Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Generace Z má nejudržitelnější životní styl ze všech. Jak se jí inspirovat?

Info ikona
Mladá žena s eko kelímkem a telefonem

Jsou vnímaní jako závisláci na sociálních sítích, bořiči hranic ve společnosti, ale i jako ti nejšetrnější k životnímu prostředí. Řeč je o generaci Z. Zjistěte, čím si toto označení vysloužila.

Tereza Čaladi | 21. 03. 2023

V dnešní době je udržitelnost velkým tématem, a to především pro generaci Z, kterou magazín Forbes označil jako „sustainability generation“, neboli v překladu generací, která má nálepku „udržitelná“. Je totiž více ekologicky uvědomělá než předchozí generace a upřednostňuje udržitelné produkty a služby, jak vyplývá z nejrůznějších globálních průzkumů. I když mileniálové jsou jí v patách.

A o koho se se vlastně jedná? Generace Z jsou mladí lidé narozeni v letech 1997-2012. Jejím příslušníkům se přezdívá „digitální domorodci“, jelikož vyrůstali v době, kdy začal být internet široce dostupný, stejně tak moderní technologie jako chytré telefony. Jsou tak v online světě jako doma a je pro ně charakteristické, že se v něm umí pohybovat. Což znamená mimo jiné dobrou znalost sociálních sítí, kde neustále něco sdílejí a skrz které jsou úzce propojeni, a to i globálně. Dále je tato generaci velice charakteristická svou otevřeností k diverzitě. Většina jejích příslušníků kritizuje nastavení společnosti a snaží se napravit, co je podle nich v ní špatně. To je nerovný přístup k lidem jiné barvy pleti, odsuzování LGBTI+ komunity, ale právě i přístup k životnímu prostředí.

Podle Forbes se tato generace začala zajímat o udržitelnost zejména během koronavirové pandemie. V té době se totiž nejezdilo tolik auty do práce, létalo méně letadel, jezdilo méně lodí, několik továren zastavilo svůj provoz a v turistických destinacích bylo méně návštěvníků. To vedlo k čistšímu ovzduší, ale i vodám – možná si vzpomene, že do Benátek v té době připluli delfíni.

Síla sociálních sítí

O ekologických změnách informovala různá média, ale tyto informace se odrazily i na sociálních sítích, které jsou právě doménou této generace. Zejména na TikToku a na Instagramu tak kolovala krátká videa zobrazující čistší svět – například právě to s delfíny.

Sociální média mají dnes obrovskou informační moc, zejména pro generaci Z. Nejenom, že se zde totiž dozvídají o událostech ve světě. Ale zároveň zde i získávají nápady, kde a co nakupovat. Průzkum Yes Lifecycle Marketing zjistil, že 80 % generace Z je ovlivněno sociálními sítěmi, když dojde na nakupování. Sociální sítě ovšem neovlivňují pouze nakupování, ale jsou inspirací i v mnoha dalších ohledech.

Mohlo by se vám líbit

Zajímají se Češi o udržitelnou módu?

Pojem udržitelnost se na nás valí z mnoha stran. Především v módním odvětví se skloňuje ve všech pádech, a vypadá to, že se z tohoto trendu začíná stávat životní styl.
marianne.cz

Udržitelnost generace Z

Generace Z se vrací svým životním stylem k tomu jednoduššímu, který fungoval v minulosti. V něčem je ale zároveň inovativní. Zde je několik jednoduchých ekologických způsobů, které využívá a kterými se mohou rozhodně inspirovat i další generace.

  • Udržitelná móda

Podle nedávné studie je pro 75 % spotřebitelů generace Z udržitelnost důležitější než názvy značek a většina z nich je ochotna utratit za udržitelné produkty o 10 % více. Trend udržitelnosti přitom stoupá i v České republice. To potvrzují zástupci české módní značky Vuch, „Mezi našimi mladými zákazníky jsou stále populárnější naše produkty z recyklovaných surovin,“ říká Martin Kůs spolumajitel značky Vuch, která se zaměřuje na výrobu peněženek, kabelek a dalších nejen módních doplňků.

  • Co nejméně jednorázových produktů

Ekologické produkty se přitom netýkají pouze módy. Průzkum Deloitte zjistil, že 60 % příslušníků této generace redukovalo používání plastových produktů, které se po použití vyhodí. Namísto plastových lahví tak používají ty skleněné, mají své kelímky na kávu na více použití či u sebe nosí síťované sáčky, aby nemuseli v obchodě sahat po těch mikrotenových. Využívají tak často i „zero waste“ obchody, kde se prodávají produkty bez plastového obalu.

  • Sdílení dopravy

Generace Z šetří peníze a snižuje svůj ekologický otisk tím, že využívá sdílených vozidel. Často i těch, které podporují ekologické pohony. Mnoho našich uživatelů jsou mladí lidé z generace Z. Nejčastěji je pak motivuje k využití vedle finanční dostupnosti, kdy nemusí platit drahé pořizovací a provozní náklady, ekologický ohled sdílení, a to, že šetří životní prostředí a planetu. My navíc ve své flotile automobilů využíváme hybridní pohony, které jsou vedle elektromobilů nejekologičtější variantou, ale oproti elektromobilům nabízí i jistotu dojezdu a sami si energii vyrábějí jízdou,“ vysvětluje Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.

  • Podpora lokálních komunit a podnikání

V neposlední řadě je generace Z nakloněna podpoře lokálního podnikání a nakupování od místních výrobců, což pomáhá podpořit místní ekonomiku a snižuje dopad dopravy na životní prostředí. Stále častěji nakupují u lokálních výrobců či obchodníků, na místních trzích stejně tak farmářských trzích. Zároveň podporují místní podniky tím, že navštěvují jejich akce a události, jako jsou koncerty, festivaly nebo jiné kulturní akce. Toto vše přitom komunikují na svých sociálních sítích.

  • Udělej si sám

Na popularitě zároveň získává návrat ke klasický řemeslům, kde se může člověk naučit vyrobit si věci sám. Možná si také nyní vybavíte kolik lidí za koronaviru peklo doma chléb. Některým to zůstalo. Mladí tak navštěvují různé kurzy a workshopy – například pečení, vaření, ale i šití.

Mohlo by se vám líbit

Jak být více šetrný k životnímu prostředí v každodenním životě: Malé kroky, které mohou vést k velkým změnám

Dnes téměř každý recykluje, ale pro životní prostředí se toho dá dělat i daleko více. Jedná se přitom o velice jednoduché aktivity, které vás nebudou nijak obtěžovat.
marianne.cz
Zdroj článku