Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Byznys mentorka radí, jak začít s podnikáním po čtyřicítce

Každý věk má svá pro a proti a pokud máte chuť něco nového rozjet, neváhejte a jděte do toho. Protože nikdy není pozdě a váš čas je možná právě teď.

Tereza Čaladi | 7. 05. 2023

Pro Marianne zpracovala: Margareta Křížová

Jak podnikat, v čem, kdy a v kolika letech je nejlepší své vlastní podnikání rozjet? Ať je nám 20 nebo 60, je to vždycky velký krok k naplnění snů. Velký krok jistě, ale znáte to – „po malých krocích k velkým cílům“.

Je jasné, že začít v malém je úplně v pořádku a není zač se stydět. Důležité je mít nápad, ale…

  1. Nápadů máme všichni hodně, důležité je změnit nápad v podnikání, krok po kroku.

  2. Nevymlouvat se, a hlavně se nesrovnávat s těmi, co už jsou na té cestě dál.

  3. Nejdůležitější je začít.

Co řešíme ve 40

Tady už se blížíme ke křižovatce, děti rostou, v práci už jsme zažili ledacos a ptáme se „jestli je TOHLE už to všechno a co nového ještě zažijeme. Kamarádka, co začala podnikat, prosperuje a nám začne v hlavě hlodat myšlenka, jestli bychom to taky neměli zkusit. Je to ideální čas na přípravu. Jsem velkým přítelem celoživotního vzdělávání. Kdy si ještě víc rozšířit obzory, když ne teď? Času máme zase o trochu víc, využijme ho užitečně. Workshopů a kurzů je na trhu nepočítaně a možná vás láká studium, co třeba MBA? Z vlastní zkušenosti vím, že studovat ve věku, kdy už člověk nasbíral nejen profesní, ale i životní zkušenosti je mnohem lepší. Studium si víc vychutnáte, chápete souvislosti a to, co se ve škole naučíte, jste už mnohdy zažili i v praxi.

Je začátek podnikání v 50 a více vůbec možný?

Nastává doba luxusu, máme totiž čas a ten čas můžeme využít podle svého. V tomto věku máme vše, co ke startu podnikání potřebujeme – čas, zkušenosti, možná i nějaké úspory, které můžeme do startu podnikání vložit. Co ale občas chybí je odvaha, vnímání vlastní hodnoty a přesvědčení, že toho umíme dost. Máme znalosti, zkušenosti a životní moudrost. Ne nadarmo se dnes ve velkých firmách klade důraz na emoční inteligenci (EQ), empatii a umění naslouchat. To se v podnikání hodí o to víc.

Mohlo by se vám líbit

„Promiňte, ale hledáme někoho mladšího“ aneb Diskriminace na základě věku v práci

Pokud je vám mezi 20 a 30 roky a hledáte práci, pak si možná říkáte, že byste si přáli být starší a zkušenější. V tom případě vás ale nejspíš vyvedeme z omylu, jelikož ani to není procházka růžovým sadem. Vlastně se těmto lidem práce hledá možná o dost hůř než vám.
marianne.cz

Body, nad kterými je dobré se zamyslet, než s podnikáním začnete

Všichni máme nápady, i vy. Ale nápad zůstane nápadem, dokud nezjistíme, jestli je nápad reálný. Jak tedy zjistit, jestli jsme vymysleli zlatý důl? Vezměte si velký kus papíru, tlustou fixu a pište si, kreslete, přemýšlejte, ale hlavně buďte k sobě upřímní.

1. Co nabízím, jaký problém řeším a co z toho zákazník bude mít

2. Jaký zákazník u mě nakoupí

Tady nestačí jen žena nebo muž, buďte co nejkonkrétnější. Kde žije, kolik mu/jí je let, jaké má vzdělání, co čte, co sleduje, kde nakupuje, kolik má peněz, na jakých sociálních sítích se pohybuje, prostě cokoliv, co vašeho budoucího zákazníka definuje, ať víte, jak mu nabídnout váš produkt nebo službu a jakou má motivaci u vás nakoupit.

3. Je můj cílový trh dost velký a je tam dostatečná poptávka

Tady bych se přimlouvala necílit pouze na masový trh, naopak. Zamyslete se nad tzv. niche trhem neboli malou skulinou trhu, která je pro vaše velké a etablované konkurenty nezajímavá. Příklady – móda pro vysoké ženy, seznamka pro horolezce, pamlsky pro psy se speciálními stravovacími potřebami, výrobky pro leváky - fantazii se meze nekladou. Znáte to, je lepší být kaprem v malém rybníce než malou bělicí v rybníce, kde je mnoho štik.

4. Co konkurence a proč právě já (konkurenční výhoda)

Konkurence je dneska všude, pokud neprodáváte vodu na poušti. Často slyším povzdechy, že dnes už nemá cenu nic nového začínat, protože vše už bylo vymyšleno. Jsem přesvědčena, že se dá konkurovat například kvalitou služby. Obzvlášť velké firmy nemají čas věnovat se každému zákazníkovi osobně. Využijte toho, dokud máte malý byznys. Lidi milují skvělé služby, když uděláte o krok na víc a dokážete „udělat, co jim na očích vidíte“. Až svůj byznys rozjedete, už to nepůjde. Tak to teď svým zákazníkům dopřejte, budou vás milovat a řeknou o vás svým známým.

6. Mám na to sílu, energii a mentální odolnost

Podnikání je úžasná věc, i když je to „jen“ malé podnikání, živnost nebo tzv. „vedlejšák“. Pokud to myslíte vážně, budete pracovat víc než doteď, ne všechno půjde podle vašich představ a zažijete odmítnutí, ale když se daří, je to radost. Aby to byla radost, je potřeba se připravit na trochu toho stresu.

7. A nakonec to nejdůležitější – mám zdroj příjmů, než se můj byznys rozjede a na jak dlouho mám finanční rezervu

Rozjezd podnikání vyžaduje zásadní prověrku osobních financí. Jaké máte měsíční výdaje, jaké máte měsíční příjmy (plánované a pravděpodobné příjmy nepočítejte), jaké máte úspory a jakou část úspor jste ochotni do svého podnikání vložit. Je jasné, že všechny to nejspíš nebudou. A nezapomeňte o svých podnikatelských plánech a podnikatelských investicích říct své rodině. Je to fér a vyhnete se nepříjemným situacím. Nicméně, nedejte se brzdit. Věty typu „prosím Tě, do čeho by ses pouštěl/a, když nic neumíš“ přejděte velkorysým úsměvem. Mnohdy je pronáší někdo, kdo neměl sám odvahu něco vlastního rozjet.

Přeju vám hodně dobrých nápadů, energii a odvahu. Stojí to za to.

O autorce:

Margareta je byznys mentorkou a poradkyní v oblasti fúzí, akvizic a obchodní strategie. Vede NEWTON Business Accelerator na NEWTON University, konzultuje startupové projekty a spolupracuje s venture capital fondy při vstupu investora do startupových firem. Margareta moderovala pořady zaměřené na finanční gramotnost a podnikání v České televizi, moderovala pořad Podnikání od A do ZET na rádiu ZET a nakladatelství Albatros vydalo její knížku Z deníku investorky aneb Jak podnikat a nezbláznit se. Je porotkyní podnikatelských soutěží. Margareta věří na celoživotní vzdělávání, které otevírá okno do světa zajímavých příležitostí a udržuje mysl v pohodě. 

Info ikona
Margareta Křížová
Mohlo by se vám líbit

Jaká jsou pro a proti podnikání v mladém věku? A jak začít? Na to vám odpoví byznys mentorka Margareta Křížová

Každý věk má nějaké své výhody a nevýhody ve všech aspektech života. Začátek podnikání není výjimkou. Tentokrát vám ale s tím, jak začít a jak překonat nástrahy trhu, když je vám okolo 20 či 30 let, radí profesionálka ve svém (i vašem, možná budoucím) oboru.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl

<span>Temná strana optimismu: Proč se vždy nevyplácí myslet pozitivně?</span>

Temná strana optimismu: Proč se vždy nevyplácí myslet pozitivně?

Životní styl

<span>Přátelstvím ku zdraví aneb Proč je dobré mít v práci nejlepší kamarádku?</span>

Přátelstvím ku zdraví aneb Proč je dobré mít v práci nejlepší kamarádku?

Životní styl

<span>Omlouváte se až přespříliš? Naučte se, jak to změnit, jinak se budete trápit celý život</span>

Omlouváte se až přespříliš? Naučte se, jak to změnit, jinak se budete trápit celý život

Životní styl

<span>Vztahy mladých: Jak se seznamuje generace Z a co ve vztazích hledá?</span>

Vztahy mladých: Jak se seznamuje generace Z a co ve vztazích hledá?