Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Kdo určuje módní trendy?

Balonové rukávy, kožená saka, páskové sandálky a džínové minisukně. To jsou nejvýraznější trendy poslední doby. Jenže kdo o tom rozhodl? A mají vůbec trendy v dnešním rychle se proměňujícím světě své místo?

Eliška Vrbová | 16. 09. 2020

Příští rok uběhne šedesát let od chvíle, kdy se Audrey Hepburn objevila na stříbrném plátně coby okouzlující Holly Golightly v takzvaných „malých černých” od Givenchy. Od té doby sní ženy a dívky po celém světě o tom, že budou jednou stát v LBD (neboli little black dress) doplněných perlovým náhrdelníkem a slunečními brýlemi před výlohou klenotnictví Tiffany & Co. v New Yorku, snídat croissant a kávu a vypadat při tom stejně nenuceně jako herečka Audrey Hepburn. Nadčasový trend malých černých byl na světě.

Na začátek musíme říct, že článků o módních trendech vznikají každý den tisíce, jen v časopise Marianne a na marianne.cz si jich každý rok přečtete hned několik desítek. Jednou se nosí sukně v midi délce, jindy mini, v lednu obouváme boty se špičatou špičkou a o pár měsíců později přísaháme na tu hranatou. Proč? Kdy přesně se z určitého kousku oblečení, neokoukaného způsobu nošení či netradiční barevné kombinace stane trend? V dnešní době za to nejčastěji může Instagram. Stačí, aby se světově známá americká módní influencerka vyfotila s jedním cípem košile zastrčeným do kalhot, a je víc než pravděpodobné, že během pouhých pár dní budeme vídat podobný styling i v Londýně či Praze.

ČTĚTE TAKÉ?: Dny Marianne se blíží! Máme tipy, kde koupit ty nejstylovější kousky z podzimních kolekcí

Velký vliv na formování trendů mají samozřejmě i tradiční platformy fungující desítky let před sociálními sítěmi, jako klasické fashion weeky a přehlídky jednotlivých návrhářů, kampaně značek a řetězců, módní časopisy, známé osobnosti a pochopitelně i zábavní průmysl reprezentovaný hudební klipy, televizními show, filmyseriály.

Móda z televize

Snídani u Tiffanyho už byla řeč, obrovský dopad ale měly i snímky, které dnes už téměř nikdo nezná. Například podprůměrná teenagerská komedie Bezmocná z roku 1995 zapříčinila popularitu nadkolenek a kostkovaných kostýmků se skládanou sukní. Dospívající dívky se tehdy chtěly mermomocí podobat hlavní postavě Cher Horowitzové v podání miláčka tehdejší mladé generace, blond herečky Alicie Silverstone.

O deset let dříve si svět zamiloval zpěvačku Madonnu a její styling ve filmu Hledám Susan. Zn.: Zoufale. Puberťačky začaly nosit podprsenkybraletky pod sako, vlasy si vyčesávaly do rozčepýřených rozcuchů stažených mašlí nebo sametovou čelenkou, a protože tehdy více znamenalo skutečně více, celý look dotáhly navrstvením mnoha výrazných náhrdelníků.

Samostatnou kapitolou je seriál Sex ve městě z přelomu milénia, díky němuž se stal populární nejeden model kabelky od Diora či Fendi, módní svět zaplavily květinové brože, oversized kožichy a v neposlední řadě boty od Manola Blahnika. Svatební šaty od Vivienne Westwood, podobné těm, které vytvořila speciálně pro film, se na módním serveru net-a-porter.com vyprodaly v řádu několika málo hodin.

Lekce úspěchu od Victorie a Rihanny

Když si vévodkyně Kate obleče šaty ze Zary a její fotka se objeví v médiích, běžný smrtelník má velmi krátkou dobu na to, aby si je stihl koupit také. Jsou totiž okamžitě vyprodané. To samé platí i o teniskách značky Veja, které si Meghan Markle obula na výlet lodí s princem Harrym. Známé osobnosti pravidelně se objevující v médiích totiž mají vliv na výběr oblečení lidí po celém světě. Šaty, které navrhla pro britskou značku Top­shop modelka Kate Moss a následně se v nich objevila na jednom ostře sledovaném večírku, se v obchodech vyprodaly za pouhých patnáct minut.

Že je špatná reklama také reklama, dokázala Lindsay Lohan, herečka opředená skandály. Přiléhavé bílé šaty od americké návrhářky Kimberly Ovitz si oblékla kvůli poměrně nepříjemné záležitosti, v roce 2011 v nich absolvovala jednání u soudu – a v následujících dnech se na všech e-shopech vyprodalo veškeré oblečení této značky. Spojení známého jména s módou bývá skvělou startovací pozicí k úspěchu, třeba značka Victorie Beckham se stala symbolem sofistikované elegance. Velmi úspěšná je i barbadoská zpěvačka Rihanna stojící za kosmetickou značkou Fenty Beauty. Ta se posledních pár let těší takové oblibě, že Rihanně generuje větší výdělek než její pěvecká kariéra.

Módní trendy na Instagramu

Díky neustálému přísunu fotek a videí od lidí, co by se ještě před deseti lety zřejmě neměli šanci proslavit, víme, že letos v létě frčí topy s ramenními vycpávkami, kožené kraťasy a že skutečným must-have kouskem je kabelka The Pouch od Bottegy Venety. Instagram změnil pravidla hry. Značky mívají promyšlenou strategii a kousky influencerům rády poskytnou v rámci placené spolupráce, jedna konkrétní kabelka se tak v rychlém sledu objeví na několika různých profilech a má tak potenciál zasáhnout množství lidí po celém světě. I ve světě sociálních sítí ale existují náhody, a tak leckdy stačí opatřit příspěvek šikovnými hashtagy. O popularitě určitého kousku se pak dozvědí módní insideři z druhého konce světa a koloběh trendů se rozbíhá.

A co módní přehlídky?

I v dobách sociálních sítí platí, že trendy stále utvářejí také módní domy během přehlídek a následně fashion editoři vybírající nejzajímavější looky z celé kolekce. Luxusní značky přinášejí zpravidla ready to wearhaute couture kolekci na dvě sezony, jaro/léto a podzim/zimu. Aktuálně bohužel nelze budoucnost fashion weeků a samotných sezon v módě příliš předpovídat. Některé značky, například francouzský Saint Laurent, už svou účast na zářijových týdnech módy odřekly a je možné, že další budou následovat. V následujícím roce se ale snad zase vše vrátí k normě.

S fashion weeky se dnes už neodmyslitelně pojí streetstyle. Jakkoli fotky nafocené v ulicích při přebíhání mezi přehlídkami působí jako momentky, obvykle je za nimi spousta práce s hledáním aranžmá těch nejlepších póz a čekáním na moment, až si dokonale vyladěného outfitu všimne slavný fotograf. Ostatně, hvězdy streetstylu z Milána, New Yorku, Paříže a Londýna jsou momentálně asi největšími trendsetterkami. Když se v ulicích objeví modelka Caroline Daur, blogerka a byznysmenka Olivia Palermo, dánská stylistka Emili Sindlev, italská diva Chiara Ferragni nebo německá blogerka Leonie Hanne, fotografové automaticky mačkají spoušť. Právě outfity těchto žen mají aktuálně asi největší vliv na to, co je zrovna celosvětově trendy. Jejich práce s návrhářskými kousky je skvělou lekcí stylu – všechny dokazují, jak moc je důležité, abyste se v oblečení cítila sama sebou. Ne nadarmo se říká, že móda je to, jaké šaty si koupíte, a styl, jak je nosíte

Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Móda
Retro ve stylu Brigitte Bardot i pohodlná trika: Nejlepší módní trendy 2025 podle Skandinávek

Retro ve stylu Brigitte Bardot i pohodlná trika: Nejlepší módní trendy 2025 podle Skandinávek

Móda
Šaty letos nepotřebujete: Zimním trendům 2024 vládnou praktické „vánoční“ kalhoty

Šaty letos nepotřebujete: Zimním trendům 2024 vládnou praktické „vánoční“ kalhoty

Móda
Ani Kate Middleton, ani Meghan Markle: Nejstylovější členky královských rodin, o nichž jste neslyšeli

Ani Kate Middleton, ani Meghan Markle: Nejstylovější členky královských rodin, o nichž jste neslyšeli

Móda
Nečekaný módní trend zimy 2024: Nejnudnější bunda posledních let hlásí velký comeback

Nečekaný módní trend zimy 2024: Nejnudnější bunda posledních let hlásí velký comeback

×
  • Marianne
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + SKINPERFECT PRIMER + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + SKINPERFECT PRIMER + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit