Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

6 smysluplných předsevzetí, která prospějí vaší psychické pohodě

Info ikona
Žena

Nedáváte si předsevzetí do nového roku, protože tušíte, že je porušíte už v prvním lednovém týdnu? Zkuste protentokrát udělat výjimku a stanovte si předsevzetí, která nejen dokážete dodržet, ale především budou mít pozitivní vliv na vaši psychickou pohodu.

Říkal někdo, že předsevzetí si musíte dávat pouze prvního ledna? Pokud máte pocit, že váš život potřebuje řád a směr, pak je ideální příležitost pro stanovení předsevzetí, která můžeme vhodit do šuplíčku self-care, tedy sebepéče. Dobrou zprávou je, že jde o předsevzetí dlouhodobá, která by se postupem času měla stát nedílnou součástí vašeho všedního života. A navíc, pokud jedno ze zmíněných předsevzetí porušíte, nemusíte vůbec propadat trudomyslnosti. Chybovat je totiž lidské.

1. Naučte se říkat ne

Ruku na srdce, říkat „ne“ je obtížné. Obzvláště, pokud nás o něco žádá příslušník rodiny, blízký přítel nebo nadřízený. Přesto bychom si měli nastavit jasné hranice, které za žádných okolností nepřekročíme. Výzkumy totiž naznačují, že zejména ženy bojují s pocitem „musím se pro ostatní rozkrájet“, což následně zvyšuje úzkost i hladinu stresu. Pokud tedy máte práce až nad hlavu, nestíháte nebo „jenom“ nemáte náladu, pak přichází ideální čas na vyřknutí těchto dvou písmenek. Uvidíte, že rázem pocítíte úlevu i volnější diář.

2. Čas na pozitivní zprávy

Už jste slyšeli o pojmu doomscrolling? O tomto novodobém trendu se v posledním roce hojně hovoří, neboť čím dál tím více lidí bojuje se závislostí na špatných zprávách. Doomscrollling je nové slovo, které používáme v momentě, kdy dobrovolně pokračujeme v hledání špatných zpráv. A to navzdory tomu, že v nás tyto zprávy vyvolávají smutek, sklíčenou náladu nebo depresi,“ vysvětluje slovník Merriam-Webster. Pokud si říkáte, že doomscrolling jde mimo vás, pak se zkuste podívat do historie webového prohlížeče. Možná sami zjistíte, že jste u čtení špatných zpráv, případně navazujících komentářů, strávili úctyhodný čas.

V ideálním případě se zkuste negativním zprávám záměrně vyhýbat. Pomocnou ruku vám jistě podá také tzv. informační detox. V první řadě omezte čas, který trávíte na sociálních sítích. Pokud se totiž podíváte na svůj feed, zjistíte, že je doslova semeništěm odkazů na negativní články a komentáře. I když tohle platí především pro Facebook, není na škodu, když si odpočinete také od Instagramu nebo TikToku.

3. Nikdo není dokonalý

Mnoho z nás má pocit, že ve všech oblastech života musíme vynikat. Máme dojem, že v práci musíme odvádět 100% výkon, doma uvařit několikachodové menu, postarat se o děti, uklidit i nejzazší kout v bytě, a zároveň se usmívat od ucha k uchu. Zkuste v letošním roce sundat nohu z plynu a přijměte, že žádný člověk není dokonalý. Naopak, je velmi příjemné zjistit, že jsou věci, které nám nejdou od ruky a které můžeme přenechat povolanějším.

Info ikona
Žena

4. Hýčkejte se

Starat se o sebe není sobecké! Tuto větu bychom v letošním roce chtěli vytesat do kamene a podtrhnout červenou propiskou. Každý z nás si totiž zaslouží hýčkání, péči a relax. A pokud se vám takového luxusu nedostává od partnera nebo blízkých lidí, pak nezbývá nic jiného, než vzít věci do vlastních rukou. Dopřejte si horkou vanu, desetiminutový klid s kávou v ruce nebo vyrazte na kurz keramiky, o kterém už dlouhou dobu sníte. Jednoduše dělejte každý den něco, díky čemu pocítíte blažený pocit na duši. Něco, co vám udělá radost.

5. Pište si deník

Bridget Jones moc dobře věděla, proč má vždy po ruce červený deník. Zkuste si pořídit podobný blok, do kterého si zapisujte všechno, co vám přistane na mysli. Všichni totiž máme strach, vtíravé pocity či nepříjemné myšlenky, o kterých nechceme mluvit před partnerem. Na druhou stranu platí, že negativní myšlenky bychom neměli v sobě „zadržovat“. Skvělým pomocníkem je tedy deník, díky kterému se ze všech palčivých pocitů vypíšete a možná i pochopíte, proč se s danými myšlenkami potýkáte.

6. Požádejte o pomoc odborníka

A nejdůležitější předsevzetí na závěr! Slibte si, že pokud se v novém roce nebudete cítit po psychické stránce dobře, pak vyhledáte pomoc odborníka. Na psychology, psychoterapeuty a psychiatry bohužel stále mnoho lidí nahlíží jako na odborníky, ke kterým se chodí jenom s nejvážnějšími psychickými problémy. Přitom skutečnost je naprosto jiná, a tak je nejvyšší čas, abychom v roce 2022 konečně prolomili toto tabu a začali odborníky na duševní zdraví vnímat jako pomocníky, díky kterým se budeme cítit dobře.