Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Řemesla

Řemeslo: Kytara ze mlejna

V historické budově bývalého vodního mlýna na řece Svratce přicházejí na svět kytary značky Furch. První nástroje začal František Furch vyrábět v osmdesátých letech doslova na koleni. Dnes prosperující firmu vede společně se synem Petrem.

Jana Kantorová | 4. 08. 2023

TEXT: Libor Hruška  

Když František Furch v osmdesátých letech vyrobil první kytaru z vysloužilého piana, těžko mohlo někoho napadnout, že se jeho nástroje jednou budou prodávat až ve Spojených státech amerických. František – původní profesí zámečník – ale roky trpělivě budoval svoji značku, a tak dnes na jeho nástroje hrají nejen amatérští muzikanti po hospodách a u táboráků, ale i takové hvězdy jako folková zpěvačka Suzanne Vega, latin-jazzový kytarista Al Di Meola, Per Gessle, jenž býval součástí popového dua Roxette či u nás písničkář Xindl X. Vloni na podzim dobyl Furch i mekku country hudby, americký Nashville. Nástroje ve znaku s písmenem F se sice v USA prodávají už od roku 2003, teď má ale česká firma za oceánem svou vlastní pobočku.  

Galerie: Jak se vyrábějí dokonalé kytary?
Mohlo by se vám líbit

Kouzlo starého řemesla: Krotitelka zrádného porcelánu

V ateliéru karlovarské designérky porcelánu Lenky Sárové Malíské se rodí nejen hrnky, talíře nebo vázy, ale i originální náušnice, brože a další šperky.
marianne.cz

Z Ameriky zpátky domů 

Z hlavního města státu Tennessee se vraťme do Evropy, do vsi Velké Němčice ležící pár kilometrů jižně od Brna. Rodině Furchů tu patří areál bývalého mlýna, o němž se prameny poprvé zmiňují už v 16. století. Mlýnská kola tu dávno neklapou a po vysušení bočního ramene Svratky, jehož vody v minulosti mlýn poháněly, se zpřetrhaly i vazby areálu s řekou. Díky Furchovým ale mlýn, který před jejich příchodem dlouhodobě chátral, opět ožil. V roce 1992 si firma pronajala malou část areálu, o pár let později jej od tehdejšího majitele celý odkoupila. „Taťka měl tehdy dvě možnosti – buď postavit na zeleném drnu moderní montovanou halu, nebo koupit historickou budovu, jejíž stěny něco pamatují. Rozhodl se správně. Novostavba by sice byla variabilnější, postrádala by ale ducha,“ hodnotí tatínkovy kroky dnešní ředitel firmy Petr Furch. 

Mohlo by se vám líbit

Řemeslo: Jeho Výsost hlubotisk od hory Říp

Promoční oznámení na míru ve zlatě, osobní děkovná karta či luxusní vizitka nejsou výsadou aristokratů, ale milovníků kvality. A takovou dokáže jen stroj s dobrým původem. Českým!
marianne.cz

Firma i rodina v jednom  

V jedné části areálu se vyrábějí kytary, druhá je přestavěná na bydlení a rodina se tu chystá otevřít i malé muzeum firmy. Návštěvník se tady například dozví o prvních partyzánských letech, kdy František Furch nástroje vyráběl doslova na koleni. Krom zmiňované kytary z piana tehdy vytvořil třeba i banjo ze starého bubínku. „Za komunismu nebylo možné sehnat materiály, ke kterým máme nyní přístup. Přesto jsou nejstarší tátovy kytary na svou dobu nadstandardní a hraje se na ně dodnes. Jak to víme? Mnohé se k nám dostanou na servis a my jejich stáří poznáme podle sériových čísel ukrytých v těle nástroje,“ vysvětluje Furch mladší. Muzikanti si podle něj staré kytary z osmdesátých let hýčkají, zároveň si k nim ale mnozí pořizují novější modely. „Vývoj jde strašně rychle kupředu,“ dodává. 

Mohlo by se vám líbit

Tradiční řemeslo: Staré časy v křesle

Je krásné vytvářet věci nové. Ale dávat do pořádku ty staré má také půvab. Dobře to ví i Monika Hálová. Ve své čalounické dílně vrací vysloužilá křesla a židle zpátky do života.
marianne.cz

Kytary z garáže  

Není bez zajímavosti, že v osmdesátých letech František Furch vlastně podnikal nelegálně. Tehdejší režim nic podobného nedovoloval, ale i tak nadšený zámečník ve své garáži do roku 1989 stihl vyrobit zhruba stovku hudebních nástrojů – kytar a několik málo mandolín. Na české hudební scéně si díky tomu vybudoval pověst prvotřídního kytarového stavitele a po jeho nástrojích sahalo mnoho známých hudebníků. I přesto se mu podařilo výrobu utajit před úřady a nikdy se nedostal do konfliktu se zákonem. Dobrá pověst jeho ‚garážové‘ značky se naplno zúročila po změně režimu. Firma začal růst, až se dostala na dnešních pětašedesát zaměstnanců a nějakých sedm tisíc nástrojů ročně. Většina produkce jde přitom na vývoz. 

Mohlo by se vám líbit

Řemeslo: Příroda zamčená do reliéfu

Umí zastavit čas. Přišla na způsob, jak v sádrových kachlích zakonzervovat krásu rostlin. V ateliéru Renaty Břeňové se rodí artefakty z plevele i vznešených květin.
marianne.cz

Za dokonalým zvukem stojí výzkum  

Petr Furch, jemuž letos bude šestatřicet, nastoupil do rodinné firmy po střední škole. Jako teenagera ho přitom kytary příliš nezajímaly, přesněji řečeno nezajímala ho jejich výroba. Stejně jako jeho otce jej ale bavila muzika. Hrál v kapele na elektrickou kytaru. Ale dělat a prodávat hudební nástroje? To ne. Mnohem víc ho to táhlo k počítačům. „Já jsem z generace, která vyrůstala na počítačových hrách, v tomhle jsme si s taťkou moc nerozuměli,“ vypráví Furch mladší, který se na přání tatínka alespoň vyučil uměleckým truhlářem. „O firmu jsem se začal trochu víc zajímat až po škole, v nějakých dvaceti. Požádal jsem taťku o práci hlavně proto, abych měl peníze na pivo. Pořád jsem v té době doufal, že mě bude živit koncertování,“ usmívá se Petr.

Práci ale rychle propadl a do chodu rodinné firmy ‚propašoval‘ víc moderních technologií. Tradiční řemeslnou výrobu teď pod střechou bývalého mlýna doplňují nejmodernější obráběcí stroje či lakovací a lešticí roboty. „Automatizace, robotika, technologie, to je moje parketa,“ říká Furch mladší, pod něhož nyní spadá i výzkumné oddělení firmy. V tom se pracuje třeba na vývoji nových rezonančních laků, které jsou pro zvuk skoro tak důležité jako bezchybně provedená přední deska nástroje. Obecně lze říci, že akustická kytara je nástrojem, který nabízí velký prostor pro inovace. Podle Petra Furcha ale novinky nesmějí být příliš vidět navenek. Hráči na kytaru jsou v tomto ohledu hodně konzervativní. Chtějí dokonalý zvuk, ale zároveň klasický vzhled nástroje. 

Ruinu zachránili za pět dvanáct 

Ze starých černobílých fotografií mlýna ve Velkých Němčicích na člověka dýchne venkovská idyla. Snímky z doby, kdy se František Furch rozhodl chátrající historický areál odkoupit, ale už tak poeticky nepůsobí. Kdo ví, jakého osudu by se mlýn dočkal, kdyby ho na počátku třetího tisíciletí Furchova firma nezachránila. Možná bychom dnes o něm mluvili už jen v minulém čase. A fotografie z roku 2020? Mlýn je vzorně opraven a čas od času se jeho brány otevírají veřejnosti. Konalo se tu několik hudebních festivalů a letos Furchovi pracují na otevření menšího muzea firmy. 

Jak se vyrábí kytary?  

  • Ve Velkých Němčicích vznikají kytary dvanácti různých tvarů. Zákazník si může vybrat i materiál, ze kterého se nástroj vyrobí, či konkrétní povrchovou úpravu. Furchovi vyrábějí i takové speciality, jako je skládací kytara Little Jane.  
  • Krky kytar se vyrábějí na míru konkrétním nástrojům. Nejde je ale dělat do foroty, jak si mnoho lidí myslí. Na obrázku je vidět tmelení pražců, které vznikají ze speciálního pražcového drátu.  
  • Základní tvar hlavy vzniká strojově. Broušení dočista se ale provádí ručně.  
  • Přední deska s rezonančním otvorem je nejdůležitější součástí kytary. Má zásadní vliv na kvalitu zvuku nástroje. 
  • Takzvané luby spojují přední a zadní desku. Dřevo se musí nejprve nahřát ve vodní lázni, která má devadesát stupňů, a potom ohnout. Na několika místech se pak luby zpevňují dřevěnou výztuží, aby nástroj při zátěži nepraskl.  
  • Hotové a zpevněné luby se poté upnou do formy, v níž se k nim přilepí obě desky. Ta přední se vyrábí z jiného materiálu než deska zadní a luby.  
  • Po slepení všech tří částí těla kytary se ostré hrany zjemnily přidáním tmavých lemů. Nástroj teď čeká povrchová úprava, kdy se nejprve povrch ručně zbrousí, což je příprava na lakování.  
  • Dobrý rezonanční lak je podle Petra Furcha pro akustické vlastnosti nástroje skoro stejně důležitý jako výběr toho pravého dřeva. Co se barev týče, zákazníci preferují klasiku. Chtějí, aby nádherné ušlechtilé dřevo bylo vidět, ne aby se utopilo pod neprůhledným lakem.  
  • Kytaru si bere do péče robot, který na ni nanáší devět vrstev laku. Moderní technologie jsou parketou syna zakladatele firmy. 
  • Nalakované tělo se pak ještě ručně brousí velmi jemným brusným papírem. Nakonec na řadu přichází další robot, jenž povrch vyleští. 
  • Kobylka, která drží struny na jednom z konců, je jedinou dřevěnou součástí, kterou lze vyrábět sériově. Na výběr je z několika velikostí a tvarů.  
  • Nástroj je skoro hotov. Zbývá ho pouze ostrunit. Na snímku je vidět, jak se měřením kontroluje, jestli je nastavení strun ve správné výšce.  
  • Hotové kytary se vždy prodávají s už nataženými strunami. Zákazníci si nástroj rádi vezmou do ruky a zabrnkají na něj. 

 

Mohlo by se vám líbit

Tradiční řemeslo: Malérečka (nejen) mezi mašlami

Malovat mašle ke kroji stejně jako liturgické stuhy do kostela či pro faráře, je kumšt. Ornamenty se musejí především vymyslet, občas poopravit stávající a pak za dodržení pevných letitých pravidel jimi mašle vyzdobit. Tu disciplínu zvládá jen pár šikovných dam a Miroslava Polachová je jednou z nejlepších...
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Řemesla

<span>Sklářka Leona: Řemeslo má v krvi, přesto málem skončila v kanceláři</span>

Sklářka Leona: Řemeslo má v krvi, přesto málem skončila v kanceláři

Tradice

<span>KVÍZ: Než se zapálí ohně, vyzkoušejte, co víte o pálení čarodějnic!</span>

KVÍZ: Než se zapálí ohně, vyzkoušejte, co víte o pálení čarodějnic!

Byt

<span>Mezonetový byt  na Vinohradech se po rozsáhlé rekonstrukci proměnil v architektonický skvost plný inovativních řešení</span>

Mezonetový byt na Vinohradech se po rozsáhlé rekonstrukci proměnil v architektonický skvost plný inovativních řešení

Dům

<span>Zapomenutá řadovka znovu ožila a proměnila se v moderní rodinný dům</span>

Zapomenutá řadovka znovu ožila a proměnila se v moderní rodinný dům