Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Tablety, platební prsteny a udržitelnost. To je budoucnost nakupování

Info ikona
nakupování

Za uplynulý rok a půl se způsob nakupování oblečení změnil k nepoznání. Zatímco dřív jsme na lidmi přeplněné obchody nadávali, v období lockdownu se nám po nich dokonce stýskalo. A e-shopy zažily nevídaný boom. Jaké jsou aktuální trendy v nakupování, které by vás neměly minout? Máme tipy, kam se stojí za to vypravit pro unikátní nákupní zážitek.

Eliška Vrbová | 17. 08. 2021

Stále jednodušší placení

Nedílnou součástí nakupování je placení, které momentálně zažívá revoluci. V Česku se bezkontaktními platebními kartami platí už deset let, velmi oblíbené je ale v současné době placení mobilem či hodinkami. Firma Mastercard, jejíž platební kartu možná také vlastníte, jde ale ještě dál a uvádí novinku v podobě platebního prstenu. Nemusíte se bát, nejde o nijak masivní šperk, platební prsten má naprosto minimalistický design v černé barvě, hodí se tedy k jakémukoliv outfitu.

„Trendem do budoucna bude další zmenšování zařízení, do kterých lze uložit platební kartu tak, aby ji člověk mohl mít u sebe doslova pořád. Již nyní si lze zakoupit například různé náramky, přívěsky či platební prsteny, jsme ale přesvědčeni, že zde vývoj nekončí, a že se během několika let otevřou dveře dalším možnostem, třeba i placení samotným hlasem v rámci e-commerce,“ říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.

Výhodou platebního prstenu je jeho vysoká odolnost. Je vyrobený z vysoce kvalitní keramiky, která je hypoalergenní a odolná vůči poškrábání. Navíc je voděodolný, lze jej tak používat kdekoliv a téměř za jakýchkoliv podmínek. Prsten není potřeba nabíjet a jednorázově se aktivuje přes mobilní aplikaci. Zatím jej bohužel nelze propojit s existující platební kartou Mastercard vydanou českými bankami, v rámci testovacího provozu ho však snadno propojíte s předplacenou kartou Mastercard, kterou můžete ovládat pomocí mobilní aplikace. Mastercard aktuálně jedná s několika českými a slovenskými bankami o řešení, které umožní spojení tohoto zařízení i s vaší aktuální debetní nebo kreditní kartou.

Oproti telefonům, chytrým hodinkám a ostatním nositelným zařízením jsou platební prsteny výrazně levnější, a díky tomu se mohou v budoucnu stát mnohem dostupnější. Neméně podstatná je i jednoduchost používání — prsten máte zkrátka doslova stále při ruce.

Dobrý skutek potěší

Čím dál tím více lidí se při nakupování zajímá o to, zda má značka, jejíž produkty si koupí, nějaký charitativní přesah. Pokud i vy ráda podpoříte projekt s úmyslem pomáhat, možná vás zaujme e-shop s názvem Nakup na Dobro, kde pořídíte udržitelné dárky a podpoříte tak stovky českých drobných podnikatelů, sociálních podniků, chráněných dílen a dobročinných projektů řady neziskových organizací, jako například Adra či Lékaři bez hranic. 

Každý nákup má navíc smysl také pro desítku zaměstnanců se zdravotním postižením, kteří se o chod tohoto unikátního e-shopu starají. Koupě jakéhokoliv produktu navíc podpoří i další osoby se zdravotním znevýhodněním, jako například ženy s epilepsií, zaměstnance s duševním onemocněním či sluchovým postižením. Nakup na Dobro je projektem Asociace společenské odpovědnosti a sociálního podniku Ergotep.

To, že je o udržitelné dárky stále větší zájem, dokládá i aktuální výzkum agentury Ipsos, dle něhož při výběru dárku udržitelnost zohledňují 4 z 10 Čechů. Nakup na Dobro má rozhodně ambici stát se zcela udržitelným e-shopem. Recykluje obaly, při balení dává druhou šanci použitým a vratným krabicím nebo pytlům od mouky. K výplni balíků používá kartonové střiže vlastní výroby nebo vlnitou papírovou lepenku. Ekologické balení tak chrání nejen zásilku, ale i planetu. Zcela unikátní je pak 100% uhlíkově neutrální ekologická doprava, kterou e-shop Nakup na Dobro nabízí díky partnerství s dopravcem DPD. Ten vám balíčky doručí ekologicky až do domu, a navíc zcela zdarma, ať už je hodnota nákupu jakákoli. 

„V rámci naší dlouhodobé zelené strategie 100% kompenzujeme uhlíkovou stopu u každého přepravovaného balíku. Do míst, kde je to možné, navíc doručujeme elektrododávkami, elektrokoly nebo pěšími kurýry,“ vysvětluje Miloš Malaník, CEO českého DPD a Regional Manager DPD CEE. Ušetřené peníze za dopravu tak můžete věnovat na obnovu českých lesů po kůrovcové kalamitě v okolí skladu e-shopu na Vysočině zakoupením sazenice stromů, o jejichž výsadbu se postará Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s organizací PEFC.

Offline i online v jednom 

Eobuv a Modivo pravděpodobně znáte jako e-shopy. O to víc vás možná překvapí, že nedávno tyto dvě značky společně v Praze v obchodním centru Nový Smíchov otevřely kamennou prodejnu, která nemá v Česku obdoby. Na první pohled vás možná překvapí, že v prodejně není žádné zboží, ale jenom pohovky a u nich umístěné dotykové obrazovky.

Až si oblečení či boty vyberete, zadáte telefonní číslo, na které vám přijde informace, ve které kabince máte kousky ke zkoušení připravené. Do tří minut od objednání v prodejně najdete věci v jedné z kabinek pojmenovaných po některém z evropských měst. Samotné kabinky jsou rovněž plné nejrůznějších technologických vychytávek. Při zkoušení si můžete navolit druh osvětlení – denní, noční nebo i kancelářské. Součástí kabinek je i velký displej. Na něm se zobrazuje vámi zkoušené zboží, které zároveň fyzicky visí v kabince na posuvné stěně.

Po vyzkoušení na obrazovce označíte kusy oblečení či obuvi, které si chcete zakoupit. Vše necháte v kabince a pokračujete k pokladně, kde už na vás vybrané zboží čeká. 

„Přestože jsme úspěšní v online prodeji obuvi a doplňků, rozhodli jsme se zaměřit na offline provoz, protože paradoxně v době popularizace online nakupování existuje stále velmi početná skupina lidí, kteří si chtějí produkt před koupí vyzkoušet a osahat,” vysvětluje e-commerce director Mikołaj Wezdecki.

Info ikona
Modivo