Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Po jakých vánočních dárcích (ne)touží lidé u nás a ve světě? Češi jsou mistři praktičnosti, Britové si potrpí na humor

Vánoční dárky jsou zvláštní kategorie. Umějí potěšit, rozesmát, vytočit, dojmout i rozplakat. A někdy všechno dohromady během jedné minuty. Každý rok se opakuje stejný zimní scénář. Co koupit pod stromeček? Nebo je to jedno, hlavní je, že tam něco bude? Přestože si myslíme, že dárky jsou univerzální, ve světě se nakupuje trochu jinak než u nás.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách

Jsou považovány za nejkrásnější svátky v roce, přitom patří k nejvíce stresujícím obdobím. Vánoce. Mají to být svátky klidu a míru, ale při vstupu do jakéhokoli obchodního domu nabudete spíše opačného dojmu. Je tomu tak jenom u nás, nebo je situace podobná i v jiných zemích světa?

Češi: Praktičnost a dárky na poslední chvíli

Pro Čechy jsou Vánoce tak trochu adrenalinový závod. A nejde o tak kapra acukroví, ale hlavně o věčné dilema je, jaký dárek svým nejbližším koupit. Podle aktuálního průzkumu Slevomatu se čtvrtina obdarovaných loni pod stromečkem netvářila úplně nadšeně. Nejčastěji kvůli praktickým dárkům, jako jsou oblečení, svíčky, hrnky, šály či jiné kousky, které sice neurazí, ale ani z nich zrovna neskáčeme metr vysoko.

Naopak, devět z deseti obdarovaných si libovalo, když našli pod stromečkem dárkový poukaz na zážitek. Velká česká specialita je také nakupování na poslední chvíli. Zhruba třetina Čechů začíná s nákupy až v prosinci, druhá polovina přiznává, že aspoň jeden dárek každý rok pořídí den před Štědrým dnem.

Velká Británie: Tradice a humor

Britové milují dárky, které přinášejí trochu vtipu, trochu kýče a hodně tradice. Potrpí si na personalizované předměty, deskové hry, malé vtipné dárky a dárkové koše. Vánoce pro ně představují hlavně pohodu, rodinnou atmosféru a zábavu. Na druhé straně, britské průzkumy pravidelně ukazují, že právě ve Velké Británii vznikají ty nejbizarnější nepovedené dary.

Až 70 procent Britů někdy dostalo „hrozný dárek“. Mezi ty nejnenáviděnější patří levné kosmetické kazety, vánoční kravaty a ovocný dort, který je jednou z nejdéle přežívajících britských tradic. A které dárky v seznamu nejhorších vedou? Pytel cibule, toaletní papír a lapač much.

Mohlo by se vám líbit

Zapomeňte na styl Francouzek: Na podzim 2025 je v kursu noblesní elegance britského venkova

Toužíte na podzim 2025 uniknout mimo realitu všedních dní a současně si ho užít naplno? Jděte na to i přes módu. Právě teď se do popředí dostává styl, který si zamilujete pro jeho eleganci, ale i praktičnost, která nás vrací do přírody.
marianne.cz

USA: Země dárkových poukazů a velkých útrat

Ve Spojených státech amerických patří vánoční nakupování mezi obrovské ekonomické události roku. Američané nakupují nejvíc, nejdřív a nejodvážněji. Mezi nejčastější dárky patří elektronika, móda, domácí spotřebiče a videohry. Zcela dominantní kategorií jsou však dárkové poukazy, které tam mají daleko pevnější pozici než v Evropě.

Kolem 50 procent Američanů podle průzkumu Consumer Pulse Holiday 2024 preferuje dárek v podobě poukazu. To podle odborníků vychází z tamního přístupu minimalizovat neužitečné věci. Výrazně citlivou kategorií jsou však dárky související s hubnutím a sebezdokonalováním. Podle Fox Business patří mezi nejméně vítané vůbec, protože působí příliš osobně — až kriticky.

Japonsko: Uměřenost a dárky bez okázalosti

Japonská kultura vánočních dárků se od evropské liší téměř ve všem. Není důležité překvapení ani originalita, ale značka a kvalita. Dárky bývají elegantní, decentní a vyšší hodnoty, ovšem nikdy příliš extravagantní. Velmi populární jsou dárkové balíčky z obchodních domů, gurmánské potraviny, estetické předměty a užitečné domácí věci.

Nevhodné jsou naopak dárky příliš drahé, příliš osobní nebo takové, které by mohly obdarovanému naznačit nějaký nedostatek. Vánoční nakupování plánují Japonci dlouho dopředu, takže v prosinci už mají všichni stoprocentně nakoupeno. Důraz kladou také na pečlivé zabalení. Dárky bývají diskrétní, často určené jen blízkým, a předávají se s velkým respektem.

Skandinávie: Méně věcí, více smyslu

Dánsko, Švédsko a Norsko mají, pokud jde o dávání dárků, minimalistický rukopis. Vánoční atmosféra je útulná a domácká, ale výběr dárků probíhá velmi uvážlivě. Upřednostňují se kvalitní předměty, lokální produkce, udržitelné materiály a jednoduchý design.

Skandinávci nemají rádi zbytečnosti, přezdobené předměty ani levné plastové gadgety. Dárek by měl být funkční, estetický a ekologicky ohleduplný. Tedy přesný opak kýčovitých dekorací, které například v českých domácnostech často přežívají několik sezón.

Francie: Elegance, styl a chuťový zážitek

Francouzské Vánoce voní kvalitní kosmetikou, parfumerií a gurmánskými dárky. Francouzi se soustřeďují na estetiku a detaily, což je vidět i na výběru dárků. Bohatě zastoupené jsou kosmetické značky, designové doplňky a kvalitní vína. Nevhodný je naopak dárek příliš praktický nebo nudně užitkový. Francouzský dárek má být něčím výjimečný — i kdyby šlo o malou drobnost.

 

Zdroje: Slevomat.cz, Japan Guide, Fox Business, Bokksu, Wich, Statista.com.,Tgmresearch.com, Wise.com, Nordicvisitor.com/blog

Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×