Přejít k hlavnímu obsahu

5 věcí, které musíte vědět, když začnete běhat - díl. 3

Soňa Kotulková | 27. 06. 2017

1. Zdravější život
Kouření a alkohol vám s během moc nepomohou, to je asi jasné. Nikdo neříká, že hned musíte úplně přestat pít alkohol (i když v případě kouření imperativ platí), ale měli byste se jej snažit omezit na sklenku denně a několik dní v týdnu mít čistých. Alkohol dehydruje tělo, což běhu nesvědčí.

2. Přijímejte tekutiny chytře
Neprolévejte se příliš velkým množstvím najednou, raději vodu pravidelně usrkávejte. Pokud se v daný den chystáte běhat, několik hodin před výkonem se ubezpečte, že jste přijala dostatečně velké množství vody. Běžíte-li kratší trasu, není nutné si brát vodu s sebou, pokud ji ale přibalenou máte, pijte pomalu. A po běhání se doma samozřejmě nezapomeňte napít.

3. Sama, nebo s někým?
Běhání je svou podstatou spíše osamělá aktivita, na druhou stranu sama se jen těžko motivujete k tomu, abyste vyrazila ven. Vyplatí se běhat s někým z rodiny nebo přátel, čas vám uteče mnohem rychleji. Existuje také spousta běžeckých klubů, kde vám pomohou dostat ze sebe to nejlepší, stejně jako potkat začínající běžce uvažující podobně jako vy.

4. Hlavně bezpečně
Pokud chodíte běhat sama, neměla byste zapomínat na osobní bezpečnost. Posloucháte-li u běhání hudbu, měl by být zvuk ztlumený natolik, abyste nezapomínala na to, co se děje kolem vás, zvlášť při přebíhání silnice byste měla zbystřit. Ve večerních hodinách si také dejte pozor, abyste byla dostatečně vidět, vyřešte to oblečením s reflexními partiemi. Raději také vždy někomu řekněte, kde přesně budete běhat, a plánujte trasu podél míst s obchody či domy, abyste v případě nouze snadno vyhledala pomoc.

5. Jezte správně
Zdravá výživa je zásadní pro všechny, ale pro běžce přece jen ještě o něco víc. Abyste měli dostatek energie, je nutné dbát na vyváženost sacharidů, proteinů a samozřejmě dostatečný příjem ovoce a zeleniny. Snažte se snížit přísun sladkostí a vysoce tučných potravin, na druhou stranu striktní diety nejdou s během dohromady, tělo potřebuje při této náročné aktivitě dostatečné množství vitaminů a minerálů.