Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Kabelka jako nejlepší módní investice? Nenechte se zmást vidinou nadčasovosti ani trendy

Je nakupování oblečení a doplňků jen zbytečný rozmar, nebo skvělá investice, díky které si můžete do budoucna přijít na dobré peníze? To je otázka, která rezonuje světem módy už mnoho let a v době vleklé ekonomické krize ještě více nabývá na významu. Experti se shodují, že pokud něco skutečně stojí za vaše peníze, jsou to nadčasové kabelky, které neztrácejí na své hodnotě. Je tomu ale skutečně tak? Povím vám svou osobní zkušenost.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách

Gucci Jackie 1961 aneb Můj sen o ikonické kabelce

Když se mi blížily třicáté narozeniny, pevně jsem se rozhodla, že do další dekády svého života vstoupím s luxusní kabelkou. Již delší dobu jsem byla skálopevně rozhodnutá, že mou vyvolenou se stane jedna z ikon módního domu Gucci – Jackie 1961. Minimalisticky dokonalá kožená kabelka se zakulaceným dnem a jedinou přezkou, která jí dodává punc luxusu i nadčasovosti. Původně se jmenovala Constance, ale byla to právě Jackie Kennedy Onassis, která s tímto modelem natolik srostla, až ji italská značka přejmenovala právě po své slavné nositelce.

Mohlo by se vám líbit

Retro kabelka je v roce 2025 opět na výsluní: Nesmrtelná bucket bag vám doma nesmí chybět

Některé kabelky jsou zkrátka nesmrtelné. Patří mezi ně i tzv. bucket bag, ikonická taška pytlového tvaru s retro nádechem, která v roce 2025 kraluje nejen streetwearu, ale i přehlídkovým molům. Možná tu svou starou vyhrabete ze dna skříně. A pokud ne, máme pro vás hned několik důvodů, proč si ji v létě 2025 pořídit.
marianne.cz

Nadčasový design a historická hodnota zvyšují cenu

Je to právě kombinace delší zajímavé historie, kultovního statusu a nadčasového vzhledu, co z některých kabelek dělá dokonalý investiční záměr, zatímco jiné – většinou více založené na aktuálních trendech – skončí rychle v zapomnění. Gucci Jackie splňuje vše. V době, kdy jsem se rozhodla, že si ji pořídím i já, se její cena pohybovala okolo 70 tisíc korun. O dva roky později je částka o dalších 15 tisíc vyšší. Nakonec se mi podařilo téměř nemožné a tu svou jsem našla na trhu z druhé ruky. Nebyla vůbec nošená, byla v originálním balení, s dust bagem, extra popruhem a samozřejmě i s certifikátem pravosti. Zaplatila jsem za ni 45 tisíc korun.

Druhý život kabelek. Investice, která se vyplatí

Kdybych se dnes rozhodla, že svou Jackie prodám například na známé platformě Vestiaire Collective, jež se specializuje právě na prodej a nákup luxusní módy z druhé ruky, mohla bych na ni s klidem dát cenovku 90 tisíc korun. A jak se zdá při aktuálních poměrech na tomto webu, velmi rychle by se prodala.

Potenciál dobré investice u podobných kabelek je opravdu veliký. Nejžádanější jsou především ty ve skvělé kondici, ale také modely z limitovaných edic, které nelze již téměř nikde sehnat, a také obecně vintage kabelky, které již něco pamatují, ale nasčítané roky těmto nadčasovým krasavicím zkrátka sluší.

Kabelka jako trofej? Ne vždy je to dobrý nápad

Ne každý ovšem kupuje kabelku s vidinou toho, že ji za pár let zase prodá a vydělá. Jistě, je to jedna z cest, ale nemusí být jediná. Já si svou velkou černou Jackie kupovala s tím, že ji budu nosit denně. Že se nestane jen trofejí, které se budu bát dotknout a budu se děsit každé chvíle, kdy by jen trochu hrozilo, že ji poškrábu nebo nějak znečistím. Vzpomeňme třeba na původní „birkinku“ Jane Birkin nebo kabelky Hermés Kelly sester Olsenových. Nejdražší kabelky módní historie v jejich rukách byla definicí praktičnosti, odřené, ošoupané a pořádně naplněné. To je přeci tak vzdálená realita od té současné, kdy si je sběratelky a celebrity vystavují na poličky a stále vypadají jako nové – protože zkrátka jsou „moc drahé“ na to, aby sloužily jako taška, kterou budeme nosit do města.

Info ikona
Sestry Olsenovy a Jane Birkin

Luxus neznamená vždy praktičnost

Můj příběh má též trochu smutný konec. Jackie nosím ji sporadicky, jen na speciální příležitosti, jinak leží bezpečně schovaná v dust bagu v onom původním balení, ze kterého jsem se při koupi radovala skoro stejně jako z kabelky samotné. Ano, určitě se do mého obratu nakonec promítly i utracené peníze a obava, že Jackie poničím. Nejzásadnější byl ovšem fakt, že mi kabelka není pohodlná. Zkrátka, klouže mi z ramene, krátký popruh je příliš krátký, při prodloužení zase příliš dlouhý. Kdybych před samotnou koupí zašla do butiku a Jackie si vyzkoušela, možná bych si ji nikdy nekoupila. Ale stejně tak bych možná byla zcela zaslepená touhou ji vlastnit, že bych nějaké klouzání z ramene brala jako minoritní problém, který „přece pak nějak vyřeším“. Kdo ví?

Pozor na módní trendy a doporučení ze sociálních sítí

Co už teď ale vím, je fakt, že ani vidina nadčasovosti a investičního potenciálu nemusí být tím hlavním vodítkem při koupi luxusní kabelky. A neměly by jím být ani současné trendy, ať už v módě obecně, nebo na sociálních sítích. To, že vám teď módní expertky nebo influencerky představují „žhavou kabelku, která se za pár let stane novým kultem“, neznamená, že tomu tak bude.

Mohlo by se vám líbit

Labubu jako terapie v těžkých časech: Proč utrácíme víc, i když máme hluboko do kapsy?

Už jste ho určitě viděla a mnohokrát o něm slyšela. Plyšák Labubu je momentálně celosvětovým fenoménem a rozhodně to není jen záležitost pro děti. Proč si dospělé ženy na kabelku věší plyšové panáčky a co to vypovídá o současném stavu módy a celé společnosti?
marianne.cz

Když značku poškodí skandál: Případ Balenciaga

Jako příklad uveďme model Le Cagole od Balenciagy, kterému ještě před pár lety módní výzkumy a prodejní platformy v čele s The RealReal předpovídaly zářnou budoucnost. Pak ale stačil skandál tohoto slavného módního domu, kdy v kampani vyobrazili děti s plyšáky oblečenými do BDSM oblečků, a nejeden módní fanoušek na Balenciagu od té doby zcela zanevřel. Z „hype brandu“ se stal přežitek, symbol módního pokrytectví a skandálů, který teď čeká snad jen na spasení v podobě nového kreativního ředitele, Pierpaola Piccioliho. Navíc, Le Cagole teď spíše než aktuální a nadčasovou kabelku připomíná módní experimenty a Y2K estetiku, po kterých jsme bažili v prvních postcovidových měsících.

Jak vybrat luxusní kabelku? Investiční strategie i intuice

Plánovat koupi luxusní a hlavně nadčasové kabelky chce spoustu času a také spoustu rešerší. Ale nic z toho není samospásné. Nechte se při výběru vést intuicí, zvažte všechna pro a proti, zhodnoťte, jak moc bude model zapadat do vašeho šatníku, ideálně si jej vyzkoušejte v obchodě, zda vám skutečně sedí. Nechte své plány uležet. Prohledejte Pinterest, inspirujte se. Ale pokuste se nenechat příliš ovlivnit tím, co vidíte na druhých. Možná koupě vyjde a vaši vytouženou kabelku za pár desítek let bude nosit i vaše vnučka. Možná se ale také spálíte jako já s Jackie. Pokud ale vyberete dobře, můžete se nakonec s kabelkou rozloučit a ještě vydělat. A to se zajisté nabízí též jako velmi cenná zkušenost se světem luxusní módy.

Galerie: Luxusní kabelky, do kterých se podle módní platformy Net-a-Porter vyplatí investovat v roce 2025
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×