenu dokonalý,“ uzavírá doktorka Bhanote.

Zdroj: bustle.com