Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Dobrý nápad

Zažeňte podzimní chmury. Svoji mysl můžete zklidnit pomocí cvičení jógy

Info ikona
Cvičení jógy na podzim

Blíží se mnohými neoblíbené období – podzim. Přestože jde o velmi poetické a barevné roční období, lidé ho mají spojený hlavně s únavou a podzimními splíny. Jak zvládnout stres a uklidnit tělo i mysl? Naučte se cvičit jógu.

Jana Kantorová | 19. 09. 2023

Naše mysl nikdy nemá den volna, stále přemýšlí, přemítá, vzpomíná, plánuje a s přicházejícím podzimem se naše myšlenky často stávají chmurnější a těžší. Může za to nejen nepřízeň počasí, ale také úbytek slunečního svitu, narůstající únava, ospalost, často více práce, méně odpočinku, u někoho se dostavuje až podzimní deprese. Povzbudit a zklidnit mysl lze řadou různých technik nebo cvičením, pomůže i úprava životního stylu, denního rytmu a změna jídelníčku. Všechny tyto faktory mají vliv na to, jak se každý den cítíme. Pokud si najdeme chvilku na sebe a pár minut denně věnujeme i meditaci nebo si pravidelně zacvičíme jógu, můžeme se postupně vypracovat k pozitivnějšímu vidění světa a lepší náladě i bez ohledu na roční období.

Galerie: Zažeňte podzimní chmury cvičením jógy
Mohlo by se vám líbit

Můžeme úklid domácnosti považovat za formu cvičení?

Utírání prachu, úklid koupelny, vysávání, vytírání,…to je jenom zlomek domácích prací, kterým se během víkendu většina z nás věnuje. Pokud máte špatný pocit z toho, že si pod tíhou úklidu nestihnete v sobotu ani v neděli zacvičit, nezoufejte.
marianne.cz

Proč začít s jógou?

Nedokážete se soustředit, mysl vám neustále těká z myšlenky na myšlenku, z minulosti na budoucnost, ze včerejška na zítřek, sedíte u počítače a místo práce myslíte na to, co musíte koupit, co budete večer vařit nebo kdo udělá úkoly s dětmi? Takový stav mysli má často za následek nízkou produktivitu, neudržení pracovních termínů, narůstání stresu a propadání beznaději. Jedním z prvních krůčků, jak z toho ven, může být právě nastolení klidu v naší mysli. Začít můžete sami, například pomocí pravidelné meditace nebo praktikování jógy. Pokud je pro vás na začátek praktikování meditace příliš neuchopitelné, ezoterické, začněte s praktikováním jógy a relaxací v jednotlivých jogínských pozicích. Postupně se tak naučíte odpoutat od všedních myšlenek a zrelaxovat nejen tělo, ale také mysl.

Mohlo by se vám líbit

Sport pomáhá utvářet osobnost dětí. Jaká je v tomto role rodičů?

Kladný vztah ke sportování je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou mohou děti do života od svých rodičů dostat. Přináší jim totiž kromě zlepšené fyzické kondice, silnější imunity a lepšího zdraví obecně také schopnost překonávat překážky. Při sportovních zápoleních děti získávají zdravé sebevědomí, učí se komunikovat v týmu, přirozeně pracují se svým tělem a budují svou odolnost. Musí ale chtít. Jak probudit v dítěti nadšení pro sport?
marianne.cz

Jaké cvičení vybrat a jak vydržet?

Jóga je poměrně široký pojem a každý lektor vnímá její praxi trochu jinak. Pro někoho je to pouhé cvičení, které formuje tělo, pro jiné je to protažení těla, jehož hlavním benefitem je uvolnění a relaxace, může to být ale i duchovní záležitost. Najděte si proto svůj typ jógy, který vám bude vyhovovat, svého lektora a praktikujte ideálně pravidelně. Účinky jógy se zpravidla dostaví už po několika lekcích, pocítíte zklidnění mysli, uvolnění i posílení těla, často se zbavíte i dalších neduhů, jako jsou například bolesti hlavy, budete lépe zvládat své emoce, zpomalíte své životní tempo. Účinky jsou široké a odvíjí se od intenzity a pravidelnosti cvičení.

Mohlo by se vám líbit

Jak si ulevit zádům při cyklistice? Cvičení, které pomůže

Rekreační cyklistika je pro Čechy sportem číslo jedna. Věnují se jí dvě třetiny obyvatel. Kromě blahodárných účinků na zdraví má však i svá rizika. Jak jim předcházet a jak zregenerovat tělo po cyklovýletu, radí fyzioterapeutka Iva Bílková.
marianne.cz

Začátky mohou být náročné

A protože žádné začátky nejsou snadné, ani v józe nepůjde všechno hned. Snadno se tak může stát, že začnete ztrácet motivaci. „Ztráta motivace či lenost je achillovou patou řady odhodlaných začínajících sportovců či jogínů. Nejlépe funguje, pokud se na společné praxi jógy dohodne více přátel najednou. Plánovat můžete společné lekce ve studiu, ale osvědčenou metodou jsou i menší skupinky, které mají soukromého lektora nebo praktikují například společně online, buď podle videí na internetu nebo s online lektorem, odpadá zde riziko, že budou veřejné lekce obsazené. Zároveň se mezi sebou vzájemně motivujete v jógové praxi vytrvat,“ říká Petr Salomon, zakladatel platformy Týmuj a dodává: „Dobře fungují i pracovní kolektivy, kde se na společných lekcích jógy domlouvají mezi sebou kolegové, někteří zaměstnavatelé takové lekce nabízejí i jako benefit. Fungují k tomu například i speciální aplikace, ve kterých hned všichni účastníci vidí, kolik se jich lekce zúčastní či si mohou přehledně vyměňovat potřebné informace.“

Mohlo by se vám líbit

S cvičením po porodu by se mělo začít zlehka. Máme pro vás tipy, jak na to

Těhotenství je pro ženské tělo obdobím velkých změn a jeho návrat do „původního stavu“ jednoduše chvíli trvá. Především je ale nutné vědět, že se nedá hned začít cvičit jako předtím a zejména na posilování břicha se musí opatrně. Vybrali jsme pro vás tedy několik základních forem cvičení, se kterými je dobré po porodu začít.
marianne.cz
Zdroj článku