Dobít baterky, odpočinout si a zbavit se dlouhodobého stresu. Pokud jsme právě vyřkli vaše zbožné přání, pak si naordinujte Shinrin-Yoku! Tuto japonskou metodu lesních koupelí si zamilovali už i Poláci, Švédové nebo Američané.

Sedavé povolání, špatné stravovací návyky, práce v rušném velkoměstě a naprostá izolace od přírody. Život ve 21. století je zrychlený, plný podnětů a hluku, který nepříznivě ovlivňuje náš nervový systém. Není divu, že mnoho lidí trpí psychoterraticou, tedy stavem, který je způsoben nedostatkem přírody v našem životě. Australský profesor Glenn Albrecht dokonce tvrdí, že psychoterratika vede k depresi. Naštěstí existuje poměrně rychlý způsob, jak se na přírodu opět napojit. Říká si Shinrin-Yoku, pochází z Japonska a hravě si poradí s vaší úzkostí, stresem i psychickým vypětím. Seznamte se!

Les v duši

Oficiální japonská náboženství, buddhismus a šintoismus, považují lesy za posvátná území. Možní i díky tomu mají Japonci k lesům silné pouto, které prohlubují prostřednictvím lesních koupelí zvaných Shinrin-Yoku. Nebojte se, nejde o žádný "insta" trend, který se snaží z roztěkaných Tokijčanů vymámit těžce vydělané peníze. Naopak! Je vědecky prokázáno, že lesní koupele mají pozitivní vliv na lidské zdraví. 

Při lesních koupelích hrají důležitou roli fytoncidyty, chemicky nejednotné látky produkované stromy a rostlinami. Tyto "přírodní antibiotika" mají relaxační a antibakteriální účinky, snižují stresový hormon kortizol, podporují imunitní systém, zlepšují kvalitu spánku a uvolňují endorfiny. Ponořením do lesa uvolníte svou mysl, probudíte kreativitu a budete se lépe soustředit. 

Vana
Shinrin-Yoku jako balzám na duši. 
Zdroj: @valleybotanicals

Kam za Shinrin-Yoku?

Zatímco Japonci uprostřed hlubokých lesů budují relaxační místa, v našich končinách zatím nevznikl prostor, který by se vyloženě zaměřoval na lesní koupele. To ale neznamená, že se Shinrin-Yoku musíte vzdát! Zkuste se vydat na procházku lesem a možná objevíte pramen nebo jezírko, které je pro Shinrin-Yoku jako stvořené. V ideálním případě buďte ve vodě 20 až 30 minut. Teprve po tomto čase ucítíte výsledky lesní terapie. 

Shinrin-Yoku "light verze" 

Chápeme, že koupele v divoké přírodě nejsou pro každého, a tak je dobré vědět, že i samotná procházka lesem může mít terapeutické účinky. Důležité ale je, abyste před procházkou ztlumili zvuky na svých mobilních telefonech. Jedině tak můžete les nerušeně prozkoumat všemi smysly. Zaměřte se na zpěv ptáčků a šustění stromů, pečlivě pozorujte přírodu, nadechněte se vůně lesa, dotkněte se kůry či mechu, a pokud to je možné, zujte své boty. Namísto mluvení přemýšlejte a snažte se žít přítomným okamžikem. Sami uvidíte, že i "obyčejná" procházka může mít antistresové účinky. Nezapomeňte ale na to, že z dlouhodobého hlediska je dobré, když si procházku lesem naordinujete nejméně jednou týdně!

Tak lesu zdar!

ČTĚTE TAKÉ: Znáte fenomén jménem mindfulness?

Titulka

Časopis Marianne si nyní můžete, bez nutnosti platit poštovné, objednat až domů. Více informací se dozvíte zde.

Promotion