Promotion

Pražský týden módy je u konce a my můžeme s jistotou říct, že se roční čekání na Mercedes-Benz Prague Fashion Week vyplatilo. Kromě zavedených jmen se představily i nové talenty včetně studentů oděvního návrhářství a ukázalo se, že se o budoucnost české návrhářské scény nemusíme obávat. A které přehlídky nás ať už samotnou kolekcí, hudbou, choreografií nebo výzdobou nejvíce zaujaly?

Promotion

První přehlídkový den odstartovala kolekce Daniely Peškové složená z patnácti outfitů v tlumených odstínech od béžové po tmavě hnědou a černou vytvořených převážně z vlny a hedvábí. Kolekce se neřídí sezónami ani ročním obdobím a i přes použité mužské prvky zůstává sofistikovaně ženskou. Minimalistické a v každém případě nadčasové outfity skvěle doplnily kabelky od české značky yrnche a šperky designérky Marie Kobelové. Kolekci si můžete do soboty 12. září prohlédnout a zakoupit v pop-upu v showroomu SmetanaQ na Smetanově nábřeží v Praze.

Ve společném bloku s Danielou Peškovou svou kolekci nazvanou I. N. F. O. R. M. E. L.  představila návrhářka Denisa Dovala. Název kolekce značí umělecký směr, v jehož stylu Denisa namalovala obraz, který se stal předlohou pro samotné oděvy. U těch autorka použila techniku expresivní malby a potisku. Modely z kolekce se nacházejí na pomezí nositelnosti a výtvarna a společně s botami rovněž z dílny návrhářky a šperky od Mariany Berec vytvořily dokonalou kombinaci. Přehlídka měla ale úžasnou atmosféru zejména kvůli hudbě. Zuzana Dovalová, sestra Denisy, přímo pro přehlídku složila variaci na Klavírní koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova. "Tato hudba mě provázela celým dospíváním a mám k ní velice osobní vztah. Přehlídka se tak stala i obrazem mé osobnosti," doplňuje Denisa Dovalová.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week dává pravidelně příležitost studentům oděvního designu představit své kolekce veřejnosti. Díky tomu jsme v druhý přehlídkový den mohli zhlédnout i práci studentů z Ateliéru Design oděvu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Své kolekce představila pětice studentů: Kristián Stanko, Lucie Jašková, Nicola Ševčíková, Natálie Vencovská a Adriana Šatková. Každý z nich vytvořil modely dle úplně jiného konceptu. Diváci si tak mohli prohlédnout kolekci inspirovanou japonskou popkulturou, pánskými saky,secesí, artificialismem či streetwear módou.

Pokud máte ráda romantické šaty, volány, odstíny růžové barvy a rafinovaně střiženou ženskou módu, pak vás stejně jako nás nadchne kolekce Nymphae Natálie Dufkové tvořící pod značkou Naniche. Prim v této kolekci hraje monochromní hedvábí, šifon, satén a upcyklovaný damašek z věna po prababičce. Melancholické vyznění podporují na míru designované šperky od studia BOLD Markéty Kratochvílové a gender neutrální obuv Shoedaism Karin Onderkové. S tématem velkých večerních rób Natálie Dufková pro tuto kolekci pracovala poprvé a my jí za tuto premiéru rozhodně tleskáme!

Představení kolekce pro podzim a zimu od značky Pietro Filipi bylo tentokrát spíše divadelní performancí než klasickou přehlídkou. Kromě modelek se po pomyslné runway procházeli i herci Tereza Srbová a Cyril Dobrý, kteří se letos stali tvářemi značky. Při čekání na přehlídku mohli diváci sledovat předem natočené skeče, ve kterých kromě zmíněných herců figuroval také Karel Dobrý. V kolekci nechybí pro Pietro Filipi už typické kvalitně zpracované kabáty, ale také vzdušné šaty a sukně či kalhotové kostýmy. "Konkrétně jsem se v kolekci inspirovala převedením pocitů do podoby mraků, které neustále plynou oblohou, mění barvy i tvar, ale pod nimi stále zůstává něco neměnného, něco co nás přesahuje a čeho jsme nedílnou součástí“ popisuje Monika Drápalová, kreativní ředitelka Pietro Filipi. „A to je pro mě téma současné doby, najít naše propojení s přírodou a planetou, se kterou tvoříme jeden celek, o který musíme pečovat stejně jako o sebe“.

Jednou z nejočekávanějších událostí celého fashion weeku byla bezpochyby přehlídka Jiřího Kalfaře. Ten v loňském roce jako vůbec první Čech představil svou kolekci v rámci týdne módy v New Yorku. To, že má Jiří Kalfař zkušenost se světovými přehlídkovými moly, mohli diváci poznat hned po vstupu do sálu. Nechyběla úchvatná květinová výzdoba, rampy chrlící déšť a v neposlední řadě klavírní křídlo, na které klavíristka celou přehlídku živě doprovázela. Jiří Kalfař si dlouhodobě zakládá na etické produkci svých kolekcí, dbá na původ materiálů, z nichž modely vytváří a samozřejmě také na lokální produkci samotných oděvů. Kolekce na jaro a léto příštího roku, kterou jsme mohli v pondělí v Praze zhlédnout, je vytvořená za použití zcela organických a veganských materiálů, jako je buddhistické hedvábí ahimsa, veganská kůže z ananasu či hub, vintage krajka či látka z banánů. Kromě důkazu, že se nositelná móda dá vytvářet lokálně s politikou nulového odpadu, se Jiřímu Kalfařovi podařilo to nejefektnější defilé celého fashion weeku za doprovodu nesmrtelné skladby Heroesod Davida Bowieho.

Hlavním tématem nesoucím se kolekcí značky TIQE by Petra Balvínová je život, který symbolizují pokojové květiny. Krásné, plné života, ale uzavřené v místnostech - tak si v této době mnohdy připadají i lidé. Právě motivy listů pokojových květin se odrážejí v kolekci nejčastěji. Inspirací návrhářce byla květinová stěna v showrooomu TIQE. "Některými květinami jsem se nechala inspirovat a jednotlivé lístky kreslila podle nich," popisuje Petra Balvínová. Kolekce, ač je podzimní, je plná veselých barev na šatech i mikinách. Nechybí ale i čistě podzimní kousky, jako jsou kárované kalhoty či sukně. Styling na přehlídce návrhářka vytvořila společně s šátkem rovněž s motivem pokojových květin, na kterém spolupracovala s ilustrátorkou Jankou Letkovou.

Poslední přehlídkou se stala performance značky KARA v experimentálním prostoru NoD v Dlouhé ulici. První kolekce pod vedením kreativního ředitele Jana Černého se nese v duchu inspirace kamenem coby
důležitým přírodním elementem. "Element kamene, který je symbolem odolnosti, dlouhého trvání, pevnosti, síly i stability. Stavím současnou značku na jejích pevných, kamenných základech,“ vysvětluje koncept své první kolekce pro značku KARA Jan Černý. Barvy jednotlivých oděvů jsou inspirovány minerály, nerosty a polodrahokamy. Mezi nimi se objevuje například vltavín, mramor nebo pouštní růže. Pro pojmenování černé barvy si vybral obsidián. V rámci představení této kolekce byly jednotlivé modely vystaveny ve skleněných vitrínách společně s kameny, ale diváci si mohli kolekci samozřejmě prohlédnout také na modelkách a modelech. Kromě kožených kabátů, sak a bund v první kolekci Jana Černého pro KARU nechybí kožené sukně, košile, šaty a samozřejmě také kabelky.

Všechny přehlídky z letošního Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku nyní můžete zhlédnout online na YouTube kanálu MBPFW.

Promotion