Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Co je ketogenní dieta opravdu zač a proč byste se jí měli vyhnout?

Info ikona
Keto

Určitě už na vás na internetu nebo v časopise někdy vyskočila reklama na ketodietu. Rychlé hubnutí díky vysokému příjmu bílkovin a nízkému množství sacharidů! Zní to lákavě? Možná, dokud nezjistíme, že to má hned několik háčků.

Andrea Mokrejšová | 7. 07. 2021

Opravdová ketogenní dieta

Ketogenní dieta je jeden z léčebných postupů při léčbě dětské epilepsie, která nereaguje na farmakoterapeutickou léčbu. Využívá se spíše ojediněle. Jejím principem je omezování glukózy jako zdroje energie pro mozek. Mozek pak místo glukózy, která není k dispozici, využívá ketolátky vznikající v játrech na základě metabolismu tuků. 

A tady je právě ten rozdíl oproti komerční ketodietě. Lidské tělo je schopno si tvořit glukózu i z některých aminokyselin (stavebních kamenů bílkovin), z toho důvodu se při léčebné ketogenní dietě omezují nejen sacharidy, ale také bílkoviny. Ve výsledku příjem pak nejčastěji odpovídá 4 g tuků na 1 g bílkovin a sacharidů dohromady. Energetický příjem je tudíž zhruba ze 75-90 % tvořen právě tuky. Nejedná se tedy o žádné proteinové nápoje nebo hordy masa se zeleninou

Léčebná ketogenní dieta se dodržuje pod přísnou lékařskou monitorací a ve většině případech je doporučována pouze krátkodobě, okolo 2 let, aby u dětí nedocházelo k poruchám růstu a jiným zdravotním komplikacím. A rozhodně se nejedná o redukční dietu.

Komerční ketogenní dieta

Už je vám asi jasné, že komerční ketodieta, která na nás všude na sociálních sítích cílí a rády ji propagují influencerky, je založená na zcela jiném principu než ta léčebná. Jak to, že díky ní zhubnete? Vychází totiž z velmi výrazného kalorického deficitu, který je jediným funkčním „kouzlem“ i u všech ostatních redukčních diet. Nehubnete tudíž díky vyřazení určitě složky potravy, jedením jen v určitou hodinu a podobnými "fígly", ale díky minimálnímu příjmu kalorií.

Co je tedy špatně?

Příjmem extrémně nízkého množství kalorií sice dosáhnete svého vysněného čísla na váze, ale už vás nenaučí, jak má zdravá strava vypadat a jak se máte stravovat po redukci. Proto se není čemu divit, když se velmi často dostaví jojo efektA stejně tak je to i v případě ketodiety. Proteinové sáčky s dietami, polévkami, pudinky atd. vám neřeknou nic o zdravém a pestrém jídelníčku. Dalším z vedlejších efektů, které se při ketodietách často objevují, jsou stavy hladu, nadměrné únavy a chutě na sladké. Překvapivě si z ketopytlíčků můžete připravit právě sladké pokrmy, ačkoliv sladké je vlastně mimo princip této diety. 

Zdánlivá výhoda rychlé redukce se nám tedy mění na problém. Konzistentní a pomalejší redukce na první pohled nevypadá tak přitažlivě, jako rychlá ketodieta, ale je to jediný zdravý a zároveň efektivní způsob, jak si hmotnost a zdraví zachovat i po zhubnutí. Naším cílem by mělo být dělat věci trvale, bez myšlenek, že něco se nesmí anebo je nezdravé. Všechno je totiž jenom o množství a kontextu celkového životního stylu.

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.