Na Petříně pojede nová "mrkající lanovka": Ještě nevyjela a už sbírá prestižní ocenění
Ještě nevyjela a už sbírá zahraniční uznání. Řeč je o nové podobě pražské lanovky na Petříně, která projde v příštích letech kompletní modernizací. Prestižní ocenění German Design Award 2025 získalo studio Anna Marešová Designers v kategorii Excellence Product Design – Letectví, námořnictvo a železnice. Tento úspěch dokazuje, že český design může bez obav konkurovat i světové špičce.
Porota složená z 35 odborníků z oblasti designu, průmyslu a akademické sféry ocenila především přesné zpracování, smysl pro detail a udržitelný přístup. Ocenění potvrzuje špičkovou kvalitu práce českého studia, za kterým stojí jeho zakladatelka, Anna Marešová. Na vzhledu lanovky by měla v příštím roce začít pracovat firma Doppelmayr. Důraz je kladen na inovativní technické řešení, ale i udržitelný přístup k designu. Jak zdůrazňuje sama Anna Marešová: „Na detailu záleží.“ Stávající vozy lanové dráhy ukončily svůj provoz v září 2024 kvůli poškození trati. Nová lanovka by měla být uvedena do provozu v roce 2026. „Aby se lidem během čekání po lanovce nestýskalo, vytvořili jsme pro veřejnost model nové lanovky z legendární české stavebnice SEVA,“ vysvětluje designérka Anna Marešová.
Nové vozy představují komfort, pohodlí a hravost
Designéři se při návrhu vozů lanovky inspirovali atmosférou Petřína, místem spojeným s láskou a radostí. Nové vozy se vyznačují jednoduchými liniemi, funkčností a inovativním technickým řešením. Za zmínku stojí interakce mezi kabinami. Když se dvě lanovky míjejí, jedna na druhou „mrkne“ a zčervená její interiérové osvětlení. Proto se také začalo říkat „mrkací“ lanovka. Cestující si užijí během jízdy krásný zážitek díky panoramatickým oknům. Kabina bude disponovat čtyřmi samostatnými vstupy pro pohodlné nastupování a výklopnými sedadly, která umožní cestujícím stát. To je hodně praktické, protože jízda trvá jen pár minut a někteří lidé raději stojí. Lanovka bude také bezbariérová.
První jízda v roce 2026
Projekt prošel téměř ročními přípravami. Nejdříve byla dokončena technická dokumentace s firmou Doppelmayr, následně vznikly vizualizace vzhledu lanovky. Na projektu studio pracovalo téměř rok a až na drobné úpravy zůstal věrný původnímu návrhu. „Jsem nadšená, že se podařilo zachovat naši vizi téměř beze změn, a některé úpravy ji dokonce posunuly ještě dál. Nyní se těšíme na výrobu vozů a rekonstrukci tratě, která nás čeká příští rok a získané ocenění je pro nás obrovskou motivací,“ dodává Anna Marešová. Pro její studio to není první úspěch. Už v roce 2021 získali ocenění German Design Award za návrh tramvaje T3 Coupé. Nový projekt lanovky navazuje na tradici precizního designu, který kombinuje praktičnost a estetiku. Momentálně studie pracuje i na návrhu nové lanovky na Ještěd. „Naší další výzvou je návrh lanovky na Ještěd. Je to pro nás obrovská čest i výzva. Právě teď představujeme dvě možné varianty designu a už se těším na chvíli, kdy bude jedna z nich vybrána a my ji budeme moci doladit do posledního detailu,“ zakončuje designérka.
- Zdroj článku
-
Anna Marešová Designers, dpp.cz