Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Poradna

Nenechte se odradit: Reklamace nevhodného nábytku nemusí být horor

Info ikona
Nenechte se odradit: Reklamace nevhodného nábytku nemusí být horor

Zařizujete novou ložnici a postel vám dodali v jiné barvě, než jste chtěli? Koupili jste si v obchodě s nábytkem novou skříň, ale po složení vám začala padat na hlavu? Stejně jako u jiných výrobků se vady nábytku řeší reklamací. I ostřílený spotřebitel by si však měl dát pozor na specifika, která taková reklamace nábytku skýtá.

Terezie Benoni | 31. 01. 2024

Pořídíte si velkou skříň, ovšem madlo jednoho šuplíku je vadné. Zdánlivě banální záležitost, kterou by měla hravě vyřešit reklamace. Jenže někteří obchodníci na vás mohou zkusit nemilý trik. „V reakci na reklamaci po vás prodejce chce, abyste rozměrnou skříň celou rozmontovali a zaslali mu ji na posouzení, stejně jako u každé jiné standardní reklamace,“ nastiňuje situaci Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Nemusejí na vás však přicházet mdloby, skříň nebudete muset celou rozebírat. „Zákon vám totiž neukládá povinnost odeslat prodejci zboží se všemi částmi, které pro vyřízení reklamace nejsou potřebné. Pokud by to po vás prodejce přesto vyžadoval, byť to pro nápravu vady není potřeba, jednalo by se o nepřiměřený požadavek ze strany prodávajícího,“ zdůrazňuje Hekšová. Takže v podstatě jde jen o trik, jak se vám pokusit znechutit snahu vůbec reklamaci provést, a není třeba s takovým postupem souhlasit.

Mohlo by se vám líbit

Odvoz je na prodejci

Co ale dělat v případě, kdy povaha vady způsobuje, že je nepoužitelná celá skříň, a tudíž je demontáž a její odeslání prodejci opravdu potřeba? Můžete se dostat do situace, kdy po vás prodejce požaduje, abyste ji doručili, sám ovšem dopravu zajistit nechce. Na vlastní náklady shánět velké auto od souseda ani stěhováky ale opravdu nemusíte. „Dle rozsudku Nejvyššího soudu nelze po spotřebiteli spravedlivě požadovat, aby sám zajistil přepravu věci o značné hmotnosti a rozměrech k prodejci,” ujišťuje Eduarda Hekšová. Zajištění dopravy je tak na prodávajícím. Jestli pošle vlastní zaměstnance, nebo objedná přepravní službu, už je na něm.
Ovšem v některých případech i objednání přepravní služby může být ze strany prodejce chybným krokem. Jisté typy nábytku, třeba ten vestavěný, vyžadují, aby byly doma namontovány. Pokud se vada projevila po takové montáži, občanský zákoník prodávajícímu ukládá povinnost zajistit demontáž vadné věci a následnou montáž věci nové, bezvadné. Zpravidla by tak měl dorazit pracovník způsobilý výrobek demontovat a odvézt. „Pokud by však prodejce i přesto objednal pouhý svoz skrze přepravní službu, i na to občanský zákoník pamatuje. Dává vám totiž právo demontáž provést, a prodejci zase povinnost náklady s demontáží spojené vám uhradit,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku