Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Utekli ze skvěle rozjeté kariéry ve světové filmové produkci za svým snem

Interiérový design je o hledání rovnováhy mezi estetikou a funkčností, ale také o respektu k osobnosti těch, kdo v prostoru budou žít. Rodinné studio Fledes, které vedou manželé Jiří a Danica, se zaměřuje na návrhy a kompletní realizace interiéru, v nichž nechybí prvky skandinávského stylu, minimalismu a japandi. V rozhovoru mluví o své cestě k designu, o inspiraci i o tom, co pro ně znamená vytvářet domovy na míru.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Martina Mádlová | 29. 08. 2025

Manželé Danica a Jiří spojili nejen osobní život, ale i profesní dráhu, seznámili se při práci ve světovém filmovém průmyslu, kde Danica působila jako produkční a Jiří se věnoval výpravě na projektech, mezi nimiž nechyběly snímky jako Casino Royale, G. I. Joe, Za nepřátelskou linií či Tristan a Isolda. Ačkoli oba práci u filmu milovali, s příchodem rodiny se rozhodli pro klidnější směr a v roce 2019 Jiří založil architektonické a designové studio FLEDES, ke kterému se o dva roky později připojila i Danica. Od té doby studio dokončilo více než 150 projektů, zejména v oblasti interiérového designu, a vybudovalo tým více než dvaceti profesionálů, kteří společně vytvářejí návrhy spojující funkčnost, estetiku a individuální přístup ke každému klientovi.

Kde se vzala láska k interiérovému designu a myšlenka založit vlastní studio?

Jiří: K interiérovému designu jsem se dostal postupně díky práci ve filmovém průmyslu, kde jsem se zařizoval dekorace, nechával vyrábět speciální kousky na míru a půjčoval designové předměty z různých obchodů. Zkušenosti z více než 250 reklam i velkých filmů mi otevřely dveře do světa estetiky a detailu, a při zařizování vlastního bydlení jsem zjistil, že právě tohle je směr, který mě naplňuje. Velkou oporou mi byly i znalosti od otce stavaře, díky nimž jsem chápal technické souvislosti. Můj otec byl stavař, takže jsem se od něj naučil mnoho technických detailů, které mi hodně pomohly v pochopení celkového procesu. Když se nám narodily děti, začali jsme si více uvědomovat, že práce u filmu je extrémně časově náročná a často znamenala i delší pobyty v zahraničí. Nechtěli jsme, aby naše děti vyrůstaly bez nás, tak se z mého původního zájmu o design stala opravdová láska, a nakonec i naše živobytí. Od začátku jsme měli záměr pracovat spolu s Danicou. Měli jsme to vyzkoušené už při spolupráci na filmech, kde jsme se často potkávali a úzce spolupracovali. Věděli jsme, že dokážeme fungovat jako tým.

Danica: Myšlenka založit vlastní studio vzešla od Jirky a on je zakladatel FLEDESu. Když jsme ale dospěli k pocitu, že naše firma dokáže uživit nás oba a že máme každý co nabídnout, přidala jsem se k Jirkovi. Tak se začala psát kapitola našeho rodinného byznysu. Mnoho lidí nechápe, jak je možné, že trávíme čas spolu doma i v práci, ale nám to funguje. Oba si dokážeme představit jen to, že budeme pracovat a žít spolu.

Jiří: Přiznám se, že první dva měsíce byly trochu divoké! Jsme oba silné osobnosti, a chvíli trvalo, než jsme si vyjasnili, kdo bude dělat co. Ale jakmile jsme si to vyjasnili, všechno začalo fungovat na jedničku.

Galerie: Z filmového průmyslu k interiérovému designu
Mohlo by se vám líbit

Intimní rozhovor o lásce, odkazu a zázraku návratu domů: Příběh zámku Karlova Koruna očima jeho majitelů

Zámek Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou nepatří jen do učebnic barokní architektury. Je živoucím důkazem, že láska k historii může mít hluboké kořeny i v současnosti. O tom, jaké to je vrátit se k rodinnému dědictví, které kdysi vzalo čas i režim, vypráví otevřeně současní majitelé hrabě Giovanni Kinský dal Borgo a hraběnka Michelle Kinský dal Borgo.
marianne.cz

Jaké byly největší výzvy při přechodu z filmového světa do designu interiérů?

Jiří: Největší výzva, se kterou jsme se během let smířili, je, že my jsme byly naprosto zvyklí, že u filmu je vše hned a podle přesně stanoveného plánu. To ve stavebnictví úplně nefunguje, tam je plánování daleko dlouhodobější. Bylo složité si zvykat, že vše jde pomaleji, věci se předělávají… Už jen to, že jsem si najednou nemusel psát všechny věci, které je potřeba udělat, byl pro mě obrovský rozdíl oproti filmové branži. Stejně jako s našimi zákazníky, i s naším stavbyvedoucím se snažíme potkávat na půli cesty, co se týká termínů. My jsme ochotni slevit z toho, že vše musí být hned, ale on zase musí leccos zvládnout rychleji, než by si naplánoval.

Danica: Za mě byl největší rozdíl v tlaku na výkon. Samozřejmě také cítíme nervozitu a velkou zodpovědnost před odevzdáním projektu, ale ve filmovém světě je tlak skutečně extrémní.

Proč by měl architektonické návrhy dělat muž i žena?

Danica: V našem případě je to určitě přínosné v tom, že každý z nás se na věci dívá jinak, přináší jiný úhel pohledu. Díky tomu do projektu často vneseme nové myšlenky, nápady a přístupy, které by jednoho z nás samotného třeba vůbec nenapadly. Pokud narazíme na problém, většinou ho řešíme podobným způsobem. A když se přece jen neshodneme, naučili jsme se naslouchat jeden druhému, respektovat se a hledat kompromis, který je přijatelný pro oba. Co se týká samotného návrhu, to je doménou Jirky, je tou kreativní duší týmu.

Jiří: Naše základní smýšlení je velmi podobné, což nám v práci pomáhá. Možná je to i tím, že muž-designér musí být schopen empatie a vhledu do potřeb druhých, takže se naše přístupy vesměs prolínají. V mnoha věcech se doplňujeme – konzultujeme návrhy hned od začátku, vyměňujeme si názory. Já jsem možná ochotnější připustit, že design někdy může i „trochu bolet“, jak s oblibou říkám, zatímco Danica je v tomto nekompromisní. Společně pak řešíme výběr materiálů, vzorků, zařízení i drobných detailů. Dva pohledy na jednu věc jsou vždycky přínosem.

Danica: Spolupráce muže a ženy má ještě jednu výhodu a tou je komunikace se zákazníky. Někdy si klienti lépe sednou se mnou, jindy s Jirkou. I v tomto směru se tak výborně doplňujeme.

Info ikona
Realizace obývacího pokoje Fledes

Každý domo je originál. 

Jaké jsou současné trendy bydlení?

Danica: Už několik let napříč výstavami a veletrhy dominuje jednoznačný trend, a to důraz na udržitelnost a kvalitu materiálů. To je dnes naprostý základ. V České republice se tento posun odehrává o něco pomaleji, zejména, co se týká udržitelnosti. Ačkoliv čeští klienti jsou dnes již ochotni investovat do kvalitních materiálů, ve světě je mnohem větší poptávka po materiálech (např. recyklované). Dalším výrazným posunem je odklon od tzv. katalogových interiérů. Lidé čím dál častěji hledají domov, který odráží jejich osobnost a životní styl. Chtějí prostor, který je autentický a vypráví jejich vlastní rodinný příběh. Současným směrem jsou i multifunkční řešení prostoru. Třeba obývací pokoj, který zároveň slouží jako pracovna nebo čtenářský koutek. Práce s prostorem, kde vznikají menší intimní zóny pro různé činnosti, nás hodně baví a věříme, že právě to odpovídá potřebám dnešní doby.

Jiří: Co se týče samotného nábytku, barevnosti a designu, začíná se to částečně podobat fashion průmyslu. Trendy se objevují čím dál častěji, což vytváří tlak na výrobce, aby přicházeli s novinkami v rychlém sledu. Stejně jako v módním průmyslu ale také bohužel na úkor kvality a životnosti. My osobně ale věříme v nadčasový design. Stejně jako v módě platí, že když investujete do kvalitního, originálního kusu, vydrží vám dlouho, s věkem zraje jako víno a stává se stále hodnotnějším. Za velmi silný trend posledních let považujeme také osvětlení, a to nejen z funkčního, ale také z estetického hlediska. Klienti čím dál víc vnímají, že kvalitní světlo dokáže interiér zásadně proměnit. Dnes se vyrábějí nádherná svítidla, která jsou doslova sochařskými objekty.

Jak vypadá ideální spolupráce mezi klientem a designérem?

Danica: Vzhledem k tomu, že když zákazníkovi upravujete bydlení a vlastně jste nuceni jít do jeho soukromí, je za mě jednoznačně nejdůležitější důvěradůvěra mezi klientem a námi. My si vždy nejprve vyslechneme klientovo přání a potřeby, a pak vymyslíme projekt. Ale poté je také důležité, aby se nám klient dokázal odevzdat a věřil, že pro něj děláme to nejlepší, co umíme, aby se od nás nechal vést celým projektem. Druhým faktorem je komunikace, která jde ruku v ruce s důvěrou. Je důležité, aby se klient nechal vést, ale nebál se a dokázal si v průběhu projektu říct, co mu vyhovuje a co ne.

Jiří: Určitě souhlasím. V našem oboru se vyskytují dva druhy designerů. Ti první rovnou řeknou, že jiným způsobem, než sami navrhli, projekt dělat nebudou. My se ale vždy snažíme naslouchat lidem a v rámci celého procesu projektu bychom se měli s našimi zákazníky potkat na půli cesty. Snažíme se naše zákazníky posunout, pomoci jim najít řešení, které hledají, inspirovat je, co se týká estetiky apod. Naším úkolem současně je jít klientovi naproti – občas skousnout, že klient chce jiný materiál, než bychom využili my apod. Samozřejmě pokud to není za nějakou hranou únosnosti. Je potřeba mít stále na paměti, že domov budujeme právě pro naše zákazníky, ne pro sebe.

Které projekty vás nejvíce baví?

Danica: Rádi se pouštíme do projektů, které můžeme vést od úplného začátku až po finální realizaci.

Jiří: Přesně tak. Baví nás sledovat, jak se z prvotní studie krok za krokem rodí hotové dílo, a mít možnost celý proces koordinovat. Při stavbě i při výrobě nábytku často vznikají drobné detaily, které je potřeba dotáhnout k dokonalosti, a právě tyto momenty nás motivují a naplňují.

Info ikona
Byt v Plzni

Knihovna na míru pro milovníky knih.

Co byste poradili lidem, kteří chtějí začít s rekonstrukcí nebo redesignem svého bytu?

Jiří: Ať nám zavolají! 😊

Danica: A teď vážně. Mnoho lidí podceňuje náročnost rekonstrukce, proto bych jim poradila, aby se nebáli svěřit se odborníkům jako je tomu v jiných oblastech. Pokud si zákazník vybere kvalitní firmu, jsou to za mě skutečně dobře investované peníze. Za sebe mohu říci, že i po všech těch projektech, které jsme realizovali, narazíme na každém dalším projektu na nové věci. Rekonstrukce je za mě jedna z nejnáročnějších disciplín, protože nikdy nevíte, co vás čeká, i když se snažíte obsáhnout vše, co by mohlo nastat a po určitých zkušenostech máte již nějaká očekávání. Takže je vhodné nechat si poradit.

Jiří: Je důležité si uvědomit zejména časovou náročnost rekonstrukce. Lidé, kteří se v oboru nepohybují, často nemají reálnou představu o tom, jak dlouho skutečně která ta stavební činnost. Opravdu to nefunguje jako v zábavných televizních show, kde je kompletní přestavba bytu včetně změny dispozice hotová do týdne. To je jen filmová pohádka pro diváky. Současně je nutné pracovat od počátku i s finančními možnostmi klienta. V tom je také dobrá otevřenost mezi designérem a zákazníkem. Pokud firma zná finanční rozsah, dokáže do něj projekt lépe směřovat, aby byla realizace finančně i esteticky v harmonii.

Zdroj informací: fledes.cz

Mohlo by se vám líbit

Investoři jásají, mladé rodiny pláčou: Rok 2025 přináší pro české domácnosti tvrdá rozhodnutí

Nájemní bydlení se v Česku stává hlavním řešením pro většinu domácností. Realitní trh se mění a investoři mění své strategie. Ceny nových bytů v Praze vyšplhaly na historické maximum a trend růstu se nezastavuje. Co to znamená pro ty, kteří chtějí vlastní bydlení?
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×