Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Profesní ghosting: Nepříjemné ignorování, se kterým se můžete setkat po pracovním pohovoru

Info ikona
žena

Rozšířil se nám tady takový nešvar. Říká si ghosting, vyskytuje se v partnerských vztazích a v posledních letech začal vystrkovat růžky také v pracovním prostředí.

Pojem ghosting jsme si spojili především s randěním. Popisuje totiž moment, kdy s námi potencionální partner bez omluvy či konkrétních důvodů přeruší kontakt. Jednoduše řečeno se vypaří z našeho života jako duch (ghost). Bohužel, zdá se, že termín ghosting dominuje nejen v oblasti randění, ale také v pracovním prostředí. O tom mimochodem svědčí nedávný výzkum softwarové společnosti, který zjistil, že dvě třetiny britské veřejnosti zažilo ghosting v profesním životě.

Mohlo by se vám líbit

Duch, který si pohrává s vašimi city! Víte, jak poznáte caspera?

Jedna krásná zpráva vedle druhé, lichotky i sladká slůvka. Tak vypadá chování tzv. caspera, člověka, který vás na sociálních sítích zahrnuje romantickým chováním. Jakmile ale přijde řeč na opravdové rande, zmizí tento člověk z virtuálního prostoru dříve, než řeknete caspering.
marianne.cz

Pohovor...a ticho po pěšině

Ghostnig v pracovním prostředí není o tom, že vám nadřízený neodpoví na pozdrav. Dokonce za ghosting nepovažujeme ani to, když vaše kolegyně „mlčky“ zmizí z online porady. Naopak, s ghostingem se nejčastěji setkávají lidé, kteří teprve chtějí nastoupit do nového zaměstnání. Povětšinou lidé absolvují kolotoč přijímacího řízení, a následně drží stráž u mobilního telefonu a čekají na hovor, který jim můžeme změnit život. Tak dlouho u telefonu čekají, až jednoho dne zjistí, že pracovní místo už bylo obsazeno. Nikdo se ale nenamáhal, aby jim verdikt sdělil z očí do očí, respektive z ucha do ucha. HR manageři se v takové chvíli totiž zachovali jako duchové. Vypařili se.

„Stalo se mi to několikrát. Dokonce mi v jedné firmě oznámili, že jsem práci získala a že mi co nevidět pošlou návrh pracovní smlouvy. Bohužel, žádný e-mail se smlouvou nepřišel, a když jsem do firmy volala, nezvedli mi telefon,“ vzpomíná na svůj první zážitek s profesním ghostingem třiatřicetiletá Marcela. Její příběh rozhodně není ojedinělý. Možná i ve svém okolí máte někoho, kdo byl jenom krůček od vysněné pracovní pozice, avšak následně ho společnost „vyghostila“.

Info ikona
Ghosting

Proč k profesnímu ghostingu dochází?

Pokud jste profesní ghosting zažili na vlastní kůži, pak jste pravděpodobně přemýšleli, proč se k vám daná společnost zachovala tímto způsobem. Copak si neváží vašeho zájmu o pracovní pozici? Nebo vás nedokážou slušně informovat o tom, že místo nakonec získal jiný uchazeč? Pravdou zůstává, že důvodů, proč k profesnímu ghostingu dochází, může být mnoho.

Jedním důvodem je skutečnost, že některá HR oddělení neustále žonglují s uchazeči, přislíbí jim pracovní místo, a následně vyberou člověka, který požaduje nejnižší mzdu. Zároveň je možné, že se HR manageři záměrně vyhýbají nepříjemné konverzaci s neúspěšným kandidátem. Svou roli může hrát také přetížení personálního oddělení, kvůli kterému nemají zaměstnanci čas na komunikaci s lidmi, kteří místo nedostali.

Co můžete udělat?

Byli jste na pracovním pohovoru a podezřele dlouho čekáte na odpověď? Nic nezkazíte tím, když HR oddělení zašlete slušný e-mail, ve kterém poprosíte o rychlou zpětnou vazbu. Pokud oddělení nebude reagovat, můžete do společnosti zavolat. Nepříjemnému profesnímu ghostingu lze také předejít tím, když už na pohovoru požádáte člověka z HR, aby vám za jakýchkoliv okolností dal vědět, jak to s přijímacím pohovorem dopadlo. 

Mohlo by se vám líbit

Jak se zachovat, když v práci máte toxické kolegy?

„Je to jenom práce,“ mávnete rukou nad nefunkčním kolektivem. Jenže v pracovním prostředí tráví průměrný Čech více než 40 hodin týdně, což už je poměrně vysoká číslovka na to, aby se obklopoval špatnými či toxickými kolegy. Jak se tedy vypořádat s kolegy, kteří nepracují tak, jak si představujete?
marianne.cz