Haute couture v kosmetice
Celé tři čtvrtiny z nás používají špatné kosmetické produkty. Řešení je na dohled. Jmenuje se bespoke beauty neboli zakázková krása.
Většina žen nosí špatný make-up. Při jeho výběru chybujeme úplně stejně často, jako když nakupujeme podprsenku. A není se čemu divit. Make-upů i podprsenek je na trhu spousta, člověk neví, jaký si vybrat. Vy se snad ve všech těch možných tónech s nejrůznějšími podtóny, finišem matným, sametovým nebo lesklým a s krycí schopností od lehké po plnou vyznáte? Aby toho nebylo málo, člověk by měl vybírat podle typu pleti. Uff!
Firma Boots vlastnící ve Velké Británii síť drogerií přišla proto už v roce 2011 se systémem, který zákaznicím poradí, jak vybrat ten správný make-up. Zohledňovali v něm kritéria jako barvu očí, tón či strukturu pleti nebo věk. Formuláře zjišťující o svých zákaznících podobná data zařadila na své stránky spousta on-line prodejců kosmetiky, největší popularity se ale takzvaná bespoke beauty, v překladu zakázková krása, dočkala teď. O celých sedm let později.
Díky, Rihanno!
Proč právě teď? Vysvětlení je hned několik. Doba se změnila a reklamní slogany hlásající „padne všem“ jsou minulost. Za fenoménem bespoke beauty stojí i zpěvačka Rihanna. Ta je krásou přímo posedlá, střih a barvu vlasů mění několikrát ročně a za návštěvy kadeřníka a kosmetických salonů utrácí miliony dolarů. Rihanna má dnes vlastní úspěšnou kosmetickou značku Fenty Beauty, která si zakládá na tom, že tu seženete make-up pro všechny tóny pleti: vybere si tu Švédka, Indka i mulatka.
A pak je tu faktor číslo dvě, touha lišit se. Protože čím víc se v dnešní době odlišujete, tím jste zajímavější a to je IN! Pamatujete si na rok 2015? Tehdy si většina žen nechala dorůst pořádně husté obočí po vzoru Cary Delevingne. Cara je opravdu pokroková osobnost, silná individualita s touhou se lišit. Určitě ale tato modelka netušila, že miliony žen po celém světě budou chtít vypadat jako ona a fenomén individuality skončí přímo ukázkovou stádností.
Ale vraťme se k bespoke beauty, za tento fenomén můžeme kromě Cary a Rihanny i my, řadoví zákazníci. Jsme totiž stále náročnější. Spousta produktů je dnes eko či gender free, ale my stále hledáme něco navíc – personifikaci.
Kam se za bespoke vydat? V Česku máme tradičně trochu zpoždění, ale za pár měsíců se to určitě změní. Za zmínku rozhodně stojí britská značka Cosmetics à la carte. V jejich londýnském butiku vám vyškolené vizážistky vyberou a namíchají na míru třeba make-up, tónovací krém či korektor. A pokud byste měla zájem o cokoli jiného, vyrobí vám to zakladatelka značky Lynne Sanders ve své londýnské laboratoři. A jaké jsou ceny? Haute couture make-up vás vyjde na 58 liber, což je, myslím, celkem rozumná částka. Bespoke samozřejmě vyznávají i další značky. Můžete si třeba nechat vyrobit řasenku na míru od společnosti Eyeko, jejíž ambasadorkou je jedna z nejvíc cool holek na světě Alexa Chung. Za 33 liber vám dorazí řasenka v obalu s vaším monogramem! Musím přiznat, že s myšlenkou řasenky na míru momentálně silně koketuji.
A to není všechno! Toužíte být sama sobě vlasovou koloristkou? Tento sen vám pomůže splnit značka eSalon vytvářející barvy vlasů na míru, objednat si je můžete až domů, stačí k tomu vyplnit krátký dotazník. V parfémářském odvětví vládne bespoke také. Třeba britská parfémářská rodina Floris vyrábějící parfémy pro anglickou královskou rodinu ráda zhotoví vůni i pro vás. Jen se připravte na to, že vám z účtu odejde 4500 liber. Díky bespoke se zkrátka kosmetický svět otřásá v základech – tomu říkáme neomezené možnosti!