Jak vysoká je vaše emoční inteligence: Chování odhalí víc, než si myslíte. Zjistěte, zda patříte mezi vyvolené
Změřit emoční inteligenci je obtížné, ale díky analýze dat od více než milionu lidí, kterou zpracoval Dr. Travis Bradberry, lze alespoň rozpoznat hlavní zámky toho, že máte vysokou emoční inteligenci. Přečtěte si osmnáct těchto hlavních znaků a zjistěte, kolik z nich sedí právě na vás.
Máte silný emocionální slovník
Emoce se týkají všech lidí, ale jen pár z nich je dokáže přesně identifikovat. Podle výzkumu Dr. Travise Bradberryho to dokáže pouze 36 % lidí. Zatímco většina lidí dokážou své pocity popsat jen velmi vágně s tím, že se necítí dobře, lidé s vysokým EQ dokážou své emoce pojmenovat naprosto přesně.
Zajímají vás ostatní lidé
Nezáleží na tom, jak moc vyhledáváte společnost lidí. Emocionálně inteligentní lidé jsou zkrátka zvědaví na ostatní, zajímá je, co prožívají, nebo co si myslí.
Přijímáte změny
Emocionálně inteligentní lidé jsou flexibilní a dokážou se přizpůsobit téměř jakékoliv situaci. Mají také připravené plány, kdyby k některým změnám došlo.
Znáte své silné a slabé stránky
Emočně inteligentní lidé vědí, v čem vynikají a co jim naopak nejde.
Dokážete dobře odhadnout charakter
Velká část emoční inteligence spočívá ve schopnosti číst v ostatních a rozpoznat jejich charakter. Emočně inteligentní lidé dokážou pochopit motivaci ostatních, i když ji ostatní možná ani sami nechápou.
Nenecháte se snadno urazit
Emočně inteligentní lidé jsou sebevědomí a otevření a mívají hroší kůži. Umí si ze sebe dělat legraci, nebo i nechají ostatní, aby si z nich utahovali, jelikož dokážou stanovit hranici mezi humorem a urážkami.
Umíte říct ne
Emoční lidé mají vysokou sebekontrolu. Dokážou se ovládat i ve vlastních zájmech a nebojí se říct „ne“ i ostatním.
Přes chyby se umíte přenést
Emociálně inteligentní lidé se ze svých chyb poučí, ale nenechají se jimi pohltit. Nezaobírají se příliš dlouho svými chybami a snaží se své neúspěchy proměnit ve zlepšení.
Dáváte, aniž byste čekali něco na oplátku
Emočně inteligentní lidé si budují pevné vztahy a neustále myslí na ostatní. Proto jim nedělá problém nezištná pomoc nebo jen tak dárek pro radost pro druhé.
Nechováte zášť
Emocionálně inteligentní lidé věcí, že negativní emoce s sebou přinášejí hromadící se stres, který může mít zničující zdravotní následky. Podle jedné studie z Emory University douhodobý stres přispívá k vysokému krevnímu tlaku a srdečním onemocněním.
Dokážete komunikovat s toxickými lidmi
Jednání s toxickými lidmi bývá náročné a frustrující. Lidé s vysokým EQ však během komunikace s takovými lidmi udržují své pocity pod kontrolou a přistupují k věci racionálně. Snaží se najít společnou řeč a slova od toxické osoby umí brát s rezervou.
Nehledáte dokonalost
Lidé s vysokým EQ si nikdy nestanovují „dokonalé“ cíle, protože vědí, že jde o nedosažitelný cíl. Vyhýbají se tak nepříjemnému pocitu selhání, které by je nutil se vzdát.
Vážíte si toho, co máte
Emocionálně inteligentní lidé si umí udělat čas na to, aby se zamysleli nad tím, co všechno mají a za co jsou vděční.
Dokážete se odpojit
Lidem s vysokým EQ nedělá problém se pravidelně odpojit a být offline. Udělají si čas sami na sebe bez sociálních sítí nebo třeba pracovních záležitostí.
Omezujete příjem kofeinu
Jedinci s vysokým EQ vědí, že nadměrné množství kofeinu spouští uvolňování adrenalinu a emoce pak mohou převálcovat zdravý rozum.
Spíte dostatečně
Emočně inteligentní lidé vědí, že jejich sebeovládání, pozornost i paměť jsou sníženy, když mají nedostatek spánku, nebo mají nekvalitní spánek. Kvalitní spánek je proto pro ně proto prioritou.
Nedáváte prostor negativním myšlenkám
Čím větší prostor dáte negativním myšlenkám, tím větší sílu mají. Emocionálně inteligentní lidé oddělují své myšlenky od faktů, aby unikli z cyklu negativity a posunuli se směrem k novému a pozitivnímu pohledu na věc.
Nenecháte nikoho zkazit vám radost
Lidé s vysokým EQ si nenechají zkazit radost posměchem okolí či odlišnými názory druhých. Nesrovnávají se s ostatními a názory ostatních berou s rezervou.
- Zdroj článku
-
NIH, Linkedin