Přejít k hlavnímu obsahu

Cesta k lepšímu běhání: zátěžový test a diagnostika běhu

Být účastnicí projektu Johnson & Johnson Women's Challenge 2017 není jenom o závodech, ale také o tom, běhat lépe a bez zranění. Všechny účastnice, včetně mě proto v rehabilitaci Be Balanced na Praze 6 absolvovaly zátěžový test a diagnostiku běhu. Umožní se totiž dozvědět o svém těle více a také běhat efektivněji a zdravěji.

Soňa Kotulková | 20. 09. 2017

Jak reaguje tělo na zátěž?
Nejprve nás čekal zátěžový test metodou Moxy. Má od ostatních "zátěžáků" výhodu, že není potřeba odebírat krev - přístroj totiž při zátěži měří okysličení svalů. "MOXY vyšetření nepřetržitě a hlavně neinvazivně a bez bolesti sledujeme množství kyslíku ve svalu a kvalitu prokrvení pracující svalové hmoty. Výsledkem jsou potom nejen body a zóny odpovídající vyšetření laktátu, ale i kvalitativní zhodnocení aerobních vytrvaleckých schopností svalu." říká MUDr. Ondřej Vojtěchovský. V praxi to vypadá jednoduše - nejprve vás čeká slovní analýza - musíte odpovědět na otázky ohledně vašeho zdraví, tréninků, závodů. Pak se jde na pás - běhá se se speciální krabičkou, přilepenou ke stehnu tejpy a také s hrudním pásem.

Výsledek:
Přístroj a odboník pak vše zhodnotí a vy se pak dozvíte svoji ideální tepovou frekvenci a také svůj ideální trénink - já například musím běhat častěji a méně náročné tréninky. A co na to další účastnice Žaneta? "Líbilo se mi spojení tepovky a funkce svalů při výsledku u určování anaerobního prahu. Každopádně zajímavé pro mě bylo zjištění, že mám běhat delší trasy v nižší tepovce a začala jsem to dodržovat.

Jak běhám?
Na  běžeckém pásu nás pak čekala i analýza běhu, která se provádí jen ve spodním prádle, aby bylo vidět co nejvíce z těla a jeho odchylky. S fyzioterapeutkou Aničkou jsme přišly na to, proč mě třeba bolí ploska pravé nohy - vše je v pánvi, kterou vychyluji. Vše se dá ale zlepšit cvičením a rehabilitacemi. A zajímavé zkušenosti má i "Johnsonka" Zuzka: "Zátěžový test i analýza běhu pro mě byly naprosto novou věcí, informace o tom jsem měla jenom načtené. Zjistila jsem, jaký způsobem běhám, postavení celého těla včetně došlapu, který je hodně důležitý. Následně jsem ho začala řešit dál, protože mi byla zjištěna pronace. Pak jsem i nadále v Be Balanced chodila na fyzioterapie za Aničkou, která je naprosto skvělá profesionálka."