Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rozhovory

Sociální síť, která pomůže nejen s kariérou, ale i s obchodem

Info ikona
Veronika Soukupová

LinkedIn tu byl před Facebookem i Twitterem a na rozdíl od mnoha jiných sociálních sítí žije dál. Pokud hledáte práci nebo nové klienty, zkuste si na něm založit profil a uvidíte, že to bude daleko efektivnější než rozesílat životopis na všechny strany nebo obvolávat potenciální zákazníky. Poradíme vám, jak na to.

Sociální síť LinkedIn nepatří k největším sociálním sítím a ani ji nenajdete v mobilu každého druhého teenagera. Ambice LinkedInu jsou totiž jiné – spojovat lidi z podobných profesních sfér, prohlubovat jejich dovednosti a třeba i nacházet zajímavé pracovní příležitosti či nové klienty. „Stále potkávám lidi, kteří zarputile tvrdí, že LinkedIn nepotřebují. Přitom je to silný marketingový nástroj a je velká škoda, když ho člověk nevyužívá,“ vysvětluje Veronika Soukupová, průvodkyně sociální sítí LinkedIn, která jeho kouzlu propadla v roce 2012. Ačkoli zpočátku o této síti neměla moc informací, postupem času pochopila její zákonitosti natolik, že se pro ni LinkedIn stal základním pracovním nástrojem. „Začala jsem přes něj dělat veškerý obchod, kontaktovala na něm potenciální klienty.“

Mohlo by se vám líbit

Znáte svůj profesní jazyk lásky?

Manželský poradce Gary Chapman téměř před třiceti lety vydal knihu s názvem Pět jazyků lásky. I když publikace byla určena výhradně partnerům, zdá se, že základní principy jednotlivých jazyků lásky můžeme hravě přenést i do pracovních vztahů.
marianne.cz

Vyšperkujte profil

Přihlásili jste se na sociální síť LinkedIn, nahráli profilovou fotku, vyplnili minulé pracovní pozice a tím vaše aktivita skončila? Podle Veroniky Soukupové jde o začátečnickou chybu, která vás může stát zajímavé kontakty i důležité informace. „Od LinkedInu chcete dvě věci – být k nalezení a být vidět. Abyste byli k nalezení, musíte mít profil kompletně vyplněný. Nezapomeňte, že algoritmus vyhledává klíčová slova z určitých částí profilu, a pokud tam slova nejsou, potenciálnímu klientovi se třeba ani nezobrazíte,“ radí Veronika a dodává, že zmiňovaná klíčová slova můžete uvést do takzvaného motta, tedy prostoru pod profilovou fotkou, kam mnozí píšou svá životní kréda. Pokud vám nevadí mluvit před kamerou, využijte také prostoru k nahrání profilového videa. Lidé vás uvidí, uslyší váš hlas a lépe si vás zapamatují. „Dále chceme, aby vás někdo viděl, a k tomu potřebujete síť kontaktů. Začněte se systematicky propojovat s vhodnými kontakty, nejprve se stávajícími klienty, kolegy a lidmi, které znáte.“

Na rozdíl od jiných sociálních sítí ale na LinkedInu platí, že se nemusíte „přátelit“ jenom se s lidmi, které skutečně znáte. Naopak, podle Veroniky Soukupové se tím ochuzujete o zajímavé možnosti nebo spolupráce. „Nedokážu si představit, že bych se propojila pouze s lidmi, které znám. Přes LinkedIn jsem se zkontaktovala s lidmi, se kterými bych se jinak neseznámila. A právě v tom vidím jednu z největších předností této sítě, tak proč ji nevyužít?“ ptá se Veronika a radí, abyste svou síť bez ostychu rozšířili také o potenciální nové klientyŘíkáte si, že LinkedIn je spíš pro podnikatele, a pro zaměstnance se nehodí? Opak je pravdou. Na LinkedInu by neměla chybět ani povolání, jako je zdravotní sestra, učitel nebo překladatelka. „LinkedIn je studnice znalostí. Každý si může najít svou profesní skupinu a propojit se s podobně smýšlejícími osobami. Pro lidi, kteří se pohybují ve středním managementu a výše, ale vnímám LinkedIn jako naprostou nezbytnost.“

LinkedIn je studnice znalostí. Každý si může najít svou profesní skupinu a propojit se s podobně smýšlejícími lidmi.

Cesta k vysněné pozici

Sociální síť LinkedIn vám vydláždí cestičku nejen ke klientům, ale také k zaměstnavatelům. I v tomto případě ale musíte jít profesnímu štěstí naproti. „Dejte si do latě profil, aby z něj bylo na první pohled patrné, co umíte. Na místo motta vložte název profese, kterou děláte. Také si nastavte upozornění na typy pozic, které vás zajímají.“

Tím ale cesta za vysněnou prací teprve začíná. Je třeba začít budovat svou značku a publikovat obsah s profesními radami, tipy nebo minulými profesními úspěchy. „Přemýšlejte také nad tím, pro jakou firmu chcete pracovat. Následně není složité vybranou firmu na LinkedInu najít, sledovat její aktivitu, lajkovat a komentovat její příspěvky,“ předává Veronika další tipy. Díky tomuto kroku se personalistům vryjete do paměti, což vám může pomoci při následném pohovoru.

Nebojte se publikovat

Jak už bylo zmíněno, být aktivní na LinkedInu se vyplácí. „Obecná poučka říká, že má smysl publikovat obsah ve chvíli, kdy vaše síť obsahuje přes 500 kontaktů. Na takové číslo ale nemusíte čekat, protože lze publikovat také ve skupinách, kde už lidé jsou, a následně se s vámi můžou propojit.“ Uživatelé LinkedInu nejsou líní číst, a tak nestačí, když budete přidávat veselé obrázky s popiskem o třech slovech. Naopak, velmi dobrý dosah mají texty, které působí profesionálně. A jak ideální příspěvek vypadá? „Upoutá vás nadpisem a na prvních třech řádcích zaujme natolik, že kliknete na tlačítko zobrazit více. Na LinkedInu nejsou důležité jen lajky, spíše je podstatné, jak dlouho si příspěvek čtete,“ tvrdí Veronika a dodává, že byste neměli zapomenout ani na používání hashtagů a tagů, které opět fungují na jiném principu než například na Instagramu. Na LinkedInu je totiž důležité zacházet s hashtagy s rozmyslem. Používejte jich maximálně pět a nezapomeňte je napsat ve správném tvaru. Nebuďte líní si vyhledat, kolik sledujících daný hashtag má, a berte tuto informaci v potaz. Jedině tak se váš příspěvek může dostat k většímu počtu uživatelů.

Nečekejte, že po týdnu používání LinkedInu budete mít sáhodlouhou síť kontaktů a desítky pracovních nabídek. K úspěchu na LinkedInu jsou klíčové dvě vlastnosti – trpělivost a schopnost tvořit konzistentní obsah. „LinkedInu se nemusíte věnovat každý den, bohatě postačí, když ho navštívíte dvakrát až třikrát do týdne. Nezapomeňte ale být aktivní, to znamená nejen psát originální příspěvky, ale také komentovat a sdílet příspěvky druhých. Funguje tu reciprocita a vrátí se vám to,“ uzavírá Veronika Soukupová.

Veronika Soukupová je ženou dvou profesních tváří. Na LinkedInu byste ji našli nejen pod heslem ISO poradce a auditor, ale také jako průvodce sociální sítí LinkedIn. Po více než deseti letech působení na této síti se rozhodla, že osvědčené a na vlastní kůži vyzkoušené rady a tipy chce předávat dál. Aktuálně se můžete přihlásit do programu Průvodce sítí LinkedIn (s nejbližším termínem v lednu 2023) nebo využít osobní konzultace. Novinky publikuje v LinkedIn NEWSletterech skupině Linked Tipy. Přehled toho, jakým obsahem vyplnit svůj LinkedIn profil, sepsala také do své eBook, která je pro vás zdarma ke stažení zdeVíce informací najdete na lilearning.net.

Měření