Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Jíte zdravě, chodíte cvičit a místo hubnutí dokonce přibíráte: na vině může být štítná žláza

Štítná žláza ovlivňuje fungování celého organismu a je součástí našeho hormonálního systému. Řada lidí, zejména žen, má potíže, které souvisejí s poruchami její činnosti. O tomto spojení ale nemají tušení. A tak možná jíte zdravě, počítáte kalorie, chodíte cvičit a místo hubnutí se neděje nic, nebo naopak dokonce přibíráte. Důvodem může být právě nedostatečná činnost štítné žlázy. Řešení existuje.

Liv Boková | 26. 03. 2024

Jak funguje štítná žláza

Nachází se v přední části krku, těsně pod ohryzkem, tvarem připomíná motýla. Pro činnost organismu je tato žláza s vnitřní sekrecí nezastupitelná. Produkuje totiž důležité hormony, které se pak uvolňují do krve a přispívají ke správnému fungování metabolismu, ovlivňují termoregulaci, činnost srdce i dalších orgánů, jako jsou mozek, střeva nebo svaly.

Zjištění hladin hormonů štítné žlázy

Abyste měli jistotu, že například za vaše neúspěšné snahy o hubnutí a třeba i další problémy může porucha činnosti štítné žlázy, je třeba zajít na krevní test. Provede vám ho praktický lékař a je i součástí běžné pravidelné preventivní prohlídky. Na základě výsledných hodnot z laboratoře získáte jistotu a budete moci například změnit jídelníček a upravit životní styl. Následovat mohou i další vyšetření.

Mohlo by se vám líbit

Střeva jsou náš druhý mozek. Jak o něj pečovat, aby mu to myslelo?

Střeva používají stejné látky a buňky jako mozek, aby nám pomohla trávit. Když je něco v nepořádku, mozek na to upozorní. Mikroorganismy ve střevech rozhodují o naší imunitě, psychickém zdraví, náladách i chování. Střeva a mozek spolu neustále komunikují. Jak jejich propojení funguje? Co našemu druhému mozku nesvědčí a co mu naopak prospívá?
marianne.cz

Jak se projevuje špatná funkce štítné žlázy?

Zvýšená funkce (hypertyreóza)

Při tomto stavu je štítná žláza příliš aktivní, produkuje příliš mnoho hormonů a organismus, hlavně metabolismus, pracuje nadměrně. Výsledkem je hubnutí, které by se dalo považovat za výhodu, kdyby s ním nepřicházely projevy jako bušení srdce, nadměrné pocení, pocity horkosti, prudké změny nálady, nesoustředěnost, poruchy spánku i menstruačního cyklu. Později se může vytvořit takzvaná struma, tedy zvětšená štítná žláza navenek vypadající jako vole.

Snížená funkce (hypotyreóza)

Tento stav je jednou z příčin nemožnosti zhubnout a, jak dokazuje řada odborných studií, často i značného přibývání na váze. Když štítná žláza pracuje méně, tělo zadržuje vodu, metabolismus je zpomalený, dalšími důsledky jsou únava, špatná nálada, až deprese, zimomřivost, bolest kloubů, suchá kůže nebo zácpa. Příčinou tohoto stavu je často nedostatečný příjem některých živin a minerálů, proto s jeho řešením může významně pomoci změna stravování.

Jak podpořit štítnou žlázu

Jezte potraviny, které nastartují její činnost. U řady lidí se mírně snížená funkce štítné žlázy sama srovná změnou jídelníčku a celkové životosprávy. Na tvorbě hormonů štítné žlázy se přímo podílí jedna důležitá živina, a tou je jód. Spolu se selenem a také draslíkem a dalšími minerály a vitamíny se starají o správnou tvorbu a přeměnu hormonů. Podpořte štítnou žlázu tím, že budete jíst ryby, mořské řasy, para ořechy, tmavou zeleninu, vejce, avokádo. Vyzkoušejte vhodné doplňky stravy. Omezte také pití kávy, v pořádku jsou asi dva šálky denně. Z jídelníčku vyřaďte bílý cukr a smažená jídla. 

Podpořte střeva a trávicí systém

Aby se hormony štítné žlázy mohly přeměňovat a plnit svou funkci, je třeba kultivovat prostředí tam, kde probíhá 75 % celkové přeměny hormonů, tedy ve střevě. Nekvalitní strava, nadbytek cukru, potravinová aditiva i toxické látky zvenku toto prostředí narušují. Proto si vybírejte celistvé a fermentované potraviny a přijímejte dostatek vlákniny.

Eliminujte stres

Stres hraje významnou roli nejen pro zdraví štítné žlázy. Osoby se sníženou funkcí jsou často perfekcionisté a vyvíjí na sebe velký tlak, naučte se odpočívat a starat se o sebe.

Mohlo by se vám líbit

Co se stane s vaším tělem, když budete jíst pomaleji?

Pokud jde o zdraví a ideální váhu, zásadní je co jíme, ale také kdy jíme a jak rychle. Mozku totiž nějakou dobu trvá, než dostane signál, že jsme sytí. Proto čím pomaleji jíme, tím méně toho zkonzumujeme a přijmeme menší množství kalorií. Většina lidí ale jí příliš rychle a ve stresu, což má kromě přibírání i další následky. Jak poznáte, že jíte příliš rychle? Jak zpomalit a jak přesně pomalejší jedení pomáhá hubnout?
marianne.cz

Snižte toxickou zátěž

Týká se to hlavně endokrinních narušitelů, což jsou látky, které složením připomínají nejrůznější hormony a významné živiny, a tělo je nedokáže rozpoznat. Typickými příklady jsou prvky ze skupiny halogenů. Stejně jako „náš“ důležitý jód tam řadíme také fluor a chlór. Pokud je ve velké míře přijímáme třeba z nevhodné zubní pasty nebo nefiltrované kohoutkové vody, můžou se snažit zastoupit funkci jódu. Podpořte štítnou žlázu vyřazením těchto látek, pro začátek může jít třeba o netoxickou domácnost a kosmetiku.

Pozor na nadměrný energetický výdej

Pohyb je pro zdraví důležitý, ale pouze v rozumné míře. Přehnané cvičení, extrémy jako každodenní dlouhé běhání a další nepřirozené aktivity jsou pro organismus spíš škodlivé než prospěšné, protože ho příliš vyčerpávají.

Odpočívejte a žijte kvalitně

Vyhýbejte se stresu, jezte kvalitní jídlo, pravidelně se hýbejte a odpočívejte. Hledejte si to, v čem je vám dobře, najděte si v životě rovnováhu.

Tip na závěr - hormonální jógová terapie

Jedná se o ucelenou sestavu jógových pozic, statických i dynamických, doplněných intenzivní prací s dechovými technikami. Vytvořila ji dnes už sedmadevadesátiletá brazilská psycholožka a přes šedesát let aktivní jogínka Dinah Rodriguez. Původně s cílem zharmonizovat hormonální hladiny v těle zejména v době menopauzy.
Postupně však ona sama i lékaři detailními vyšetřeními a zkoumáním zdravotního stavu dalších žen zjistili, že funguje i v pubertě, pomáhá ženám otěhotnět, srovnává psychiku a léčí právě štítnou žlázu. Dýchací techniky ji totiž intenzivně masírují a obnovují správné fungování. Jednotlivé ásany celkově stimulují žlázy s vnitřní sekrecí a zároveň fungují jako revitalizace všech orgánů v těle. Sestava zabere asi třicet minut, zpočátku je nutné cvičit denně, později obden. Zvládne ji každý bez ohledu na věk.

Zdroj článku

Související články

Zdraví
Jak se dobře vyspat během letních veder: Jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko

Jak se dobře vyspat během letních veder: Jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko

Zdraví
Už jste slyšela o spánkové turistice? Vyrazte na místa, kde si dopřejete perfektní a ničím nerušený odpočinek

Už jste slyšela o spánkové turistice? Vyrazte na místa, kde si dopřejete perfektní a ničím nerušený odpočinek

Zdraví
Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Zdraví
Sport jako forma terapie: 4 typy pohybu, které vám okamžitě vyčistí hlavu a sníží stres

Sport jako forma terapie: 4 typy pohybu, které vám okamžitě vyčistí hlavu a sníží stres