Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Nejhorší dárky na Vánoce podle Čechů? Stará učebnice nebo živá slepice patří mezi TOP propadáky

Ne každý dárek dokáže potěšit. S nevhodným vánočním dárkem se setkal každý třetí Čech. Měkké dárky zůstávají hlavním zdrojem zklamání, ale objevily se i skutečné kuriozity od živé slepice po starou učebnici.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Martina Mádlová | 2. 12. 2025

Přestože Vánoce mají být svátky radosti, ne vždy se podaří trefit do vkusu obdarovaného. Průzkum společnosti Slevomat, který proběhl v září 2025 na vzorku tisíce respondentů, ukazuje, že téměř třetina Čechů zažila u stromečku zklamání. Každý třetí obdržel alespoň jeden dárek, který ho nepotěšil. Největším zklamáním jsou dlouhodobě tzv. měkké dárky, například svetry, ponožky nebo pyžama. Ačkoliv bývají praktické, málokdy přesně odpovídají vkusu či potřebám obdarovaného. „Mezi největší kuriozity, které lidé loni našli pod stromečkem, patřily například fotokopie historické knihy o vaření piva, krabička na pamlsky, mísa na pečení, stará učebnice nebo voucher na živou slepici,“ uvádí Tomáš Braverman, CEO společnosti Slevomat.

Info ikona
Průzkum společnosti Slevomat společností Behavio Labs
Mohlo by se vám líbit

Vánoční dárky podle horoskopu: Máme tipy pro každé znamení

Výběr vánočního dárku může být někdy výzva, ale co kdybyste měli malou pomůcku, která vám pomůže najít ten pravý? Právě horoskop může být tím vodítkem, kdy každé ze 12 znamení má své preference, touhy i styl. Podívejme se společně, co by letos pod stromečkem potěšilo právě vaše blízké podle jejich znamení.
marianne.cz

Češi raději předstírají radost

Podle výsledků průzkumu více než polovina Čechů při rozbalování nevhodného dárku raději předstírá nadšení. Čtyři z deseti se tváří, že se nic nestalo, a jen menší část dává najevo zklamání. Téměř 55 % lidí by ale ocenilo, kdyby se s nimi dárce dopředu poradil a předešel tak podobným situacím. Většina nevhodných dárků nakonec končí ve skříni, necelá polovina dotázaných si je prostě odloží „na později“. Čtvrtina dárky posílá dál a jen menší část je prodává nebo vrací. Z průzkumu také vyplývá, že lidé čím dál více dávají přednost zážitkům před materiálními dárky. Tyto dárky mají podle obdarovaných až 93% spokojenost, což z nich činí nejjistější volbu, jak překvapit a nezklamat.

Info ikona
Reakce na nevhodný dárek

Méně plýtvání, více zážitků

V Česku roste trend, který se staví proti plýtvání nejen penězi, ale i věcmi, které zůstávají bez využití. Mnozí proto volí dárky, které přinášejí zkušenost nebo zážitek, nikoli další věc do domácnosti. Tento přístup podporuje i environmentální rozměr Vánoc a méně odpadu, více smysluplnosti. „Vnímáme tu globální trend, který jde proti plýtvání zdrojů, a to nejen finančních. Lidé stále více oceňují zážitky před materiálními dárky. Z pohledu obdarovaných jsou poukazy na zážitek se svou 93% spokojeností nejjistější volbou, jak překvapit a nezklamat,” uzavírá Tomáš Braverman.

Zdroj: Slevomat.cz

Mohlo by se vám líbit

Co si Češi přejí k Vánocům 2025? Svobodu výběru a dárky, které mají smysl

Vánoce se blíží a spolu s nimi i tradiční otázka: čím letos potěšit své blízké? Podle aktuálního průzkumu Slevomatu a Behavio Labs se Češi stále častěji přiklánějí k dárkům, které přinášejí zážitek a volnost výběru, nikoli hromadění věcí. Téměř každý druhý by letos raději rozbalil voucher na wellness, večeři nebo cestování, zatímco svíčky či oblečení už příliš netáhnou.
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×