Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

MBPFW tentokrát trochu jinak. Co nás nejvíce zaujalo během pražského týdne módy?

Info ikona
MBPFW ADEMI

Jarní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku je za námi. Tentokrát proběhla formou autokina a kromě toho mohli diváci přehlídky sledovat i online. My jsme vybrali ty nejkrásnější kolekce českých návrhářů, které nás na pražském týdnu módy naprosto uchvátily.

Eliška Vrbová | 5. 05. 2021

Návrhářka známá svými zářivě barevnými kombinacemi tentokrát používala i techniku sítotisku, kdy místo přenosu vzoru na látku pracovala s malířskou technikou roztírání barvy do tvarů vlnek a pruhů. Tereza Rosalie Kladošová kolekci nazvala Linger in Joy a barvy odkazují na příběh z tajuplné zahrady, do níž se vloupaly sestry z předchozí kolekce Sister Rosalia Club. „Bavlněné kepry a plátna jsem vnímala spíše jako obraz. Techniku sítotisku jsem zkusila poprvé a plně se oddala jejímu odhalování. Nechala jsem se unášet aspekty barev a překvapovat momenty chyb v jejich nánosu, jež jsou pro ruční práci typické,“ popisuje Tereza. V Linger in Joy se objevují siluety evokující poupata i rozvité květy v podobě velkých řasených rukávů nebo kalhot do zvonu. Do „ranního oparu“ v zahradě se pak nepozorovaně vkrádají tajní pozorovatelé – tři chlapci. Tereza tak úplně poprvé v rámci svých návrhů prezentuje i pánský oděv. 

Jako obvykle ani v této edici MBPFW nechyběla soutěž pro začínající tvůrce VAN GRAAF Junior Talent. V rámci této přehlídky se představili čtyři finalisté: student Ateliéru Oděvního a textilního designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Zdeněk Marek, absolventka Technické univerzity v Liberci Kateřina Servusová, student Ateliéru designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Aleš Hnátek a Adéla Mitrengová, absolventka Fashion Designu Západočeské univerzity v Plzni a zakladatelka značky ADEMI, pod níž vytváří minimalistické variabilní kabelky.

Odborná porota jako vítěze vybrala Aleše Hnátka, který se zaměřuje na segment luxusních produktů a takzvané wearable artworks. Ve své vítězné kolekci představil modely v barevné paletě hnědé, béžové a černé s modrými detaily. Nás kromě Alešovy kolekce velmi nadchly i modely od ADEMI, které stylově spojovaly několik současných trendů, jako jsou nabírané rukávy, asymetrické střihy, žebrování, průsvitné materiály a v neposlední řadě pro Adélu tolik typické kabelky a ledvinky, pro něž tentokrát zvolila zářivě zelené odstíny. 

Jméno Tereza Vu možná znáte z televizních obrazovek díky pořadu České televize Móda s Terezou Vu, kde tato návrhářka společně s dalšími tvůrci odkrývá zákulisí české módní scény a poskytuje tipy, jak si vytvořit stylový, nadčasový a funkční šatník. Ve své tvorbě se Tereza zaměřuje na spodní prádlo a tentokrát se inspirovala zranitelností a nestálostí v lásce. V kolekci se navzájem prolíná několik linií, které zosobňují různé podoby lásky a vyjadřují širokou paletu citu a pocitů. Pro návrhářku je využívání kontrastů typické, proto použila netradiční střihové řešení v protikladu s tradičním. Objevuje se nenápadná tělová barva „obvazové“ tkaniny v kombinaci s císařskou žlutou a až provokativní karmínově červenou barvou hedvábného saténu. Nově využívá sklady a fiží a kromě spodního prádla se objevují i kabátky, košilky, župany, korzety a podvazky. Střídání materiálů a kombinací barevnosti představuje dynamiku, změnu, možný chaos a nestálost citů. Materiály se plně přizpůsobují danému námětu, střídá se francouzská krajka, hedvábný satén, mesh, tyl a speciální látka vyrobená ze směsi bavlny a hedvábí. 

Tyl, průstřihy, nápisy a vzory, to je kolekce Denisy Dovala, která se nese v duchu oslavy slovanských bohyň. Myšlenka vznikla ve spolupráci se Slovinským muzeem, jež designérku oslovilo jako zástupkyni České republiky, aby vytvořila kolekci na téma slovanské kultury. „Mou hlavní inspirací se staly ty nejsilnější z bohyň, jako je Moréna, bohyně smrti a znovuzrození, Mokoš, bohyně plodnosti a ochránkyně žen, Živa, bohyně Slunce a štěstí, Lada, bohyně krásy, Dodola, bohyně větru a deště či Kupalo, bohyně očisty,“ vyjmenovává Denisa. Téma se kromě jiného odráží v potiscích. Pro tisk jsou využity symboly jednotlivých bohyň a také hesla a jména. Designérka rovněž pracuje s barvami charakteristickými pro jednotlivé bohyně. „Atraktivní delší siluety podtrhávají krásu ženského těla a jsou tak oslavou krásy a božskosti všech žen,“ vypráví návrhářka. 

Netradiční formu prezentace na fashion weeku zvolila Petra Balvínová, jejíž značka TIQE slaví 15 let. K tomuto výročí spolu s Klárou Vaculíkovou a celým týmem vytvořila video, které prezentuje 15 nejikoničtějších modelů, které návrhářka za celou dobu existence značky vytvořila. Video bylo natočeno v prostorách Kongresového centra Praha a je tak nejen sofistikovanou oslavou spojení ženskosti a propracované módy, ale také vzdává hold architektonicky zajímavým prostorám této významné pražské stavby. Na video se můžete podívat níže.