Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Když práce pohltí celý život: Jak zatočit s workoholismem? Jednu z metod znáte už ze školy

Workoholismus, tedy závislost na práci, je fenomén, který postihuje stále více lidí. V naší společnosti je často vnímán jako ctnost, ale ve skutečnosti má devastující dopad na zdraví, vztahy i celkovou kvalitu života. Pokud cítíte, že váš život ovládá práce a vy se stáváte workoholičkou, je důležité začít hledat způsoby, jak se tohoto zlozvyku zbavit a obnovit rovnováhu.

Veronika Zvonková | 8. 07. 2024

Jak poznat, že vás ovládá workoholismus?

V první řadě jste myšlenkami neustále u práce. Ať už jde o běžné činnosti, jako je třeba mytí nádobí, večeře s rodinou nebo třeba relax ve vaně, pořád dokola přemýšlíte nad tím, zda jste dokončila veškeré úkoly a co vás další den čeká. Kvůli tomu mnohdy dochází k zanedbávání přátel a rodin, o odpočinku nemluvě. Volný čas a koníčky prakticky nemáte a pokud si volný čas užíváte, častokrát vás přepadá pocit viny z pracovní nepřítomnosti. Také máte potřebu neustálé kontroly a perfekcionismu v pracovních úkolech. Pokud se v těchto příznacích poznáváte, je na čase začít jednat.

Mohlo by se vám líbit

Work-life balance pro moderní ženu: Pro nalezení harmonie a pocitu štěstí je důležitá jedna věc

V dnešní uspěchané době je pro mnoho žen výzvou najít rovnováhu mezi pracovními ambicemi a osobním životem. Udržení work-life balance je přitom klíčové nejen pro naše psychické, ale i fyzické zdraví. Jak si zorganizovat život, abyste v něm našli místo nejen pro práci, ale i pro to, co vám dělá radost?
marianne.cz

Jak se workoholismu zbavit?

Pochopte, kde je problém

Workoholismus je definován jako nadměrné a kompulzivní zapojení do práce, které vede k zanedbávání ostatních aspektů života, včetně rodiny, přátel, koníčků a duševního zdraví. Workoholici často cítí neustálý tlak a potřebu být produktivní, což může vést k vyhoření, úzkosti a depresím. Workoholismus není jen o pracování po dobu dlouhých hodin, ale o neschopnosti vypnout a najít si čas na odpočinek. Častokrát ženy tvrdí, že neumí a nechtějí odpočívat, že to vlastně nepotřebují. Nicméně odpočinek je nezbytný a pokud je dlouhodobě zanedbáván, začne se tělo ozývat. Slábne imunita, psychické zdraví chřadne a může dojít až k syndromu vyhoření. Někdy je velký pracovní nápor i jakýsi únik od běžného života. Pokud je workoholismus váš případ, je potřeba si uvědomit, že je součástí vašeho života a jaké může mít následky. Teprve potom s tím můžete něco začít dělat.

Vytvořte pevnou hranici mezi osobním a pracovním životem

Jedním z nejdůležitějších kroků k překonání workoholismu je vybudování jasných hranic mezi pracovním a osobním životem. To zahrnuje nastavení pevného pracovního času a dodržování pravidelných přestávek. Stanovte si konkrétní hodiny, kdy budete pracovat, a mimo tyto hodiny se práci vyhýbejte. Ujistěte se, že máte dostatek času na relaxaci a činnosti, které vás baví. Pomoci vám může i třeba klasický rozvrh jako ze školy, kde si vytyčíte, jaké činnosti se kdy budete věnovat. Nezapomeňte si do diáře i kalendáře vyznačit čas čistě jen pro sebe. Čas strávený s rodinou mnohdy zahrnuje i domácí povinnosti nebo pozornost směřující k hlídání dětí. To není váš osobní odpočinek ani regenerace duše i těla, kterou každá z nás pro normální fungování potřebuje.

Mohlo by se vám líbit

Práce na dálku: Jak zůstat produktivní a udržet si pracovní a osobní rovnováhu při práci z domova

Práce na dálku se stala běžnou součástí našich životů, ať už kvůli pandemii nebo díky moderním technologiím, které umožňují flexibilnější pracovní podmínky. Přestože home office nabízí mnoho výhod, jako je úspora času na dojíždění a větší flexibilita, může být také výzvou udržet si produktivitu a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Přinášíme vám proto několik tipů, jak toho dosáhnout.
marianne.cz

Delegujte, co můžete

Workoholičky často mají problém s delegováním úkolů, protože věří, že ony samy vykonají práci nejlépe. Naučit se důvěřovat svým kolegům a delegovat úkoly je klíčové pro snížení pracovního zatížení. Delegační dovednosti nejsou jen o předání práce, ale také o budování důvěry a týmové spolupráce. Delegování vám umožní soustředit se na důležitější úkoly a zároveň poskytnout ostatním příležitost růst a rozvíjet své schopnosti. Zaměřujte se v práci na to, které úkoly souvisí s vaší pracovní náplní a které nejspíš vykonáváte navíc. Někdy se může stát, že si naberete práce tolik, aniž byste si uvědomovala, že to vlastně nezvládáte. Původní záměr zpočátku ukázat zaměstnavateli svou produktivitu a ulevit ostatním se stal vaší rutinou a workoholismus se tak pomalinku vkradl do vašeho života. Delegování vám umožní vrátit se zpět k těm nejdůležitějším úkolům a uvolní vám nejen ruce, ale především hlavu.

Pracujte s TO-DO listem a prioritizujte

Skvělá metoda, jak snížit pracovní nápor a lépe zvládat balanc mezi pracovním a osobním životem je prioritizování úkolů. Ideální je každé ráno před započetím pracovního nasazení sepsat si na papír jednotlivé úkoly, které chcete za ten den zvládnout. Jistě takových úkolů je velké množství a zvládnout zkrátka nejdou, aniž byste zasáhla do svého volného času. Proto pracujte pouze s časem, který máte vynahrazený na práci. Potřebujete se vejít do 6 hodin čistého času? Nepočítejme do tohoto prostoru přestávky, odskočení si na záchod, na cigaretu nebo ke kávovaru. Pak si sepište postupně jednotlivé činnosti a ke každé z nich připište přibližný čas, který této činnosti potřebujete věnovat. Každou položku na seznamu dále označte písmene A, B nebo C, podle důležitosti. Některé úkoly se totiž mohou jevit jako důležité, ale přitom klidně počkají do dalšího dne. Činnosti s písmenkem A symbolizují úkoly typu HOŘÍ, B je zase označení pro DŮLEŽITÉ, ALE POČKÁ. Céčko vám jasně sděluje, že úkoly by bylo dobré udělat, ale nestojí na nich nyní vaše práce. Jakmile splníte body A a zbyde vám ten den čas, pusťte se do B úkolů. V opačném případě béčkové a céčkové úkoly přesuňte na další den a případně změňte jejich označení na A. Je pouze na vás, pokud si takto budete chtít den naplánovat ráno před prací s čistou hlavou, nebo naopak večer, abyste s čistou hlavou už rovnou ulehla.

Mohlo by se vám líbit

Jak si nastavit zdravé hranice mezi pracovním a osobním životem? Máme pro vás 5 tipů

Mnoho lidí v dnešním světě dospěje v práci do bodu vyhoření. A není se čemu divit. Pracovní doba s tou, kdy mají volno, je totiž často rozmazaná. Stačí si přitom stanovit pevné hranice.
marianne.cz

Nezapomeňte na pravidelnou péči

Péče o sebe je nezbytná pro obnovení rovnováhy v životě. Zahrnuje nejen fyzickou péči, jako je pravidelné cvičení a zdravá strava, ale také mentální a emoční péči. Najděte si čas na aktivity, které vám přinášejí radost a uvolnění. To může být například čtení, meditace, procházky v přírodě nebo trávení času s rodinou a přáteli. Díky dostatečnému prostoru pro své oblíbené činnosti máte i možnost získat nové nápady, které v práci můžete uplatit. Navíc, když budete odpočinutá a spokojená, budete odvádět daleko lepší a efektivnější výkony. Naučte se tedy do svého diáře zahrnovat i čas čistě jen pro sebe. Oddělte si tyto časové bloky vaší oblíbenou barvou a snažte se je dodržovat. Pokud je pro vás vaše práce důležitá, abyste ji co nejlépe zvládala, musíte být hlavně vy v pohodě. Jestliže se vám však nedaří workoholismus porazit a mnohé techniky a tipy jste vyzkoušela, neváhejte vyhledat profesionální pomoc. Terapie může poskytnout podporu a nástroje potřebné k překonání této závislosti. Psychoterapie nebo kognitivně-behaviorální terapie jsou účinné metody, které mohou pomoci změnit myšlenkové vzorce a chování spojené s workoholismem.

Zdroj článku

Související články

Životní styl
Chcete více cestovat? Zjistěte, jak na to, s těmito šesti instagramovými profily

Chcete více cestovat? Zjistěte, jak na to, s těmito šesti instagramovými profily

Životní styl
5 nejoblíbenějších princezen světa: Milované pro svůj vliv, dobročinnost, módní styl a královské postavení

5 nejoblíbenějších princezen světa: Milované pro svůj vliv, dobročinnost, módní styl a královské postavení

Životní styl
Zdravě, chutně i dietně: Vyzkoušejte skvělé, nevšední recepty na letní grilování bez výčitek

Zdravě, chutně i dietně: Vyzkoušejte skvělé, nevšední recepty na letní grilování bez výčitek

Životní styl
Nejlepší menstruační pomůcky podle redakce Marianne: Víme, které stojí za vyzkoušení

Nejlepší menstruační pomůcky podle redakce Marianne: Víme, které stojí za vyzkoušení