Přejít k hlavnímu obsahu
Cestování

Z Prahy do Kodaně přímým vlakem za 11 hodin. Nový spoj slibuje pohodlí i návrat kouzla pomalého cestování

Za jedenáct hodin z centra Prahy do srdce Dánska, bez přestupů a v pohodlí moderní soupravy. České dráhy spouštějí od příštího roku nový přímý spoj do Kodaně, který vrací do módy romantiku vlakového cestování po Evropě.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Nikola Zatloukalová | 10. 11. 2025

Možná si řeknete, že letadlem to zvládnete rychleji. Ale kdo někdy seděl u okna ve vlaku a sledoval, jak se za sklem střídá český venkov, severoněmecké pláně a nakonec mořské průlivy s mosty, ten ví, že vlak nabízí úplně jiný druh zážitku. Cestu, která má rytmus, vůni kávy z jídelního vozu a pocit, že člověk někam opravdu jede, ne že je jen přenesen z bodu A do bodu B.

Návrat přímého spojení po dvanácti letech

Nová linka z Prahy do Kodaně začne jezdit v květnu příštího roku, kdy skončí modernizace trati mezi Berlínem a Hamburkem. Přímý vlak tak znovu spojí Česko se Skandinávií po dlouhých dvanácti letech. Naposledy jsme mohli z Prahy na sever Evropy bez přestupu vyrazit v roce 2014. Odjezdy budou denně ve dvou časech – v 6.31 a v 10.31 z Prahy, opačně pak v 6.22 a 10.22 z Kodaně. V letní sezoně přibude ještě třetí večerní spoj. Jízda trvá přibližně jedenáct hodin a ceny začínají na 1643 korunách. Podle Českých drah se ale nejedná jen o propojení dvou metropolí. Na trase vlak míjí řadu měst, kde dohromady žije přes patnáct milionů lidí. Díky návazným spojům se tak otevírá nová železniční osa mezi Skandinávií, střední a jižní Evropou.

Mohlo by se vám líbit

Zubrnice: Navštivte skanzen, kde voní minulost a jezdí starý vlak

Jsou místa, kde se zastavil čas. Ale ne tak, že by se nudil. Spíš si sedl na zápraží, ukrojil si krajíc chleba se sádlem a vypráví. Přesně tak působí Zubrnice, skanzen v Ústeckém kraji a zároveň živá vesnice, kde se mezi roubenkami, mlýnem a kostelem ještě rozléhá houkání vlaku. A to ne ledajakého. V Zubrnicích je totiž i historické nádraží a muzeum železniční dopravy.
marianne.cz

Cesta, která má duši

Kdo dá přednost vlaku před letadlem, získá víc než jen způsob dopravy. Z Prahy vlak zamíří přes Drážďany, Berlín a Hamburk, odkud pokračuje přes Dánsko až na ostrov Sjælland, kde leží Kodaň. Cestující se mohou těšit na pohledy na Labe, rozlehlou severoněmeckou krajinu i dva slavné mosty, které spojují dánské ostrovy – Malý a Velký Belt. A nejde jen o výhledy. Soupravy ComfortJet, které České dráhy nasadí, nabídnou klimatizaci, Wi-Fi, USB zásuvky, pohodlné polohovatelné sedačky i restaurační vůz s českými jídly. Cesta tak bude připomínat malý výlet po Evropě s obědem a kávou po cestě.

Evropa na kolejích

Nový spoj je součástí projektu Evropské komise, která chce oživit přeshraniční železniční dopravu. Cílem je nabídnout alternativu k létání, které sice šetří čas, ale zatěžuje životní prostředí. Podle odborníků může vlak s moderními soupravami představovat komfortní, ekologickou i společenskou formu cestování. Do budoucna má být cesta ještě kratší. Po dokončení železničního tunelu pod mořem mezi Německem a Dánskem, plánovaném na konec dekády, by měla jízda z Prahy do Kodaně trvat méně než deset hodin.

Proč dát přednost vlaku

Ne každý spěchá. Někdo chce vidět, jak se krajina mění, jak se ráno v Německu rozplývá mlha nad poli a odpoledne se už za okny mihají větrné elektrárny a fjordy. Cesta vlakem má klid a rytmus, který dnešnímu cestování často chybí. A navíc, kdo jednou vystoupí v centru Kodaně, jen pár kroků od přístavu, pochopí, že to mělo smysl. Žádné letiště, žádné kontroly, jen hladký příjezd přímo do města, které voní mořem a kávou.

Zdroj: cd.cz

Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×