Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Dáma na kolejích i inspirace malbou. Co přinesl Mercedes-Benz Prague Fashion Week?

Info ikona
Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Pražský týden módy Mercedes-Benz Prague Fashion Week se tentokrát uskutečnil v Mystic Skateparku na ostrově Štvanice. Svoji tvorbu představovaly jak nové talenty z řad studentů, tak zavedená návrhářská jména, jako je Jakub Polanka či Liběna Rochová. Nechyběly pestré barvy, objemné střihy, inspirace 60. léty i abstraktním obrazem. Co nás na MBPFW nejvíce zaujalo?

Eliška Vrbová | 6. 09. 2022

Pokud znáte snímek Dáma na kolejích z roku 1966 s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli, pak vám určitě utkvěly v hlavě pestrobarevné kostýmy a celkový „šedesátkový“ vizuál filmu. Právě ten se stal inspirací pro Tomáše Němce, studenta Ateliéru designu oděvu a obuvi pražské UMPRUM, který na jaře zvítězil v soutěži pro začínající módní návrháře VAN GRAAF Junior Talent 2022, a tak mohl pro tuto edici Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku připravit samostatnou přehlídku. V tvorbě se celkově nechává inspirovat zejména kinematografií – oděvy formuje do atmosféry, kterou si kolem daného díla sám vytvoří.

Návrhář na 60. léta odkazuje geometrickými tvary, výraznou barevnou paletou a také použitými materiály – vlnou, taftem, sametem či saténem se vrací do dob salónů a domů módy. Výsledkem je 14 modelů, nechybí kabáty, saka, korzety a šaty dramatických siluet, přičemž kusy jsou velmi variabilní, dají se upravovat a libovolně mezi sebou skládat. Modely doplňují výrazné geometrické sluneční brýle, na nichž spolupracovala designérka Hana Valtová rovněž z pražské UMPRUM. 

Jako obvykle svoji práci představil i Ateliér designu oděvu a obuvi pod vedením Liběny Rochové. Modely 14 studentek a studentů z ateliéru sdužuje téma Vive la France, tedy inspirace kulturou Francie a samozřejmě také řemeslem haute couture. Každý tvůrce pojal toto zadání po svém – Alexandra Gnidiaková vytvořila kolekci Pierrot inspirovanou životem a dílem oblíbeného mima Jeana-Babtiste Debureaua, modely Hany Valtové ovlivnil moderní balet, a především práce Maurice Béjarta, kolekce Many Faces of one Woman Kristýny Lovas Šenkýřové sleduje životní etapy novinářky a spisovatelky Sidonie Gabriel Colette, v nichž se odráží její dětství na francouzském venkově, působení v divadle, ale i její odvaha a pokrokovost, kdy mluvila o své sexualitě a nebála se do odívání vnášet maskulinní prvky. Parfémem se zase nechala inspirovat Anna Ryšánková. Zaujalo ji jak složení prvního doloženého parfému, tak etymologie slova perfumum – skrze kouř, proto jsou modely lehké a průsvitné.

Pestré barvy se objevují v kolekci Color Mania Žofie Soldánové z Ateliéru designu oděvu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Žofie kolekcí odkazuje na bipolární afektivní poruchu. Ta posloužila nejen jako inspirace pro potisk, ale i jako výchozí prvek pro hledání spojitosti mezi naším vnitřním rozpoložením a barvami, jimiž se obklopujeme. Adéla Švehlíková ze stejného ateliéru se podobně jako Tomáš Němec inspirovala 60. lety, ale na rozdíl od něj se odkazuje spíše na zahraniční tvorbu, konkrétně na dílo dánského designéra Vernera Pantona, pro jehož tvorbu je specifická hra s barvami, experimentování s tvary a zapojení představivosti diváka. Adély kolekce představuje propojení jeho designu nábytku a interiéru spolu s designem oděvu.

Jednou z nejočekávanějších přehlídek zářijového pražského fashion weeku byla bezpochyby show Jakuba Polanky. Ten kolekci nazval Storm Comes, tedy bouře přichází, a chtěl upozornit na to, že věci nejsou tím čím se zdají být a lidé nejsou tím, čím předpokládáme. „Najednou musíme vidět to přehlížené. Bouře nás přinutí vidět to, čemu se vyhýbáme, to, od čeho odkláníme zrak, abychom si ‚zjednodušili’ život,“ popisuje návrhář svoji inspiraci. „Ve třináctém patře na balkóně pařížského bytu vždy pozoruji přicházející drama bouře. Celý horizont potemní, vše ztichne, vůně zesílí a barvy jako by přelil kontrastní filtr.” V kolekci proto využívá kontrasty lesku a matu, architektonických forem a pohybu, křehkost hedvábí a brutalitu kůže, propojuje moderní technologie s tradičním krejčovstvím. Samotná přehlídka byla velmi specifická tím, že se modelky převlékaly přímo před zraky diváků – postupně odkrývaly další vrstvy propracovaných outfitů.

Vyvrcholením přehlídkové části fashion weeku se stala show první dámy české módní scény, návrhářky Liběny Rochové. Ta si pro uvedení kolekce Inside 23 vybrala speciální lokaci – terasu J&T banky v Karlíně. Kolekce je inspirovaná abstraktním obrazem Petra Kvíčaly. „Ráda nosím černou barvu pro zklidnění, ale uvnitř hýřím barvami. Právě proto jsem zvolila název Inside 23,“ vysvětluje Liběna Rochová. „Přeji si, aby kolekce vyjadřovala radost, lehkost a velkorysost, aby byla nadčasová a optimistická,“ dodává. Modely zahrnují širokou škálu řemeslných přístupů. V kolekci najdete vysokou krejčovinu, kterou reprezentují oversized kalhotové kostýmy, mušelínové dlouhé róby i dlouhé tylové šaty s 3D efektem, kde je velký podíl ruční práce. Nechybí zde však ani modelová konfekce reprezentovaná například v sekci bavlněných šatů ve variantě jednobarevné i s potiskem.

Zdroj článku