Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Jóga nidra: Meditační technika, která zkvalitní spánek a pomůže i s PMS

Info ikona
Jóga nidra

Jóga není pro mnoho z vás nic nového. Přesto existuje několik jógových směrů, o kterých jste možná ještě neslyšeli, ale zaslouží si vaší pozornost. Seznamte se s jógou nidra, technikou jogínů, se kterou můžete spát a zároveň vnímat své okolí.

Karolína Peřinová | 22. 02. 2022

Když se řekne jóga, možná si představíte krkolomné pozice hlavou dolů. Jóga má ale mnohem více podob, může být dynamická a fyzicky náročnější, nebo si u ní můžete naopak hezky odpočinout. Do této kategorie spadá i jóga nidra, známá také jako jógový spánek.

V dnešní zrychlené době nejsme často schopni vypnout, nechat myšlenky jen tak plynout nebo se oprostit od neustálého stresu. Jedním z následků je pak špatný spánek, únava a podrážděnost. S tím vám ale může právě jóga nidra pomoci. Tato meditační technika dokáže během dvaceti minut uvést vaši mysl a tělo do relaxačního stavu a je tak skvělým doplňkem pro zlepšení kvality spánku nebo jako náhrada odpoledního šlofíka.

Jógu nidra ale nezaměňujte s klasickým spaním. Jedná se o stav mezi bděním a sněním. V podstatě jste stále při vědomí, ale vaše tělo i mysl jsou naprosto zrelaxované, ve stavu připomínající některé fáze spánku.

Jak lekce vypadá?

Nečekejte zde žádný pozdrav slunci, jóga nidra se provádí v jediné pozici – savasane neboli pozici mrtvoly. Celou dobu tak ležíte na zádech s dlaněmi otočenými vzhůru. Je tu ale rozdíl, při klasické savasane jde jen o odpočinek po lekci, při józe nidra nasloucháte lektorovi a provádíte tzv. rotaci vědomí. Jedná se o skenování vašeho vlastního těla, kdy systematicky zaměřujete pozornost mysli na různé části. To vám pomůže zapomenout na fyzickou stánku, věnovat se té psychické a tělo tak může odpočívat.

Na tuto jógu nemusíte mít žádné sportovní oblečení, naopak se doporučuje, abyste si na sebe vzali to, co je vám nejpohodlnější, v čem se cítíte nejlépe a v čem vám bude příjemné teplo.

Jaké jsou benefity jógy nidra?

Indičtí jogíni cvičí tuto techniku po celá staletí. Přináší totiž mnoho zdravotních benefitů. Mimo to, že se po třicetiminutové lekci budete cítit odpočatí jako po několikahodinovém spánku, vám zkvalitní i další oblasti života. Dánský výzkum například prokázal, že jóga nidra zvyšuje hladinu dopaminu o 62 %, bojuje proti úzkostem a dokonce ženám pomáhá při problémech s menstruačním cyklem. Dalším přínosem je regulace hormonů, stabilizace hladiny glukózy, zmírnění deprese a dokonce posttraumatické stresové poruchy (PTSD), protože hluboká relaxace nervového systému pomáhá organismu se správně zotavit.