Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zábava

RECENZE: Když režim nepadne! Jaký je nový román Listopád od Aleny Mornštajnové?

Info ikona
Listopád

Spisovatelka Alena Mornštajnová zůstává ve své páté próze s názvem Listopád věrná dokonalému popisu lidského charakteru. Na rozdíl od předešlých knih ale nepracuje s tvrdým historickým popisem, nýbrž s tzv. alternativní přítomností, která nám ukazuje, jak by to v Československu mohlo vypadat, kdyby komunisté zůstali u moci.

Čtenáři Aleny Mornštajnové tuší, co od autorčiných knih očekávat. Rodinné zápletky, ženské hlavní hrdinky i exkurz do minulosti jsou nedílnou součástí děje předchozích čtyř knih Tiché roky, Hana, Slepá mapa i Hotýlek. Jenže, když už si čtenář myslí, že ho nová kniha Listopád nemůže ničím překvapit, přijde Alena Mornštajnová s konceptem alternativní přítomnosti, který prostupuje celým dějem jako červená niť (nebo spíše ostnatý drát).

Maja a Magda! Dvě hlavní hrdinky, dvě rozdílné ženy, které žijí v komunistickém Československu. Jedna za vysokými zdmi vězení, druhá za vysokými zdmi dětské ozdravovny, která vychovává novou generaci socialistické mládeže. Zatímco Maja přišla nejen o své ideály při pokusu o převrat v listopadu 1989, Magdě jsou dennodenně vštěpovány soudružkami vychovatelkami i celým systémem. Nebrání se. Ani jedna. Žijí tak, jak se od nich očekává a věří, že jednoho dne opustí brány svých prozatímních domovů a čeká je život, o kterém sní.

Pohádkový návrat do reality se ale nekoná. Maja rychle pochopí, že myšlenka svobody (byť pouze formální), která jí vlévala krev do žil během pobytu ve vězení, je pouhá chiméra. Nic není jako dřív a Maja se nedokáže smířit s tím, že by měla zapomenout na svou minulost. Magda naopak o své minulosti nepřemýšlí, je ráda za svůj současný život a jenom výjimečně zapochybuje nad socialistickým údělem. „Naštěstí“ si dokáže selhání systému rychle omluvit a své nejistoty zahnat do kouta. Jenže minulost si nás vždycky najde, a je jedno, jestli žijete v pohraniční vesnici a jste nuceni pracovat ve vepřínu, nebo jste stranou prověřená osoba s rudým kulatým razítkem v občanské legitimizaci. A věřte, že čelit minulosti tváří v tvář je v případě těchto tvou hrdinek velmi bolestivé.

Pátá knížka svým stylem navazuje na předchozí čtyři romány, avšak nabízí téma, které v současné české literatuře ještě nebylo zpracováno. Vyprávět příběh, který se odehrává v alternativní přítomnosti, bylo od Aleny Mornštajnové odvážné a velmi překvapivé rozhodnutí. Obzvláště, když se zaměřila na naši novodobou a velmi citlivou historii. Při čtení knihy se totiž člověk jenom stěží ubrání myšlenkám, ve kterých děkuje, že listopad 1989 dopadl tak, jak dopadl. O to děsivější je skutečnost, že v některých zemích se tento popis alternativní přítomnosti více či méně naplnil. Ne nadarmo autorka píše: "Přesto se všechno, co je zde napsáno, kdysi kdesi dělo a někde na světě stále děje."

Čtení knihy Listopád pro mě v určitém smyslu bylo pohlazení po duši. Ne snad kvůli tomu, že by se v knize odehrály jenom pozitivní události (ty bych napočítala na prstech jedné ruky), ale především proto, že Alena Mornštajnová vykreslila alternativní přítomnost do posledního puntíku. Skoro jsem uvěřila, že až zaklapnu knihu a vyjdu před dům, potkám ozbrojené vojáky, kteří „střeží“ naši vlast. Díky bohu za naši realitu! Možná v současné době nemůžeme cestovat, scházet se s přáteli či debužírovat v restauracích, ale máme naději, že jednoho dne, brzy, se znovu nadechneme. Hrdinky knihy Listopád k této naději natahovaly ruku a když už si myslely, že jsou na dosah, přišla rána…

ČTENÁŘSKÝ KLUB MARIANNE

Vítejte ve Čtenářském klubu Marianne! Jako dubnovou knihu jsme vybrali titul Listopád od Aleny Mornštajnové, který vyjde v nakladatelství Host už 15. dubna 2021. Do té doby si můžete přečíst nejen naši recenzi, ale také rozhovor s Alenou Mornštajnovou, ve kterém autorka popisuje, co ji vedlo k napsaní knihy o alternativní přítomnosti. Už teď vám také můžeme prozradit, že další rozhovor s Alenou Mornštajnovou na vás čeká v květnové Marianne. Budeme rádi, když se připojíte do našeho čtenářského klubu, který je svázán jediným pravidlem – vášní ke čtení. Pokud ji máte, nechte se unášet řádky vybrané dubnové knihy a nezapomeňte nám napsat, jak se vám Listopád líbil. A nezapomeňte sledovat naše sociální sítě, kde si na konci dubna o knížku Listopád zasoutěžíme.