Milánský fashion week právě končí a legendy italské módy opět dokázaly, že mají co říct. Inspirace Studiem 54, ilustrací, generací beatníků, TikTokem, kontrasty nebo unisex šatníkem byla k vidění na přehlídkách značek Max Mara, Sportmax, Prada, Versace a Fendi. Co se bude nejen v Miláně nosit příští rok na jaře a v létě?
Představte si spisovatelku z generace „beatníků“, která na starém psacím stroji píše příběh o dlouhém parném létě. Obraz sofistikované intelektuálky nebo možná spíš buržoazní rebelky Françoise Quoirez známé jako Françoise Sagan jak celé léto sedí doma a učí se, protože neudělala maturitu, a mezitím napíše svůj nejslavnější román Bonjour Tristesee, inspiroval italský módní dům Max Mara. Plátno, popelín a denim jsou v kolekci použité v kontrastu s pírky na minišatech a sukni. Krémová, béžová, tmavě modrá, černá, ale i zářivě oranžová vytváří idylickou vidinu léta, se kterým se právě v těchto dnech loučíme. Max Mara v kolekci na jaro a léto přístího roku opět dokazuje svůj skvělý smysl pro nadčasové outfity, které ale mají schopnost přinést svěží vítr do šatníku.
Inspirace k vytvoření kolekce značky Sportmax je založená na protikladech – pořádek a chaos, hluk a ticho. To vše se značka rozhodla představit v čistě bílém prostoru, kde propracované modely měly šanci krásně vyniknout. Outfity se nesou v tónech bílé, béžové a krémové, světlou paletu ale rozbíjí také lila, pastelově zelená, mentolová, zářivě růžová a samozřejmě černá. Mezi doplňky nelze přehlédnout sandály na platformách, které tímto oficiálně hlásí návrat a je jisté, že budou příští rok v létě jedním z must have kousků v botníku. Výrazné boty doplňovaly saka v oversized střizích, řasené šaty, topy se stahováním šňůrkami nebo transparentní korzetové siluety.
Dvě přehlídky z dvou různých míst na světě ve stejný čas – to byla show značky Prada, která se rozhodla kromě Milána uspořádat přehlídku také v čínském Šanghaji. V milánské Fondazione Prada tak mohli diváci na rozmístěných obrazovkách vidět dvě různé modelky z různých koutů světa oblečené do stejných outfitů. Přehlídka ready to wear kolekce na jaro a léto příštího roku byla výjimečná také tím, že na ní pracovala nejen Miuccia Prada, ale také návrhář Raf Simons, který v minulosti působil jako kretivní ředitel například ve francouzském módním domě Christian Dior. Dvojice návrhářů vsadila na jednoduché střihy a nekomplikovaný styling, který symbolizuje moderní přístup k módě, kdy už nezáleží na pohlaví a ani ženy, ani muži se nemusí svazovat zažitými konvencemi. Nechyběl pro Pradu typické syté barvy jako oranžová, červená či žlutá, ale mnoho looků tvořila černá, se kterou zkrátka nikdy nemůžete udělat chybu.
Dua Lipa, Naomi Campbell, Emily Ratajkowski, Lourdes Leon a samozřejmě Gigi Hadid a Irina Shayk. Versace známými tvářemi na přehlídce nešetří a tentokrát Donatella Versace vsadila na průřez generacemi – od té TikTokové až po tu, která si pamatuje „supermodels“ éru před třiceti lety. Přehlídku otevřela i uzavřela zpěvačka Dua Lipa. Nejprve se objevila v saku a sukni s průstřihy ozdobenými barevnými zavíracími špendlíky, na závěr pak oblékla lesklý růžový komplet topu a sukně. Všech 80 představených looků celou dobu dokazovalo, že jestli Donatella Versace nevyznává nějaký trend, pak je to rozhodně minimalismus. Zářivé někdy až reflexní barvy, „colour-blocking“ kam jen oko dohlédne, potisky, lesklé materiály a nepřehlédnutelné nápisy jsou poznávacím znamením rukopisu této nestárnoucí italské módní ikony.
Bílé obleky, za které by se nemusela stydět ani Bianca Jagger ve Studiu 54, kožichy, abstraktními ilustracemi zdobené šaty, třásně, lesklé materiály, rozevláté střihy a průhledné krajky – to vše se objevilo v kolekci módního domu Fendi na jaro a léto příštího roku. Kreativní ředitel Kim Jones, který funkci převzal po zesnulém Karlu Lagerfeldovi, v kolekci využil ilustrace Antonia Lopeze z přelomu 60. a 70. let. Ačkoliv měl tento ilustrátor velký vliv na módu, a to zejména v době, kdy spolupracoval s Fendi a Karlem Lagerfeldem, podle Jonese se o Lopezově práci mluví poměrně málo. Z jednotlivých outfitů je zřejmé, že Kima Jonese inspirovaly nejen samotné ilustrace, ale celá éra 70. let v New Yorku točící se kolem slavného klubu Studio 54. Kdo viděl minisérii Halston z produkce Netflixu, rozhodně poctu této éře v nejnovější Fendi kolekci snadno objeví.