Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Pokud jste ten typ, co má problém odpovídat na zprávy, máme pro vás objasnění

Info ikona
Žena ležící vedle telefonu

Vaše skupinová konverzace na WhatsAppu vedle vás bliká už několik minut a víte, že vám visí jedna zpráva na Instagramu a dvě na Messengeru, ale tak nějak nemáte energii odpovědět na žádnou z nich. Lidé jsou potom naštvaní, ale vás to ani tak k tomu nepřiměje. Má to psychologické odůvodnění.

Tereza Čaladi | 31. 10. 2022

V dnešní době chytrých telefonů a všude přítomných i dostupných sítí je velmi snadné se s někým spojit. Člověk je tak neustále přístupný. Občas se jednoduše může stát, že chce vypnout a v tu chvíli se zprávy na nejrůznějších platformách začnou hromadit. Jistě že by bylo snazší je odbavovat postupně. Ale někdy na to člověk zkrátka nemá dostatek prostoru. Takže místo toho pociťuje vinu ze série zanedbávaných rozhovorů a cítí se jako špatný kamarád. Ale zkrátka si nemůže pomoct.

Důvodů, proč na zprávy někdo neodpovídá, je celá řada. Může se stát, že si zprávu otevře a jednoduše zapomene; může si ji nechat nerozkliklou na později, jelikož na ni chce odpovědět s rozmyslem (jen nad tím původně nechtěl přemýšlet tolik dní); může být vážně zaneprázdněný; být nepíšící typ, co si raději volá; nemít náladu se teď s někým bavit; pociťovat úzkost (například když neví, jak reagovat) a mimo to se může jednat i o takzvané digitální vyhoření.

Tato forma vyhoření je způsobena dlouhodobým používáním technologií a je charakterizována únavou, vyčerpáním a pocity stresu, úzkosti i apatie. Což je způsobeno tím, že je dotyčný neustále dostupný a zahlcen informacemi. Pokud tedy neodepisuje, může být ve fázi, kdy se snaží těmto pocitům utéci. To se mu ale mnohdy nedaří, jelikož se neustále obává, že nějaký daný hovor či zpráva budou důležité a on je zanedbá.

Důkazem, že to tito lidé nedělají naschvál, je redaktorka magazínu Stylist Lauren Geall, která se svěřila s tímmto problémem v jednom ze svých článku. „Prohlédněte si můj telefon v kterýkoli den a pravděpodobně budete konfrontováni nesčetnými upozorněními. Od zpráv na Instagramu a Twitteru po nekonečné skupinové chaty na WhatsAppu. Příběh je vždy stejný – dlouhé seznamy ‚nepřečtených‘ zpráv, které čekají, až je otevřu,“ píše v úvodu. „Miluju své přátele a rodinu, ale kdybych mohla do svého telefonu přidat zprávu o nepřítomnosti, která by všem mým kontaktům řekla, aby očekávali odpověď do pěti až sedmi pracovních dnů, udělala bych to. Není to ani vědomé chování. Lidem se aktivně nevyhýbám, ani některým tajně neodpovídám, zatímco bych ostatní ignorovala,“ objasňuje své činy a dodává, že se to několikrát pokusila napravit, ale bez úspěchu. Vždy skončí u toho, že uvidí oznámení a řekne si, že odpoví později.

A co s tím?

V dnešní digitální době je člověk neustále na dosah, online. Je tedy pouze na něm, kdy si dá pauzu. A pokud pociťujete něco z výše zmíněného, je dobré si ji dát. Každý by se měl mít na první místě, myslet především na to, co je dobré pro něj, a jak si udržet své mentální zdraví.

  • Ztlumte si konverzace

Nejjednodušší, co můžete udělat, je zakliknout přeškrtnutý mikrofonek u některých zpráv. Doporučujeme to zejména u těch skupinových. Dejte si zkrátka ničím nerušenou přestávku. Pokud je to opravdu naléhavé, lidé vás budou kontaktovat přímo či vám zavolají.

  • Nastavte si digitální limity

Podle nedávného průzkumu dospělý člověk stráví u technologických zařízeních denně téměř 7 hodin. Z tohoto času je 2,5 pouhým projížděním sociálních médií. Podle odborníků je dobré čas u obrazovek limitovat na dvě hodiny celkově (mimo práci). Tento čas si tak můžete nastavit v telefonu a jakmile jej překročíte, zastaví vás. Pomůže vám to vyhnout se bezduchému kontrolování mobilu.

  • Odbavujte nutné zprávy, odkládejte nenaléhavé

Jsou chvíle, kdy je důležité odpovědět včas, a jiné, kdy to může počkat. Zlepšete se v těchto úsudcích. Převezměte zodpovědnost a vyhýbejte se svému vyhýbání. Pokud k tomu budete dbát na své hodnoty, může to vést k tomu, že se budete cítit daleko lépe.

Zdroj článku
Mohlo by se vám líbit