Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rozhovory

„Inspiraci hledám v maličkostech každodenního žití,“ říká hudební skladatel Karel Havlíček

Info ikona
Karel Havlíček

Tvorba hudebního skladatele Karla Havlíčka zahrnuje především hudbu k filmům, seriálům, muzikálům či reklamám, a to jak českým, tak zahraničním. Tento pátek se můžete ale těšit na jeho hudbu v rámci koncertu Electric Universe, který spojuje svět klasické a elektronické hudby a k tomu nabízí audiovizuální show. V rozhovoru jsme zjistili, jak probíhaly přípravy na tento koncert, jak se mu žije střídavě mezi Prahou a Los Angeles i na čem pracoval v poslední době.

Jste autorem hudby k novému filmu Bratři. Jak jste při skládání postupoval? Kde jste hledal inspiraci?

Nejdříve jsme s režisérem Tomášem Mašínem řešili instrumentaci, neboli jaké nástroje použít. Potom témata. A nebylo to jednoduché. Kytary v hudbě reprezentují bratrskou vazbu, elektronika přidá napětí a moderní pojetí filmu. Symfonická sekce jde od intimních sonických barev až po pompézní velké těleso pro armádu. To vše muselo být kompaktní a držet pohromadě. Museli jsme přesně sledovat linii vyprávění a pomáhat vyprávět.

Inspiraci hledám v maličkostech každodenního žití, energii v bytí. U filmu mě samozřejmě inspiruje příběh, herecké ztvárnění a cinematické vyprávění kamery.

Jde zatím o váš největší kariérní počin?

V Čechách určitě, jinak v USA to byly celovečerní filmy Carpe Noctem (2022) nebo Lion Ark (2013).

Máte nějakou pracovní rutinu, kterou praktikujete ve chvíli, kdy skládáte hudbu k velkému filmu?

Pracovní rutina je pracovat celé dny. Držet si tempo a být s filmem pořád, žít ho. Pak se dostanu do tempa a jde mi to rychle. Nemám rád přerušování jinou prací. Což se samozřejmě děje neustále. Dělám na x projektech najednou a permanentně.

Na konci listopadu vystoupíte v rámci hudební a audiovizuální show Electric Universe v pražském O2 universu. Co diváky čeká?

Diváky čeká pestrý zážitek spojení klasické a elektronické hudby. V devět hodin večer začnu hrát s 90 členným symfonickým orchestrem STRO.MY mou poslední desku SPOKEN. Je to takový “Soundtrack Of My Life”, diář mého života. Křehká, ambientní klasická hudba s lehkou elektronikou. Postupně budu zvyšovat tempo až do tanečního rytmu. A večer vyvrcholí vystoupením top DJ’s jako jsou Fritz Kalkbrenner, Agents Of Time, nebo Jerome Isma-Ae.

Čím bude tato show jedinečná?

Na podobných akcích většinou hraje orchestr a DJ do toho pustí známé skladby. Já budu hrát vlastní autorskou hudbu, jak v klasické, tak v elektronické části.

A pak dramaturgie, od pomalé, sonické, hudby až po taneční beaty.

Jak dlouho probíhaly přípravy na Electric Universe?

Zhruba půl roku a pak jsme je zakončili týdenním zkoušením v hotelu Stages v areálu O2 arény. Na to jsem se moc těšil. Celý orchestr žijeme týden spolu, abychom se nacítili, a pak to završíme koncertem.

Mohlo by se vám líbit

Stále platí, že žijete střídavě mezi Prahou a Los Angeles?

Ano, stále to platí, ale více jsem teď v Čechách, i díky tomu, že jsem zde vybudoval nahrávací studia Kabelovna Studios.

Skládáte hudbu k filmům, reklamám, muzikálům i seriálům. Jak se mezi sebou jednotlivé disciplíny liší a která je vám nejblíž?

Hodně teď skládám hudbu i k mezinárodním trailerům v Los Angeles. Je to podobná disciplína jako reklamy. Baví mě na tom ta rychlost a drive.

Filmy jsou pomalejší, na nich dělám někdy i celý rok. Je to více promyšlené, procítěné. Stejně jako seriály, ty jsou ještě delší, mnohdy několik let.

Mě baví vše, ta pestrost tvorby a žánru je pro mě osvěžující.

A co vás čeká dál? Budete po koncertě odpočívat?

Letos extrémně pracuju a tak bych si zasloužil odpočinek. Chystáme se s manželkou strávit Vánoce v New Yorku a tam chci jen relaxovat a užívat si život. Bez práce a počítačů.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku