Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Víme, ze kterých vánočních dárků nemají Češi radost

Info ikona
vánoce

Vánoce jsou svátky klidu, míru a také dárků. A ruku na srdce, kdo někdy pod vánočním stromečkem nepředstíral nadšení nad dárkem, který rozhodně nepatřil do kategorie „povedený“. Pojďme se podívat, jaké vánoční dárky Čechy pravidelně nutí k tomu, aby předstírali radost.

Najít perfektní vánoční dárek pro svého partnera, rodinu nebo kamarády, je občas vyšší dívčí. Někdo vám celý rok říká, že nic nechce, jiný má vytříbený vkus a nespokojí se s maličkostí. Stejně tak můžeme do výběru dárku obtisknout vlastní tužbu, a tudíž věnovat dárek, který bychom nejraději pod stromečkem našli sami. Není tedy troufalé prohlásit, že každý z nás někdy věnoval (a zároveň obdržel) vánoční dárek, který nepatřil k hvězdám Vánoc. A právě na nepříliš povedené dárky se zaměřil vánoční průzkum společnosti Slevomat, který vyhotovila agentura Behavio.

Mohlo by se vám líbit

Vánoční dárky, které Čechy nepotěší

Pokud bychom podle průzkumu měli ukázat na jeden typ dárku, který v loňském roce způsobil nejvíce rozpaků, pak náš prst směřuje k měkkým dárkům (oblečení a doplňky). Ze zmiňovaného průzkumu totiž vyšlo najevo, že 32 % Čechů bylo v loňském roce z „měkkouše“ zklamáno. Následovaly tvrdé dárky, jako je elektronika nebo knihy, kdy rozpaky zaznamenalo 17 % dotázaných. Pomyslnou třetí příčku (6 %) v neoblíbenosti dárků shodně obsadily hotové peníze, vouchery a ručně vyrobené dárky.

Průzkum se zaměřil také na obecně neoblíbené dárky. V tomto ohledu patří „prvenství“ věcem do koupele, které za neoblíbený dárek označilo 10 % dotázaných. Dále Čechům paradoxně nedělají radost legrační dárky (9 %), parfémy (8 %), svetry (7 %) a domácí potřeby (6%). Seznam neoblíbených dárků uzavírají svíčky, hrníčky, spreje a ponožky.

Mohlo by se vám líbit

Jak na nevhodný dárek nejčastěji reagujeme?

Zajímavé je také to, jak Češi na nechtěné dárky reagují. Průzkum ukázal, že 54 % lidí dárek přejde a dělá jakoby nic. „Strategii dělat jakoby nic volí hlavně lidé ve věku 25 až 34 let a vysokoškolsky vzdělaní lidé,“ píší autoři průzkumu. Naopak 40 % obdarovaných předstírá radost a pouhých 6 % otevřeně přizná zklamání. A co s nechtěným dárkem Češi dělají? Podle průzkumu 40 % lidí naloží s nechtěným dárkem tak, že ho schová. „Taktika schování je častější u lidí ve věku 25 a 34 let,“ doplňují sociologové. Častokrát (25 %) také nechtěný dárek Češi darují někomu jinému. Pouze 4 % dotázaných dar vyhodí a 3 % ho darují charitě.

V neposlední řadě se výzkum podíval také na to, v jaké finanční hodnotě se podle obdarovaných nevhodný dárek pohyboval. „Lidé ve věku 25 až 34 let a vysokoškoláci odhadují častěji, že cena dárku, který je zklamal, byla 500 Kč,“ stojí v průzkumu. Naopak 19 % dotázaných řeklo, že se hodnota dárku pohybovala okolo 500 až 1000 Kč.

Společnost Behavio sbírala data kvantitativním výzkumem, respektive formou dotazování CAWI. Respondentů bylo 1 000.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku