Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Dýchání nosem aneb Proč přemýšlet o svém dechu

Info ikona
Dech

Denně se nadechneme a vydechneme až 20 000krát, a to bez sebevětšího úsilí. I když jde o automatickou činnost, nad kterou povětšinou nepřemýšlíme, rozhodně je dobré vědět, jaké výhody přináší vědomé dýchání nosem.

Hlavním účelem dýchání je dodat tělu kyslík a zbavit ho oxidu uhličitého. Pokud ale začneme dýchání zkoumat do hloubky, zjistíme, že s sebou přináší i další benefity. Zejména způsob, jakým dýcháme, může ovlivnit hladinu stresu, krevní tlak, srdeční frekvenci, ale také naši energii. Jednoduše řečeno, lidé, kteří přemýšlí nad svým dýcháním a využívají sílu dechu, jsou o krok napřed.

Zaostřeno na dýchání

Chcete se ponořit do tajů dýchání? Pak vás zřejmě nepřekvapí, že v první řadě musíte věnovat pozornost tomu, odkud dýcháte. I když v běžném životě není velký rozdíl mezi tím, zda dýcháte ústy nebo nosem, pravdou zůstává, že vědomé dýchání nosem přináší řadu výhod. „Pokud dýcháte nosem, optimalizujete vzduch přicházející do vašich plic, a zároveň zpomalujete svůj dech na rychlost, při které vaše tělo a mysl podává nejlepší výkon,“ vysvětluje Stuart Sandeman, autor knihy Breathe In, Breathe Out. Zároveň je důležité podotknout, že tvar nosu působí jako filtr, který čistí a zvlhčuje vzduch vstupující do vašeho těla. A napomáhá vytvářet odpor, což opět aktivně zpomaluje váš dech.

Ve chvíli, kdy člověk začne vědomě dýchat nosem, pocítí příval klidu i uvolnění. „Proto je důležité, aby se lidé snažili dýchat nosem co nejvíce. Dýchat ústy bychom měli jenom při krizových momentech, neboť lapání po dechu aktivuje tělo i mysl a dává jim znamení, že jsme se ocitli v určitém nebezpečí,“ dodává Sandeman. Pokud tedy ústy dýcháte dennodenně, pak svému tělu nevědomky dáváte zprávu, že jste se ocitli v nebezpečné situaci. To následně ovlivňuje vaši energii, náladu, spánek, trávení, imunitní systém, ale také tvar obličeje.

Info ikona
Dýchábí

Vědomé dýchání v praxi

Zřejmě se všichni shodneme na tom, že je nemožné čtyřiadvacet hodin denně sledovat, jakým způsobem dýcháme. Přesto zkuste informaci o pomalém dýchání nosem nevymazat z paměti a vzpomeňte si na ni pokaždé, když budete mít chvilku čas. Jedete tramvají do práce? Zaměřte svou pozornost na dech. Jste pod návalem pracovních úkolů? Opět se začněte soustředit na svůj dech. Nezapomeňte ale, že učení dělá mistra, a tak nepředpokládejte, že po pár vědomých nádeších nosem z vás bude vyzenovaná osobnost.

Rychlý pomocník od stresu

Pokud jste ale ve stresu, pak je velmi důležité, abyste si uvědomili svou dechovou frekvenci. Jakmile se začnete soustředit na dech, jemně odpoutáte svou mysl od rušivých myšlenek a pocitů. Pomocnou ruku vám v tomto ohledu může nabídnout také dechová technika s názvem Box Breathing, tedy krabicové dýchání.Usaďte se tedy na klidné a nerušené místo, a následně se nadechněte nosem do břicha a napočítejte do čtyř. Zadržte dech a opět počítejte do čtyř. Vydechněte nosem a napočítejte do čtyř. Zadržte dech a opět počítejte do čtyř. Vše opakujte čtyřikrát za sebou. Při této dýchací technice je důležité, abyste si uvědomovali váš dech a zbytečně nikam nespěchali, případně počítání nezrychlovali. Po čase můžete číslici čtyři vyměnit za pětku.

Zdroj: health.com, kniha Breathe In, Breathe Out, stylist.co.uk