Přejít k hlavnímu obsahu

Máme rádi saunu

Sauna je zdravá a příjemná. Navíc je to místo, kde můžeme všechno odhodit. Nejen (doslova) šaty, ale třeba i malé každodenní starosti. Pořád ještě je její sezóna. Tak proč si ji neužít.

Klára Mandausová | 29. 03. 2018

Někdo se saunuje celý rok, jiný od podzimu do jara. Kvůli dobré pohodě, imunitě, odpočinku. Důvodů je mnoho. Aby bylo saunování skutečně prospěšné a mělo ten správný efekt, je dobré dodržovat několik zásad. „Důležitá je zejména pravidelnost. Doporučuji vymezit si pro návštěvu sauny minimálně dvě hodiny alespoň jednou týdně. Do sauny nechoďte s plným žaludkem, ale také ne hladoví, ani hned po velké tělesné námaze,“ radí Martin Pařízek, ředitel relaxačních center Wellness Horal a L-Spa v Resortu Valachy Velké Karlovice. Tady je jeho desatero zdravého saunování.

1. Příjemně se nalaďte – zkuste zapomenout na všechny starosti, abyste dopřáli očistu nejen svému tělu, ale i mysli. Ve Velkých Karlovicích  pro vás mají navíc připraveno občerstvení v podobě vody a čerstvého ovoce, abyste nezapomínali doplňovat tekutiny a vitamíny. To je totiž stejně důležité jako následný odpočinek na lehátku.

2. Než do sauny vstoupíte, umyjte celé tělo mýdlem a poté se osušte, abyste do sauny nevnesli vlhkost.

3. Plavky rozhodně nechte venku, ty do sauny nepatří! Není to hygienické a mohly by se stát příčinou nepříjemných zapaření či vyrážek.

4. V sauně si z hygienických důvodů podložte prostěradlem celé tělo včetně chodidel.

5. Pohodlně se usaďte, nebo ještě lépe - lehněte si. Hlavu, tělo i nohy nechte ve stejné výšce, aby byly vystaveny stejné teplotě.

6. V sauně nemluvte, maximálně šeptejte. Sauna je klidovou zónou určenou pro relaxaci, kam hlasitý hovor rozhodně nepatří.

6. Vydržte v sauně, dokud se pořádně nezapotíte, 10 až 20 minut.

7. Dýchejte nosem. Pokud vás nosní vstup pálí, zakryjte si ho dlaní nebo se opláchněte.

8. Když se blíží konec saunování, sedněte si, promasírujte kůži dlaní nebo žínkou.

9. Dopřejte si saunové rituály, které vám zpestří saunování a čas vám rychleji uteče. Kvalitní relaxační centra je nabízejí i několikrát denně. Například ve Wellness Horal saunéři při rituálech rozdávají i tělové peelingy, jimiž se můžete potírat a oživit tak svou pokožku.

10. Vždy po odchodu ze sauny ze sebe nejprve ve sprše smyjte pot, a teprve pak vyrazte do ochlazovacího bazénu (maximálně na 2 minuty). V zimě si můžete dopřát i „adrenalin“ – a ochladit se ve sněhových závějích. Po ochlazení si na 15 až 20 minut odpočiňte a pak navažte dalším opakováním. Během jedné návštěvy saunového světa se doporučují alespoň tři opakování. A dbejte na přísun kvalitních tekutin – ovocných šťáv či minerálek, abyste doplnili vypocenou vodu, minerály, sůl a vitamin C. Po posledním opakování si dopřejte výrazně delší odpočinek minimálně na 30 minut. Ideálním doplňkem po saunování je navazující relaxační masáž. Vřele ji doporučuji, prohřáté svaly jsou na ni ideálně připraveny,“ uzavírá Martin Pařízek.