Přejít k hlavnímu obsahu
Lidé a místa

Největší stěhování v dějinách České republiky. Před padesáti lety zachránili kostel v Mostě před zničením

Před půl stoletím vyrazil v Mostě na nevídanou cestu monumentální gotický kostel dlouhý 841 metrů. Stavba vážící 12 tisíc tun byla přemístěna kvůli těžbě uhlí a její přesun se zapsal do Zlaté knihy Guinnessových rekordů tisíciletí jako nejtěžší předmět přepravovaný po kolejích. Pojďme si připomenout akci, která dodnes vyvolává údiv.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Martina Mádlová | 27. 10. 2025

Gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie začal vznikat na místě dnešního Mostu na počátku 16. století, na základech starší raně gotické baziliky. Architektonicky patří k největším dílům pozdní gotiky v Čechách. Jeho délka činní kolem 60 m, šířka 30 m, věž je vysoká přes 70 m. V roce 1874 byla zbořena hřbitovní zeď kolem kostela. O čtyřicet let později proběhla poslední velká oprava, kdy došlo k odstranění barokního inventáře, novou výmalbu a přidání novogotického zařízení. V roce 1932 byl pak kostel opraven pod vedením Karla Kühna. Během své existence byl častokrát na pokraji zničení. Poslední taková situace nastala při likvidaci starého města Mostu z důvodu těžby uhlí. Nakonec naštěstí takovému osudu unikl díky akci dosud nevídané. V roce 1975 došlo k jeho přesunutí do blízkosti barokního špitálu s gotickým kostelem sv. Ducha.

Galerie: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě
Mohlo by se vám líbit

Nový život starého domu na Sázavě: Rodina potřebovala větší prostor, a tak vznikla přístavba, která otevřela výhledy i možnosti

Na hraně skalnatého svahu nad řekou Sázavou vznikla přístavba, která není jen technickým rozšířením domu, ale přirozeným pokračováním jeho příběhu. Nový prostor pro tvůrčí práci spojuje světlo, dřevo a respekt k okolní přírodě.
marianne.cz

Proč musel chrám měnit místo?

Rozsáhlá těžba uhlí v okolí Mostu vedla k postupnému úbytku podloží a riziku poškození staveb. Staré město Most, včetně historického jádra, bylo značně ovlivněno poddolováním. Rozhodnutí chrám přesunout se ukázalo jako unikátní řešení. Zachovat kulturní památku a zároveň vyčistit lokalitu pro těžbu. Ne všechny stavby ovšem měli takové štěstí. Jak vypráví pamětník, pan Josef Mádl, který se na přesun díval coby desetiletý kluk: „Zaniklo nádraží, nemocnice, pivovar, městské lázně, ocelárny, restaurace nebo kina. Později se ovšem vystavělo nové nádraží s novou tratí a koridorem, jen na jiném místě.“ Mimoto zmizeli i dvě desítky kamenných měšťanských domů ze 13. a 15. století, Minoritský klášter s kostelem sv. Františka Serafínského, novorenesanční radnice z 80. let 19. století, kubistický Hornický dům REPRE nebo secesní divadlo z roku 1910.

Jak probíhala akce stěhování chrámu

Přesun začal 30. září 1975 a skončil 27. října téhož roku. Trasa měřila 841,1 metru. Nejdříve muselo dojít k zesílení samotné stavby. Věžní část byla zčásti odstraněna, důležité konstrukce chrámu byly vyztuženy ocelovou konstrukcí, zatímco základové zdivo bylo podložené mikropilotami či betonovými základy. „Připravili podvozek, natáhli koleje, urovnali prostor, sundali věžičku, zvonici, zvon. Celý kostel stáhli železem, aby se nerozpadl,“ vzpomíná Josef. Samotný transport probíhal po čtyřech speciálních kolejích, po nichž se chrám pohyboval pomocí 53 transportních vozíků vyrobených Škodou Plzeň. Vozíky fungovaly na hydraulickém principu. Hydraulika ovládala také osm výložných ramen pro tlačení nebo brzdění kostela v závislosti na situaci. Velín nebo také řídící středisko bylo umístěné přímo v kostele v proskleném přístavku a propojený s kostelem mnoha kilometry kabelů a hadic s kapalinou. Z velína řídili inženýři a technici posuv kostela. Pohyb dosahoval průměrné rychlosti cca 2 cm za minutu. Systém elektronických vodováh monitoroval každý milimetr posunu. Stabilita musela být udržena v rozmezí cca 1 mm. Celý těžký objekt fakticky překonával nerovný terén, poddolované oblasti i konstrukční rizika. Po transportu byl kostel usazen na nové základy a následovaly restaurátorské práce, které trvaly ještě dlouhé roky. Otevření se dočkal 4. listopadu 1988 a opětovného vysvěcení 19. a 20. června 1993.

Význam pro město a pro památkovou péči

Přesun kostela představuje na jedné straně technický triumf, na druhé silné symbolické gesto. V době, kdy město těžbě ustupovalo, si zdejší obyvatelé zachovali kus středověkého Mostu. Kostel dnes slouží jako výrazné turistické centrum, jako připomínka, že i v době destrukce může vzniknout něco nového. Dnes nabízí hned čtyři prohlídkové okruhy, a tak si tento unikát může prohlédnout každý. Návštěvníci uvidí hlavní interiér chrámu, věž, krovy či kapli Svatého Ducha.

Zdroj: kostel-most.cz, vzpomínky pamětníků, npu.cz 

Mohlo by se vám líbit

Příběh neuvěřitelného bydlení: Po smrti rodičů si opravil ruiny starého kostela

Nehledal žádný konkrétní typ budovy, jen něco zvláštního, co ho osloví. „Po několika letech pátrání jsem našel ruiny kostela, jak stojí uprostřed ničeho, obklopený stromy, řekou a horami. Hned jsem se zamiloval do vysokého stropu, stěn, apsidy... Tak jsem ho koupil.“
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×