Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Lidé a místa

S odborníky o stěrkách: Divoké devadesátky jsou zapomenuty, v designu vede minimalismus a beton

Betonová stěrka se secesními motivy, které se vytvářejí ručně s pomocí speciálních šablon, je novinkou firmy Němec. Její krásu ještě zvýrazní přírodní materiály, jako dřevo a kov.

Kvalita a úroveň bydlení roste. To, co před lety bylo považováno za luxus, je dnes vnímáno jako absolutní samozřejmost. Svět se mění a úspěšné firmy s ním. Protože abyste v dnešní sobě byli úspěšní, musíte být rychlí, flexibilní, vždy o krok napřed, mít vize, sny a cíle. Což ve společnosti Neměc s.r.o umí více než dobře. Jak se dá z firmy, která se na začátku zabývá štukováním a tvoří ji pouze jeden člověk, vytvořit vizionářská společnost? 

Promotion | 7. 10. 2019

Před více než dvaceti lety se majitel, Josef Němec rozhodl, že se začne věnovat povrchům ve formě stěrek. A protože nebyl spokojen s nabídkou na trhu, přišel se svými vlastními patenty – stěrkou Imitace betonu® a Betonepox®. Jako správný vizionář však byl a stále je i praktik – takže si zakládá na tom, že unikátní stylové povrchy ve formě stěrek, které nabízí, jsou nejen krásné, ale i funkční.  A nezůstalo jen u těchto povrchů. Společnost se stala také průkopníkem vertikálních zahrad a zelených smart bench v České republice. Od malování pokojů se tak posunuli až po krásné realizace po celé Evropě i mimo ni. „Jsme veselá, pracovitá a personálně mladá firma“, říká Benjamín Raich, Business Development manažer, který do společnosti přišel v roce 2009 a jednou větou dodává: „vstřícný přístup ke klientovi není pro nás prázdná fráze. Zákazníci, kteří se k nám opakovaně vrací, ať už z řad architektů, designérů či samotných investorů je pro nás známka toho, že to děláme dobře“. A jeho slova potvrzuje i kolega Radovan Najman, manažer sekce stěrek.

Radovan Najman, Benjamin Raich a Josef Němec 

Radovan Najman, Benjamin Raich a Josef Němec (zleva) nám prozradili, jaké jsou trendy v oblasti betonových stěrek.

Jak se dá z firmy, která se na začátku zabývá štukováním a tvoří ji pouze jeden člověk, vytvořit společnost, která se stane pojmem na trhu? 

Nasazením, kvalitní prací, ochotou naslouchat požadavkům klienta, architekta či designera a tím, že berete zodpovědně každý projekt. Chceme, aby od nás každý klient odcházel spokojený. Jsme malá země a kvalitní (i nekvalitní) práce se velice rychle rozkřikne. Můžete si budovat dobré jméno dlouhé roky, zničit ho však můžete mnohem rychleji. A k tomu všemu musíte být také vizionářem a vidět příležitosti, tam, kde ostatní vnímají problémy.

Odkud čerpáte inspiraci, kde se berou ony zmiňované nápady? 

Základními stavebními kameny naší společnosti jsou v segmentu stěrek dva vlastní patenty, a to stěrka Imitace betonu® a Betonepox®. První z nich vznikla ve spolupráci Josefa Němce s Aulík/Fišer architekti před mnoha lety, Betonepox® pak jednoho dne, kdy už jsme měli dost toho, že neexistuje vhodný minimalistický povrch do koupelen či sprchových koutů. Tak dlouho jsme experimentovali, až jsme vymysleli stěrku, která je velice podobná Imitaci betonu®, nicméně je použitelná právě do míst namáhaných stykem s vodou. Inspirací nám jsou naše problémy. Kde je problém, tam je i řešení – akorát na to musíme přijít.

Betonové povrchy, ať už na stěny či podlahu, jsou stále na vrcholu poptávky a nevypadá to, že by se něco v brzké době změnilo. 

Betonové povrchy, ať už na stěny či podlahu, jsou stále na vrcholu poptávky a nevypadá to, že by se něco v brzké době změnilo. 

Jaké jsou momentální trendy v površích a co plánujete do budoucna?

Pravidelně se ptáme našich klientů, co jim na trhu chybí a následně se pokoušíme tuto mezeru zaplnit. Jako národ jsme spíše konzervativní, v designu více tíhneme k minimalismu. Divoká devadesátá léta jsou už dávno zapomenuta. Populární je stále kombinace – černá, bílá, šedivá, dřevo a nějaký ten barevný akcent. Betonové povrchy, ať už na stěny či podlahu, jsou stále na vrcholu poptávky a nevypadá to, že by se něco v brzké době změnilo. 

Nevěnujete se ovšem pouze povrchům, ale také vertikálním zahradám či smart lavičkám, určeným pro městský mobiliář. Jakou to má souvislost?

Jde o přirozený vývoj. Od malby jsme přešli ke stěrkám, pak k podlahám a když se panu Němcovi na dovolené zalíbily zelené stěny, začal vymýšlet systém vhodný do českých podmínek. Od zelených stěn už byl krůček k mechových stěnám a s příchodem koncepce Smart City k chytrým zeleným lavičkám Smart Bench. Musíme se zajímat o trendy a být připraveni pružně na vše reagovat. Baví nás to.

Když se vám na dovolené zalíbí vertikální zahrady a jste vizionář, začnete hned přemýšlet, jak tyto zelené stěny vytvořit v českých podmínkách. A firma se hned rozšiřuje...

Kdo je typickým klientem, který si vybere betonový povrch?

Klientem může být kdokoliv. Máme klienty, kteří si objednají stěrky za stovky tisíc korun a máme klienty, kteří chtějí jednu zeď v obývacím pokoji či v kuchyni. Je to hodně individuální a snažíme se vyjít vstříc všem. Co se plánování týče, není moc rozdíl, zdali řešíte malou či velkou zakázku. Někdy je to právě naopak. Pokud bych se zamyslel nad velikosti „standardní“ zakázky, je to takových 30 – 40 metrů čtverečních.

Řekněme, že se mi líbí vaše povrchy a chci je. Co vše mne čeká a nemine?

Při úvodním telefonátu se snažíme zjistit o jakou stěrku či vertikální zahradu má klient zájem. Následuje pozvání do showroomu či návštěva realizace na místě. Jakmile máme podklady, můžeme projekt nacenit a v případě potřeby vše vyvzorkovat. Následuje vždy konzultace na stavbě ohledně nutné přípravy. Pokud je vše jasné, domluvíme pevný termín, připravíme smlouvu a zálohovou fakturu. Týden před nástupem si vše telefonicky ještě pro jistotu jednou potvrdíme. Po dokončení prací proběhne předání klientovi včetně předávacího protokolu, zakázka se doúčtuje dle skutečně provedených prací a uzavře. Nic komplikovaného, ale přesto z vlastní zkušenosti víme, že ne všude to takto funguje.

Smart lavičky přirozeně osvěžují městský prostor a navíc si na nich můžete třeba dobít telefon.

Smart lavičky přirozeně osvěžují městský prostor a navíc si na nich můžete třeba dobít telefon.

Co je potřeba, aby si klienti uvědomili?

Je nutné si uvědomit, že každá stěna je kus originálu a i dvě sousední stěny realizované stejným člověkem budou vždy trochu rozdílné. Pravidlo je, že povrch musí vypadat ucelený, ale vždy se jedná o originál – což naopak považuji za velikou přednost stěrek obecně. Další bod je ten, že každá stěrka je zničitelná, pokud se budete snažit.

Bavíte se v práci? Fenomén dnešní doby a naprostá nutnost pro mileniály. Ale funguje v realitě?

Ano, práce je samozřejmě práce, ale nás baví. Máme kolem sebe fajn lidi a ve firmě panuje skoro vždy dobrá nálada a humor. Je příjemné znát se jménem s téměř všemi klienty a řešit věci na přátelské rovině.