Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zábava

Říkejte "ne" a vyzkoušejte afirmaci! Pět způsobů, díky kterým najdete ztracené sebevědomí

Info ikona
Sebevědomí

Možná, že jsme v dětství a dospívání až příliš často slýchali, že samochvála smrdí. Proto si mnozí dospělí zaměňují sebevědomí s pýchou a namyšleností a raději se ani nesnaží sebevědomí posilovat. Jak ale můžete na svém zdravém sebevědomí zapracovat ještě dnes?

Veronika Lechnerová | 16. 06. 2022

Uvědomte si, co sebevědomí skutečně znamená

Sebevědomí skutečně není nic, za co byste se měli stydět. Čím dříve si uvědomíte vlastní hodnotu, tím jednodušší život budete mít. Sebevědomí totiž neovlivňuje pouze vztah, jaký máte sami se sebou, ale odráží se především na vašich okolních vztazích. Tam spadá partner, partnerka, kamarádi, ale také váš šéf. Umět asertivně komunikovat svoje vlastní potřeby, sny, přání a tužby v souladu se sebevědomím bývá celoživotní a mnohdy velmi náročnou cestou, kterou však stojí za to se proklestit. V konečném důsledku ale především přijměte fakt, že sebevědomí vám může být skvělým parťákem na vaší životní pouti.

Přestaňte se porovnávat s ostatními

Pokud existuje zabiják sebevědomí, pak je jím porovnávání. To nás sice společnost učí již od malička, nicméně srovnávání se s ostatními rozhodně není zdravým návykem. Vzbudí ve vás akorát pocity méněcennosti a myšlenky, že ať se snažíte sebevíc, vždy se najde někdo chytřejší, hezčí, svalnatější nebo úspěšnější. Odsuňte proto všechny tyto chmurné úvahy stranou, zaměřte se především na sebe a ostatní berte pouze jako inspiraci. Protože jediný člověk, se kterým byste se měli srovnávat je ten, kterým jste byli včera.

TIP: Pokud je porovnávání vaším denním chlebem, zkuste se zaměřit na vaše sociální sítě. Třeba po detailnějším zhodnocení účtů, které sledujete, zjistíte, že se porovnáváte s lidmi, jejichž život je dost možná dokonalý pouze na Instagramu.

Info ikona
Žena

Věnujte si (alespoň) tolik energie a péče, kolik dáváte ostatním

Ruku na srdce. Skutečně máte sami sebe na prvním místě? A jak to vlastně poznáte, že tomu tak doopravdy je? V prvé řadě si zhodnoťte, zda náhodou nedáváte ostatním příliš mnoho energie a péče. Pokud se jedná o výjimečný stav, kdy se o někoho staráte, protože je nemocný, je to naprosto v pořádku. Na druhou stranu je-li ve vašem okolí někdo, kdo od vás neustále bere, ale nevrací nic zpět, stojí to za zvážení. Tu hlavní pozornost a energii byste totiž měli primárně věnovat sami sobě. Teprve až budete mít takříkajíc na rozdávání, můžete se o ni podělit s těmi, kteří vám za to skutečně stojí.

Zkoušejte různé techniky

Pro posílení sebevědomí můžete používat nejrůznější techniky. Jednou z nich jsou například afirmace, které byly jednu dobu velmi populární. Princip afirmací spočívá v tom, že si opakujete pozitivní tvrzení, dokud se nestanou vaší realitou. Například pokud trpíte nedostatkem sebevědomí, zavedete si jednou denně rituál, při kterém si stoupnete před zrcadlo a budete si opakovat „mám sebevědomí“. Afirmaci si pochopitelně můžete upravit dle svých představ tak, aby s vámi dané tvrzení vnitřně rezonovalo.

Skvělým způsobem, jak zapracovat na sebevědomí, je najít si mentora nebo kouče. Tito lidé vám takříkajíc nastaví zrcadlo a pomohou vám najít vaše silné i slabé stránky a zapracovat na nich. Získáte někoho, kdo je mimo vaši sociální bublinu, je nezaujatý a třeba vám poskytne nový úhel pohledu na vaše životní situace.

Naučte se říkat „ne“

Výborným posilovačem sebevědomí je kouzelné slovíčko „ne“. Pokaždé, když odpovídáte ne ostatním, říkáte ano sami sobě. Neštěstí mnohých lidí pramení z toho, že až příliš často říkají ano ve chvílích, kdy by raději udělali opak. A co je příčinou? Právě nízké sebevědomí. Nejeden člověk má obavy, že pokud dá najevo nesouhlas, přijde o přátele, partnery nebo dokonce o kolegy. Jenže jak dlouho vydržíte snášet to, že na vás spolupracovník od vedlejšího stolu přehazuje z lenosti některé své úkoly? Zkuste si uvědomit, že dost možná vaší dobroty zneužívá, a zatímco vy jste v práci přes čas, on už dost možná tráví své volno někde u vody. Proto se před finální odpovědí vždy na chvíli zastavte a upřímně zvažte, jakou cenu pro vás slovo „ano“ má.

Zdroj: autorský článek