Milánský veletrh nábytku je již od roku 1961 nejprestižnější událostí světa designu. Celá přehlídka se úzce prolíná s trendy módy, architektury a urbanistiky. A mimo jiné, je to velká týden trvající párty, která zasáhne celé Miláno. Monika White proto shrnula nejen trendy, které v Miláně viděla, a přidává osobní tipy jak si designové Miláno užít.
Promotion

Můj manžel si jako mladý architekt jel v roce 1991 koupit na Salone del Mobile postel. Časy, kdy si sem člověk jel koupit jeden kus nábytku, jsou ale nenávratně pryč. Milánský Salone del Mobile je v současné době zaměřený na velkoobjemové odběratele a počet návštěvníků je přes 400 000! Nicméně je tato akce dobrou příležitostí pro každého, kdo má rád design a chce vidět nejnovější trendy. Miláno designovou přehlídkou doslova žije a v milánských ulicích narazíte na daleko zajímavější akce a expozice než na samotném veletrhu. Mnoho vystavujících firem si například pronajme ve městě zajímavý prostor - industriální halu, divadlo či staré palácové nádvoří, které zařídí jako svůj modelový interiér, což na výstavní ploše 50 m2 není možné. Proto se určitě vyplatí do Milána v tomto období vydat a načerpat inspiraci z celého města, kde jsou móda s designem dokonale propojené.

Nasát atmosféru
Do města ráda přijíždím pár dní před veletrhem, abych mohla nasát atmosféru ulic města, výkladních skříní a akcí, které se tu dějí. I to dokáže připravit na na trendy, které jsou pak na Salónu k vidění. Letos jde o všudypřítomnou barevnost. Důraz na přírodu a florální motivy byly předznamenány neuvěřitelnými výlohami Dolce & Gabbana, kde byly červené a žluté šaty se zeleninovými motivy. A lednička Smeg pokrytá salátem… I elegantní Miláňanky odhodily minimalismus a oblékly hedvábné kalhoty s jungle potiskem.

Kvas trendů
Salone del Mobile probíhá v areálu výstaviště, kde se uskutečnilo Expo 2015. Na místo se snadno dostanete metrem, asi třicet minut jízdy od centra města. Veletrh je obrovský, takže pomůže přijet připraven a vědět, co vás zajímá. Je fyzicky nemožné v jednom dni vidět vše. Koncentrace špičkového designu, luxusu a osobní přítomnost světově proslulých designérů je fascinující. Záplava sytých barev, geometrických a florálních vzorů, barevné kombinace zelené s modrou, cihlové, nude růžové, zelené a oranžové doplněné zlatou a tmavým dřevem, to jsou aktuální trendy v designu. Inspirace 70. lety a art decem vyžaduje dražší materiály jako jsou samet, kůže, mosaz, mramor, křišťál a tropické dřevo. Záplava barev je však odlehčena jednoduchými tvary a vzdušným designem. Příjemný kontrast s drahými materiály také vytváří všudypřítomná zeleň.

Bréra – ground zero celého Fuorisalone
Paralelně s oficiálním veletrhem probíhá v milánských ulicích tzv. Fuorisalone, což je kreativní přehlídka designu v milánských ulicích, která se samovolně prolíná s večírky designových obchodů, které mají otevřeno dlouho do noci. Dostanete se do míst, která jsou normálně veřejnosti uzavřená – do řemeslných dílen, starých průmyslových hal nebo historických budov. Všude se něco děje! Epicentrum všeho dění je super chic čtvrť Bréra. Užíváme si zde četné koktejl párty, prezentace obchodů na ulicích, expozice nábytku na nádvořích starých paláců. Skvělé je, že se všude dostanete pěšky. Navíc dostat pozvánku na párty není často těžké bez ohledu na to, kdo jste. Když jsem si v jednom butiku kupovala originální bižuterii, sama autorka mě pozvala na její párty, kterou pořádala s japonskou textilní designérkou.
Skvělou presentací českého designu i umění žít byla party Lasvitu ve stylu dekadentní burlesky nasvícené obří instalací křišťálových lustrů v magickém prostředí malého divadla blízko katedrály.

Oblast 5vie
V historickém centru Milána Fuorisalone probíhá v aristokratických omšelých palácích.  Stejně jako v Neapoli, i zde jsme byli nadšení z asociace, kterou založili lokální nadšenci za záchranu historické, ale zanedbané oblasti v centru mezi Duomem a San Lorenzem. V rámci Fuorisalone byl pomyslným centrem palác ve Via Nerino, v jehož impozantních polorozpadlých interiérech umělci z celého světa v každém z pokojů prezentovali svůj osobitý design. Jedním z účastníků byla například značka Diesel.

Zóna designu kolem via Tortona
Oblast kolem via Tortona byla víc alternativní, ekologická a zelená. Od té doby, co zde značka Armani otevřela svoji galerii Silos, se z průmyslové čtvrti stala hip designová zóna, která se v průběhu Fuorisalone ještě znásobí. Například Cappellini si zde pronajali obří tovární halu, kde prezentovali svoje kousky dohromady s uměním. Umyvadla vedle současných soch vypadaly naprosto geniálně! Celá čtvrť byla doslova nabitá projekty mladých designérů, kteří hojně využívali i kontejnery nebo propojovali urbanistiku s designem. Jednou z nejhezčích instalací byla pro mě hala brooklynské značky Moooi. Na pravidelné exkurze zde chodily už děti předškolního věku se svými učiteli. Pak je jasné, proč Italové milují kvalitní design, když se mu učí rozumět už od útlého věku.

 

Moje tipy & trendy:

- shodná barva zdi a nábytku
Toto řešení mi přijde geniální pro malé prostory, speciálně koupelny, protože zvětší daný prostor a navíc působí harmonicky.

- exotická zeleň v interiérech
Nepředstavujte si pár nenápadných voděnek. Jde o výrazné exotické kytky. Sytě zelená se totiž skvěle doplňuje s tmavým dřevem – jak ukázaly všechny světové značky. A když si nemůžete dovolit pokojové rostliny, pracujte se sytě zelenou na bytovém textilu.

- safírově modrá s šalvějově zelenou
Velmi příjemná kombinace!

- oranžová v kombinaci se šedou
Aby bylo jasno – jde o oranžovou ve své nejlepší podobě, cihlovém odstínu, který skvěle ladí s šedými interiéry. Velmi povedené byly šedé pohovky s jemným oranžovým lemováním. Stejný motiv tenké oranžové linky se šedými plochami byl k vidění v architektuře ve Fondazione Prada.

- organické tvary nábytku
Velmi příjemné tvary – oválné, nepravidelné, ale vždy oblé, organické.

- koberce s velkými geometrickými, až artdecovými tvary
Koberce v tomto luxusním stylu samozřejmě hrají velkou roli, podlahy mohou zůstat holé, jen když jsou z mramoru!

 

Promotion