Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Ať je duši dobře aneb Malé kroky k psychické pohodě

Info ikona
Psychika

Zatímco bolest těla nás v klidu nenechá, bolest duše častokrát podceňujeme a zlehčujeme. Přitom duševní zdraví je stejně důležité jako fyzické. Naučte se po malých krůčkách pečovat o své nitro a dopřejte mu lásku, kterou si zaslouží. Odměnou vám bude nejen dobrá nálada, ale také úsměv na rtech a čistá mysl.

Promotion
Promotion
Alžběta Rybářová | 12. 05. 2021

Psychické zdraví je pojem, nad kterým leckdo mávne rukou. I když se o tématu hojně hovoří, stále najdeme lidi, kteří se domnívají, že o duši není potřeba pečovat. „Kdyby šla pracovat za kasu, tak by ji ta deprese rychle přešla,“ zní notoricky známý recept všech samozvaných psychologů a psychiatrů, kteří své rady zanechávají povětšinou anonymně v internetových diskuzích. Jejich pohled na duševní zdraví pravděpodobně vychází z písně Dělání, dělání, kterou v pohádce Princové jsou na draka zpíval Jan Čenský. Pravda, představa, že všechny psychické nemoci zaženeme prací, je krásná, leč nereálná. O duši se v první řadě musíme náležitě starat, a pokud jí není dobře, pak přichází na řadu návštěva opravdového odborníka, který stanoví postup léčby.

Malé kroky k velké psychické pohodě

Ať už cítíte, že pro vás uplynulé měsíce byly náročné, nebo jednáte ve jménu prevence, rozhodně se vyplatí, když o své duševní zdraví začnete náležitě pečovat. Nezisková organizace Loono, v rámci své kampaně Dobré nitro, vytvořila konkrétní tipy, které můžete aplikovat do své každodenní rutiny. Asi vás nepřekvapí, že jedním z nejdůležitějších bodů je kvalitní spánek. Dospělý jedinec by měl nerušeně snít minimálně 7 až 9 hodin. Jak toho docílit? Naše těla milují rutinu, proto dodržujte pravidelnost v usínání a vstávání, a to i o víkendech! Pokud vás trápí problémy se spánkem, zkuste vyzkoušet jógu nebo meditace. Velký vliv na naše duševní zdraví má i vyvážená a zdravá strava. Pravidelné a výživné stravování poskytuje energii celému organismu, včetně našeho nervového systému. Dlouhodobá konzumace jednoduchých cukrů či nedostatek živin a vitamínů vedou k celé řadě fyzických i duševních problémů. Kromě toho má obézní člověk až o 55 % větší riziko vzniku deprese.

A jak si lze přivodit pocity štěstí už za 30 minut? Pohybem! Endorfin neboli hormon štěstí se začne vyplavovat už po dobré půlhodince svižnějšího pohybu. Svou kondičku, psychiku i sebevědomí pak posílíte tím, když si na takový pohyb vyhradíte alespoň tři dny v týdnu. Nemusíte však trávit hodiny ve fitness centru nebo aktivitou, která vás zkrátka nebaví. Počítá se i procházka přírodou nebo cvičení u oblíbeného seriálu. Mimo jiné se pohyb často zařazuje i do léčby deprese, což jen potvrzuje fakt, že pohyb hraje důležitou roli v prevenci duševních onemocnění. Zároveň je pro psychické zdraví dobré, když se naučíte správně hospodařit s časem a plánovat. Tím spíše v dnešní době, kdy spousta z nás stále pracuje ze svých domovů. Určete si, kolik času denně budete trávit prací či školou a kolik budete věnovat sami sobě. A toho se striktně držte. 

Naučte se odpočívat

Snadno se to říká, hůře koná. Přesto bychom ani v hektický pracovní den neměli zapomínat na odpočinek, který je pro naše duševní zdraví stěžejní. Pokud například pracujete z domova, stanovte si hodinu, po které již nebudete přijímat pracovní telefonáty či e-maily. Nic nebrání ani tomu, abyste si nastavili letový režim a užili si příjemný večer v tzv. offline módu. Skvělým pomocníkem při odpočinku je kvalitní kniha, u které zapomenete na všední starosti, nebo kreativní koníček, jako je malování nebo hraní na hudební nástroj. Ruku na srdce, pokud si nejlépe odpočinete u seriálu, pak si ho bez výčitek naordinujte. Důležité je pouze to, aby se jeden díl neproměnil v seriálový maraton, u kterého strávíte nejen celý večer, ale především celou noc. Podobně byste k odpočinku měli přistupovat také o víkendu. Chápeme, že vidina produktivního víkendu je krásná, avšak občas není od věci, když alespoň v neděli doopravdy nic neděláme. Věřte, že jde o chvíle, kdy se náš mozek regeneruje a připravuje na další náročné dny. Nemějte tedy výčitky z odpočinkového víkendu ani z toho, že jste během nedělního odpoledne nic neudělali, a raději se plně oddejte pomalému víkendu. Uvidíte, že to je hračka.

Zaposlouchejte se do duše

Výše zmíněné kroky jsou jenom základními kameny, díky kterým byste se měli cítit lépe. Pokud se ale chcete o svém nitru dozvědět více, rozhodně se vyplatí, když se pustíte do čtení odbornějších knih, případně poslechu zajímavých podcastů. Za zmínku rozhodně stojí seberozvojový podcast Balanc, který moderuje Petr Bouška. Kromě nadčasových témat, která prospívají duši, si můžete vyslechnout zajímavé životní příběhy obyčejných lidí či rozhovory s psychoterapeuty a psychology. Z jiného soudku je podcast Brain We Are, za kterým stojí dva mladí neurovědci. V jednotlivých dílech využívají poznatky z vědy, filozofie, psychologie a svou zkušenost, a to ke zlepšení každodenního prožívání. S vlnou podcastů přišly i tzv. docu-podcasty, tedy dokumentární podcasty, které nepracují s fikcí. Docu-podcasty vynikají svou autentičností i silnými příběhy ze života. V tomto ohledu doporučujeme podcast Moje terapie, ve kterém vystupuje šest lidí, kterým pomohla terapeutická sezení, a šest terapeutů, kteří je jimi provedli. Dozvíte se například, jak se mladá dívka vyrovnala s velkým traumatem z dětství, nebo jakým způsobem může terapie pomoci proti úzkostné poruše.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion