Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Za kvalitou spánku i hubnutím může stát obsah našeho žaludku během dne

Zajímá vás, na jakých potravinách si můžete bez obav smlsnout i večer, a které konzumovat raději ráno nebo během dne? Věříte tomu, že co večer sníte, se vám uloží do tuku? Na tyhle a další otázky jsme se zeptali odborníků na stravu a fitness.

Anonymous (neověřeno) | 21. 03. 2020

Kvalitu našeho spánku ovlivňuje nepřeberné množství faktorů. Jedním z nich je obsah našeho žaludku. Není to ale pouze spánek, co jídlo a pití ovlivňuje. Strava má klíčový vliv také na hubnutí, regeneraci a celkové zdraví člověka, přičemž při správně nastaveném jídelníčku nehraje prakticky žádnou roli, jestli si dáte poslední jídlo v pět nebo třeba až v sedm večer. Živiny se neřídí žádnými hodinami, důležitá je skladba jídla v průběhu celého dne a to, jak vypadá především z dlouhodobého pohledu. Jestliže si dáte pozdní svačinu nebo večeři, metabolismus bude probíhat naprosto stejně jako po jakémkoliv jiném jídle. „Po jídle můžete přibrat pouze za předpokladu, že si kvůli němu vytvoříte kalorický nadbytek. Přibírání ovlivňuje také kvalita jídla. Pokud konzumujete průmyslově zpracované potraviny, které jsou bohaté na energii, chudé na živiny a s původní surovinou toho mají již pramálo společného, pak je přibírání snazší a přínos pro zdraví nulový,“ vysvětlujete hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze sítě výživových poraden Nutriadapt. Samozřejmě důležité je také to, aby večerní svačinka nebo večere nebyla největší, nebo dokonce jediné jídlo dne. V tom případě pak víc než kdykoliv jindy záleží na správném složení a dostatečné výživové hodnotě. Složení večeře je však nutné uzpůsobovat sobě samému podle toho, co vám vyhovuje a co vám nenarušuje spánek. Někdo má rád lehkou večeři, jiný si rád dá něco těžšího. Důležité ale je, abyste nešli spát bezprostředně po jídle nebo s plným žaludkem.

Večerní svačinka problém není, ale co alkohol?

Čeho byste se však měli bát, nebo přinejmenším před spaním vyvarovat, je alkohol. „I když máte pocit, že po skleničce vína lépe usnete, skutečnost je taková, že i malá dávka alkoholu negativně ovlivňuje kvalitu spánku. Alkohol narušuje průběh hlubokého REM spánku a z toho důvodu se po jeho konzumaci můžete ráno cítit méně odpočatí,“ vysvětlujte hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours. Problém konzumace alkoholu před spaním spočívá také v tom, že se budete v průběhu noci budit. Prospěšný alkohol není ani z hlediska hubnutí. Obsahuje prázdné kalorie.

Zajímavost: Věděli jste, že alkohol se řadí mezi makroživiny? To znamená, že má velkou zásobu energie. K hubnutí a obecně zdravému životnímu stylu alkoholové nápoje nepatří, a to i proto, že alkohol zvyšuje chuť k jídlu a omezuje spalování tuku.

Špatná zpráva pro milovníky kofeinu

O prospěšnosti kávy se neustále vedou spory. Celkově je konzumace kávy spojená spíše se zdravotními benefity než negativy. „Podle různých studií konzumace kvalitní kávy v rozumné míře (max. 4 šálky za den) snižuje riziko úmrtí na srdeční choroby, vzniku rakoviny, Alzheimerovy choroby, vzniku cukrovky II. typu. Prospěšnost kávy byla prokázána i z hlediska lepších sportovních výkonů. Co se týká spánku, je konzumace kofeinu spíše na škodu, proto si hlídejte dobu jeho konzumace,“ radí Monika Bartolomějová. Káva, energetické a kolové nápoje i doplňky stravy s obsahem kofeinu mohou způsobovat potíže s usnutím. Kromě toho energetické a kolové nápoje obsahují často i nežádoucí cukr.

Zajímavost: Konzumaci jednoduchých cukrů je vhodné omezit v průběhu celého dne. Pokud si dáte jídlo bohaté na jednoduché cukry večer před spaním, můžete tím negativně ovlivnit dobu trvání hlubokého spánku a ráno se můžete cítit unavení a rozlámaní.

Vlákninu doplňujte v průběhu dne, večer její příjem omezte

Talíř plný čerstvé zeleniny nebo správně připravené luštěniny do zdravého jídelníčku patří, ale na večer se velkému množství vlákniny nebo hůře stravitelným oligosacharidům, které obsahují luštěniny, spíše vyhněte. Jídlo by vám mohlo ležet nepříjemně v žaludku. „Zeleninové přílohy na večer podle mě nejsou problém, ale samozřejmě záleží na množství a celkovém složení jídla. Zásadní je, abys si to člověk odzkoušel. Podstatně horší je konzumace tučných jídel,“ upřesňuje Monika Bartolomějová. Svůj názor přidává i Kateřina Hollerová, podle které může být pro některé jedince nevhodné také příliš ostré jídlo navečer. „U některých osob může příliš ostré jídlo způsobit žaludeční potíže, jako jsou křeče, střevní dyskomfort nebo častější návštěvy toalety,“ říká Hollerová.

Zajímavost: Ačkoliv ostré jídlo před spaním vhodné není, pravidelná konzumace chilli, respektive kapsaicinu, zrychluje metabolismus a člověk díky tomu může spálit více kalorií. Strava bohatá na pálivá jídla ovlivňuje také termogenezi a tím přispívá k oxidaci tuků.

Pozor na to, kolik toho před spaním vypijete

Řeč je v tomto případě o nealkoholických nápojích. Podobně jako by se člověk neměl před spaním přecpávat jídlem, neměl by večer dohánět ani pitný režim. „Pitný režim je důležitý a správná hydratace nám pomáhá rychleji usnout a pozitivně ovlivňuje kvalitu spánku, ale nedoporučuji vypít větší množství tekutin jen několik minut před usnutím. Jedním z důvodů je třeba to, že se budete v noci budit kvůli častým návštěvám toalety,“ vysvětlujte Monika Bartolomějová. Pitný režim si rozvrhněte do celého dne a snažte se vyřadit nápoje s vysokým obsahem cukru. “ vysvětlujte Monika Bartolomějová. Pitný režim si rozvrhněte do celého dne a snažte se vyřadit nápoje s vysokým obsahem cukru.

Zajímavost: Věděli jste, že z hlediska zdraví a hubnutí jsou nemalým problémem balené vody lákající na 0% obsah cukru? Tyto vody jsou obvykle doslazovány umělými sladidly. Nejzdravější variantou tak zůstává čerstvá voda. Pokud vám čistá voda nechutná, přidejte si do ní pár kapek citrónu, limetku nebo třeba nakrájenou okurku či nastrouhaný zázvor.

Pokud to není nezbytně nutné, nevycházejte v současné době ze svých domovů - a to ani pro nové číslo Marianne. Časopis Marianne si totiž můžete, bez nutnosti platit poštovné, objednat až domů. Více informací se dozvíte zde