Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Jak zatočit s podzimní depresivní náladou?

Info ikona
Podzim

Sychravé počasí za okny, přibývající tma během dne i chladnější teploty bývají mnohdy příčinou zhoršené nálady. Energie, kterou jste překypovali během léta, se najednou vytrácí a spolu s ní i chuť být produktivní. Existuje vůbec něco jako podzimní deprese a jak jí případně předcházet?

Promotion
Promotion
Veronika Lechnerová | 14. 10. 2021

Co je to deprese?

Slovo „depka“ bývá hojně skloňovaným pojmem, o kterém nejčastěji mluvíme ve spojitosti se špatnou náladou, únavou a demotivací. Skutečná deprese má však od těchto (nejen) podzimních chmur na hony daleko. Jedná se totiž o závažnou a dlouhotrvající psychickou poruchu, která se projevuje skleslostí, poklesem energie, poruchami spánku a dalšími příznaky. Na internetu najdete nepřeberné množství různých testů, které vám údajně pomohou rozpoznat příznaky deprese. Pokud však máte pocit, že jí skutečně trpíte, rovnou se obraťte na odborníka, například na psychoterapeuta.

TIP: Vyhledání terapie rozhodně není nic, za co byste se měli stydět. Avšak pokud se vám nechce docházet na kliniku a sezení si chcete pouze vyzkoušet, můžete navštívit některou z online terapií. S terapeutem si popovídáte v pohodlí domova a hned budete vědět, na čem jste.

Jak na podzimní depresivní náladu a stres?

Angličané říkají, že neexistuje nic, co by nespravil šálek čaje. V případě podzimních, nepříliš pozitivních, nálad máte v ruce mnohem více trumfů než jen hrnek horkého nápoje. Které to jsou?

1. Zdravá strava

Vyvážený a pestrý jídelníček je nejen klíčem k dobré fyzické kondici, ale má také velký vliv na vaši psychickou pohodu. Ne nadarmo se říká, že zažívání je druhým mozkem člověka. Nevhodné potraviny totiž mohou způsobovat podrážděnost, zvýšenou únavu nebo také problémy se soustředěním. Zkuste proto na podzim omezit průmyslově zpracované potraviny a naopak zařaďte více ovoce, zeleniny a komplexních sacharidů. Nezapomínejte také na dostatečný příjem tekutin.

TIP: Pokud vás často honí mlsná, což bývá jedním z častých projevů podzimní únavy, mrkněte na jeden z našich starších výživových článků. Díky tipům od nutriční terapeutiky vyzrajete nad chutí na sladké jednou provždy.

Info ikona
Jídlo

2. Pravidelný pohyb

„Sportem ku zdraví“ rozhodně není pouze prázdnou frází. Pravidelný pohyb utužuje kondici a zároveň je skvělou prevencí proti únavě a případným onemocněním.

Spousta lidí si však pod pravidelným sportem představuje úmorné hodiny strávené ve fitness centru nebo nekonečný běh. Pravdou však je, že klíčem k tomu, abyste u sportu vydrželi, je láska. Pohyb vás totiž musí bavit a pokud vás sport, kterému vášnivě propadla vaše kamarádka nebaví, je vysoce pravděpodobné, že u něj nevydržíte. Zkuste si proto najít aktivitu, která vás nadchne. Může jít například o procházky (nejen) podzimní přírodou, relaxační jóga nebo také plavání.

3. Dostatek spánku a relaxace

V ideálním případě byste měli naspat přibližně 7 až 8 hodin. Pokud jste však dlouhodobě ve stresu nebo trpíte zhoršenou náladou, může pro vás být náročnější usnout. Dopřejte si proto před spánkem místo seriálu šálek bylinkového čaje. Skvělými pomocníky mohou být například meduňka nebo heřmánek.

Na podzim se také těší pozornosti nejrůznější aroma difuzéry a aromalampy. Zpříjemněte si usínání levandulovým olejem, který uvolňuje napětí, a zároveň zklidňuje roztěkanou mysl. Zkrátka a dobře pečujte o sebe, dopřejte si voňavou koupel, zapalte si svíčky a vytvořte si svůj vlastní podzimní rituál, který vám pomůže s udržením dobré nálady.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion