Knihkupectví Book Therapy, vzdělávací program Flowers & Dinosaurs University, eventová agentura a obchod s českých designem. Za těmito čtyřmi projekty stojí podnikatelka Petr Caudr Hanzlíková, která je zároveň maminkou malého syna. V rozhovoru Petra prozradila, co stojí za úspěchem jejího knihkupectví i to, proč se zaměřili na kurátorský výběr knih pro děti.

Book Therapy je designové knihkupectví, ve kterém čtenáři naleznou důkladně vybrané knihy především v anglickém jazyce. Věřila jste od začátku, že na trhu uspějete? 

Od začátku jsme s manželem věřili, že je to krok správným směrem. Vždy když cestujeme, tak naše první cesty vedou do různých concept storů a zajímavých knihkupectví. Říkali jsme si, že lidí jako jsme my, je určitě spousta i u nás v České republice. A měli jsme pravdu. Angličtina není pro naše zákazníky překážkou. Zároveň ale nabízíme i řadu knih v češtině. Takže si vybere opravdu každý. 

Jakým způsobem vybíráte tituly, které se následně v knihkupectví objeví? Nasloucháte třeba i prosbám zákazníků?

Většinu knih, které v Book Therapy nabízíme, osobně vybírám. Jsou to tituly, které se mi líbí a sama bych si je koupila. Knihy musí představovat a otevírat zajímavá témata, zároveň ale klademe důraz na perfektní zpracování jak po obsahové, tak i vizuální stránce. Hledáme i neobvyklé formáty, které zaujmou svou nápaditostí. Zákazníci nám často dávají své tipy na knížky, které si myslí, že by nás mohly zajímat a hodily by se do našeho knihkupectví. Někdy tyto tituly do našeho výběru zařadíme nebo se je pro zákazníka snažíme sehnat individuálně. 

A jaký typ knih nikdy nenaskladníte? 

Takové, které neodráží náš vkus a hodnoty. Všechny knihy, které se v Book Therapy objeví, bych si pořídila i do své knihovny. Škoda jen, že nemáme větší byt. 

Book Therapy
Petra Caudr Hanzlíková založila Book Therapy se svým manželem Jiřím Caudrem. 

Ve vašem knihkupectví člověk může strávit dvě a půl hodiny po zavírací době. Jak vás napadl tento zážitek? 

Na počátku stál tým z Airbnb Experiences, který nás oslovil s možností zapojení se do jejich programu. Trochu jsme váhali jakou formu zákazníkům nabídnout. Věděli jsme, že máme hezké a inspirativní prostředí. Zároveň si zákazníci často posteskli, že je škoda, že nemají více času si knihy prohlédnout. A nápad byl na světě. Naše VIP terapie se těší velké oblibě a “přitahuje” zajímavé a inspirativní lidi. Lidi, kteří se již neženou za materiálnem, ale ví, že nejkrásnější je čas strávený s tím druhým. Inspirativní prostředí, příjemná společnost a láhev dobrého vína, to je naše VIP terapie

Někoho možná udiví, že nemáte klasický e-shop. Respektive váš e-shop funguje na principu WhatsApp zprávy. Proč jste se rozhodli pro tento způsob?

Od začátku jsme věděli, že klasický e-shop mít nechceme. Hledali jsme formu, která by nám umožnila být zákazníkům blízko a která nám stejně jako v kamenném obchodě dovolí  nabízet kurátorský výběr. Proto jsme se rozhodli pro WhatsApp. Se spuštěním jsme “koketovali” dlouho a koronakrize jen celý proces urychlila. E-shop jsme však spustili ještě týden před dočasným uzavřením kamenné pobočky. Po celou dobu, co byl náš obchod zavřený, jsme díky Whatsappu mohli být v kontaktu se zákazníky. Osobní kontakt a individuální přístup ke klientům je pro nás v podnikání velice důležitý. Pravidelně jsme jim proto přes aplikaci zasílali tipy na knihy a radili jim s výběrem. Mělo to úspěch, a tak jsme se rozhodli v tom pokračovat i nadále.

Myslíte si, že koronakrize zamává i s prodejem knih? 

Upřímně doufám, že nikoli. Zákazníci nás podporovali během pandemie i nyní, kdy naše pobočka již funguje v normálním režimu. A věřím, že v našich knihách budou i nadále nacházet potřebnou inspiraci a radost.

Book Therapy
V knihkupectví naleznete i tituly pro nejmenší čtenáře. 

ČTĚTE TAKÉ: Nejmilejší knihkupectví, ve kterých strávíte hodiny

Prozradíte, jaká knížka je vaše "terapie"?

Těch je velká řada. Jsou to především knihy, které mě inspirují i pro další projekty, třeba  v návrhu konceptů eventů. Z posledních novinek jsou to například Monocle Book of Japan; Be Well mapující ty nejúžasnější wellness místa nebo Sailing the Seas, po jejímž byť jen prolistování si budete chtít udělat kapitánské zkoušky.

Stojíte také za dětským vzdělávacím projektem Flowers & Dinosaurs University. Proč jste si vybrala právě dětské publikum?

Inspirací byl můj syn. Když jsem pro něj vybírala školu, ještě více jsem si uvědomila, jak důležitou roli ve vzdělání dětí hrají rodiče. Snažíme se proto kromě vědomostních knih vybírat i takové, které reagují na svět kolem nás. Ať už se jedná o životní prostředí, udržitelný způsob života, ale i o přátelství, pocitech a hodnotách. A navíc společně strávený čas s knihou je nenahraditelný. My se synem se na něj oba těšíme celý den. 

A jaké máte ohlasy?

Máme úžasné ohlasy  jak u dětských, tak i dospělých čtenářů. Děti jsou z knih nadšené a rodiče si uvědomují, že musí být nedílnou součástí vzdělání svých potomků.

Nechystáte podobný kurátorský výběr knih i pro dospělé?

Musím říct, že dotazů na kurátorské knihy pro dospělé máme spoustu a pár nápadů na takovou službu už máme.

Odhadnete, která knížka u dětí nejvíce zabodovala? A jakou knížku jste v dětství milovala vy?

Jedním z velkých hitů jak pro děti, tak i rodiče byla kniha Precious Planet, která nabízí fascinující pohled na naši planetu a klade důraz na důležitost udržitelného chování nás všech. Zároveň obsahuje obrovské množství faktů a vyniká nádherným zpracováním. Z dětství si matně pamatuji Ferdu Mravence, knihu, kterou bych už ale svému synovi nečetla. 

Chystáte pro zákazníky nějaké nové projekty?

Největším současným projektem je otevření druhé pobočky Book Therapy, která se bude nacházet v Brně na Zelném trhu. Momentálně pracujeme na tom, aby vše klaplo, a  moc se na tuto výzvu těšíme!

Věděli jste, že čtení přináší šest benefitů? Více se dočtete zde. 

Titulka

Časopis Marianne si nyní můžete, bez nutnosti platit poštovné, objednat až domů. Více informací se dozvíte zde.

Promotion