Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Jak Instagram zničil všechny trendy

Něco, čemu se dříve říkalo „módní trend“ je možná na cestě ke svému zániku. Proč? Otevřete si hlavní stránku Instagramu.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Eliška Vrbová | 28. 09. 2016

V období fashion weeků by král všech módních časopisů Vogue měl být v rukou každého, kdo se o módu zajímá, týdnů módy se účastní nebo se přehlídkovými moly chce alespoň inspirovat. Dříve by módní nadšenci první stránky časopisu jen tak zběžně prolétli, aby co nejrychleji viděli rubriku trendů z přehlídek v Paříži, New Yorku a Miláně a mohli se nejnovějšími modely kochat třeba celou noc.

Že je nějaký styl zrovna moderní jsme se zkrátka dozvídali téměř výhradně z lesklých magazínů. Fashion editoři čerpali inspiraci v kulturních hnutích, která skutečně něco znamenala, měla dlouhodobější trvání a byla povětšinou spojená zejména s hudbou, třeba jako grunge v devadesátých letech. A jak to chodí dnes?

Příklad: Cool, stylová dívka si na sebe vezme starší kabelku od Gucciho s retro outfitem na první pohled ledabyle poskládaným, ale ve skutečnosti promyšleným do posledního detailu. Protože to je její styl. Street style fotograf ji vyfotí a tahle fotka se rozletí internetem neuvěřitelnou rychlostí. Sdílí ji lidé na Pinterestu, Instagramu a všech dalších sociálních sítích, neméně tak fashion blogerky na svých blozích. Její outfit začnou více méně slepě kopírovat a nějaký osobitý styl je ten tam.

Dnes si děláme printscreeny outfitů, na Instagramu podle hashtagů a označení hledáme ty identické kousky, abychom je pak úplně identickým způsobem zkombinovaly k sobě. Můžeme se k nim stále vracet a stále se ujišťovat, že jsme oblečení zkombinovaly správně. Ale je tohle ještě umění módy a stylu? Asi ne. A právě proto se dá říci, že Instagram svým způsobem zničil význam slovního spojení „módní trend“ (a spoustě trendů výrazně ukrátil život, protože z nich bleskovou rychlostí vytvořil masovou záležitost, která se brzy okouká).

trend

Například tuhle fotku sdílely na Instagramu New York Times. Máme si z toho vzít, že žluté kotníkové boty s reliéfem hadí kůže jsou trendy a kdo je v brzké době nebude mít, bude out? Ne! Inspirace se přece dá čerpat i volně, třeba jen tím nemát se v módě zkoušet nové věci, i když to občas může vypadat divně. Vždyť právě takhle se rodí skutečný styl. 

Nemusíte lítat po obchodech a shánět přesně to stejné, co jste viděla na Instagramu, abyste byla „moderní“ a „trendy“. Stejně tak dobře toho můžete dosáhnout s tím, co už ve skříni máte, v čem se cítíte dobře a zapadá to do vašeho vlastního stylu! Nezapomínejte také na to, že když je někdo vyfocený na fashion weeku, nemusí to hned znamenat, že ho máme brát jako módního patriota. A právě to je to nebezpečí Instagramové generace – až příliš věříme, že tomu tak je. Ti nejlepší a nejstylovější lidé z módního průmyslu se totiž nenechávají fotit skoro nikdy. A vůbec jim to nevadí.

Marianne je i na sociálních sítích:
×
  • Marianne
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + TÓNUJÍCÍ KRÉM ATTITUDE + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + TÓNUJÍCÍ KRÉM ATTITUDE + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit