Přejít k hlavnímu obsahu
Poradna

Třetina lidí je u vánočního stromečku zklamaná. Dá se tomu snadno vyhnout

Čím dál více Čechů nechce nechat výběr vánočního dárku náhodě. Podle nového průzkumu si šest z deseti lidí přeje, aby se s nimi blízcí na dárku předem domluvili. Dává to smysl. Roste zájem o kvalitnější a hodnotnější dárky. Co ukazují data a proč je domluva letos tak silným trendem?

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Martina Mádlová | 12. 12. 2025

Téměř třetina lidí loni pod stromečkem našla dárek, který je nepotěšil. Nejčastěji šlo o ženy a mladší dospělé mezi 25 a 34 lety. A reakce? Více než polovina dotazovaných raději předstírala radost, než aby obdarovaného zklamala. Nevhodné dárky pak nejčastěji končí hluboko ve skříni, a to je přesně to, čemu se chce většina lidí letos vyhnout. Z průzkumu vyplynulo, že 59 % Čechů se chce na dárku předem domluvit, což je o tři procentní body více než před dvěma lety. Tento trend je nejviditelnější u vysokoškoláků. Téměř dvě třetiny z nich si přejí, aby se dárce předem poradil. Naopak nejmladší ročníky jsou benevolentnější, více než třetině lidí ve věku 18 až 24 let je jedno, zda půjde o překvapení, nebo domluvený dárek.

Domluva tak přestává být vnímána jako „ničení momentu“, ale spíše jako forma ohleduplnosti. Chceme potěšit a zároveň nezatěžovat rozpočet dárkem, který nebude využitý.

Info ikona
Průzkum společnosti Slevomat
Mohlo by se vám líbit

Kolik stojí jedno praní a sušení: Rychlý průzkum v Praze ukázal, jak moc se Češi mýlí

Jak drahé je používání pračky a sušičky? Průzkum ukázal, že představy lidí se pohybují od jedné koruny až po dvě stě korun za cyklus. Reálná čísla jsou ale mnohem střízlivější a ukazují, že jedno praní dnes vychází na několik málo korun, a to i při současných cenách elektřiny.
marianne.cz

Kvalitnější dárky, vyšší investice a větší obavy, aby to vyšlo

Kvalita se stala hlavním kritériem. Češi už nechtějí kupovat hromady drobností, ale raději jeden hodnotnější dárek. To dokazují i čísla. „O Vánocích si čím dál více potrpíme na kvalitu. Místo hromady drobností se Češi oproti minulým letům nebojí investovat do jednoho hodnotnějšího dárku. To se odráží i na ceně voucherů,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Slevomat Group. Každý pátý obdarovaný loni dostal voucher v hodnotě 2000–5000 Kč, osm procent lidí dokonce ještě vyšší. Když už dárek zklame, nejčastěji jde o položky do 500 Kč. Právě ty tvoří největší část „nepovedených“ dárků. Podle dat 68 % lidí odhaduje, že nevhodný dárek měl cenu do tisícovky. Domluva tedy není jen trend. Je to přímá reakce na realitu. Nechceme zbytečně utrácet a zároveň chceme, aby byl dárek opravdu osobní.

Info ikona
Průzkum společnosti Slevomat

Výzkum byl vypracován v září roku 2025 společností Behavio Labs na online panelu 1000 lidí pro Slevomat. Kvantitativní výzkum byl proveden dotazovací formou CAWI ve dnech 16. až 18. září 2025 na reprezentativním vzorku online populace ČR. 

Jak se mění naše vánoční zvyky?

Průzkum naznačuje ještě jednu věc. Přiznáváme si, že o dárcích rádi mluvíme. Stejně jako jsme kdysi psali Ježíškovi dopisy, dnes si přejeme jasné zadání od blízkých. Vánoce tak stále zůstávají svátky překvapení, ale zároveň roste touha po jistotě, aby radost byla opravdová a dlouhotrvající. „Je lepší se na dárku dopředu domluvit a zamezit tak tomu, aby skončil zahozený ve skříni. Letošní průzkum ukázal, že jsou lidé při výběru dárků otevřenější domluvě. A není to nic nového, už jako děti jsme Ježíškovi napovídali v dopisu, takže tato tradice nám zůstala,” doplňuje Tomáš Braverman. A možná právě tohle je cesta k příjemnějším Vánocům, méně stresu, méně „co když se netrefím“ a více pozornosti k tomu, co si naši blízcí skutečně přejí.

Zdroj: Slevomat

Mohlo by se vám líbit

Nejhorší dárky na Vánoce podle Čechů? Stará učebnice nebo živá slepice patří mezi TOP propadáky

Ne každý dárek dokáže potěšit. S nevhodným vánočním dárkem se setkal každý třetí Čech. Měkké dárky zůstávají hlavním zdrojem zklamání, ale objevily se i skutečné kuriozity od živé slepice po starou učebnici.
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×